InfoNu.nl > Financieel > Geld > Alle toeslagen 2018

Alle toeslagen 2018

Alle toeslagen 2018 Op welke toeslagen hebt u recht in 2018? U kunt in 2018 maximaal vier inkomensafhankelijke toeslagen aanvragen bij de Belastingdienst: de zorgtoeslag, de huurtoeslag of huursubsidie, de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget. Komt u in 2018 voor een huurtoeslag in aanmerking? Met de sneltoets, een snelle test, ziet u direct of dat zo is. Wat is de hoogte van een toeslag, welke voorwaarden zijn er? Let op de vermogenstoets, wie te veel vermogen heeft, krijgt bijvoorbeeld geen zorgtoeslag of huurtoeslag meer.

Alle toeslagen 2018 aanvragen en de rol van de Belastingdienst

De toeslagen worden door de Belastingdienst uitbetaald en beoordeeld. Toch is aan de gebruikte termen en definities nog te zien dat de toeslagen vroeger elders waren ondergebracht. Een paar opvallende verschillen in de gebruikte termen zijn:
  • Bij de bepaling van de hoogte van een toeslag wordt er getoetst aan het toetsingsinkomen. Bij de inkomstenbelasting particulieren gaat het om het verzamelinkomen.
  • Bij de toeslagen spreken we over toeslagpartner, bij de inkomstenbelasting gebruikt men het begrip fiscale partner.
  • Het drempelinkomen zoals dat bij de toeslagen wordt gehanteerd is een ander soort drempelinkomen dan bij de belastingen.

Overigens zal het begrippenkader de komende jaren nog meer op elkaar wordt afgestemd.

De zorgtoeslag 2018

De zorgtoeslag is bedoeld als tegemoetkoming voor de gemaakte kosten voor de verplichte basisverzekering in de zorg. Komt u ervoor in aanmerking? Even de sneltoets doen en u weet het. Voldoet u niet aan onderstaande voorwaarden dan is de zorgtoeslag zeer waarschijnlijk niet voor u weggelegd:
  • U bent als aanvrager 18 jaar of ouder.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of bent rechtmatig in Nederland met een verblijfsvergunning.
  • U bent verplicht verzekerd en hebt de verzekering ook afgesloten.
  • Uw jaarinkomen is maximaal 28.720 in 2018 als u geen partner hebt en maximaal 35.996 als dat wel zo is.
  • Het vermogen is maximaal 113.415 zonder partner en 143.415 met partner.

De zorgtoeslag is een voorschot en als u te veel toeslag hebt ontvangen moet u straks uw toeslag terug betalen. Probeer dat dus te voorkomen.

De huurtoeslag 2018

De huurtoeslag heette vroeger de huursubsidie. Het is een andere naam, maar het doel is hetzelfde, een betaalbare huur mogelijk maken voor de lagere inkomens in de sociale huursector. Even de sneltest doen:
  • U bent meerderjarig.
  • U huurt een zelfstandige woning.
  • De kale huurprijs bedraagt maximaal 710,68.
  • De leden van het huishouden staan in het GBA ingeschreven op het adres waarvoor huurtoeslag wordt gevraagd. Zij hebben de Nederlandse nationaliteit of zijn rechtmatig in Nederland met een geldig verblijfsvergunning.
  • Dan het inkomen, toeslaginkomen genoemd. Het inkomen mag niet hoger zijn dan 22.400.
  • Het vermogen mag niet hoger zijn dan 30.000 per persoon.

Kinderopvangtoeslag 2018

In 2018 is er extra geld beschikbaar voor de kinderopvangtoeslag. De overheid vindt het belangrijk dat ook ouders met jonge kinderen zich op de arbeidsmarkt kunnen blijven begeven. Er zijn wel enkele voorwaarden aan deze toeslag verbonden:
  • Bij de aanvrager van de kinderopvangtoeslag woont minimaal één kind dat op het adres is ingeschreven.
  • U krijgt voor uw kind kinderbijslag, een pleegouderbijdrage of draagt in belangrijke mate bij aan de kosten van
  • levensonderhoud.
  • Uw kind gaat naar de kinderopvang.
  • De kinderopvang is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang.
  • U werkt, studeert, volgt een traject om het herintreden op de arbeidsmarkt te of volgt een inburgeringscursus. Vrijwilligerswerk geeft geen recht op kinderopvangtoeslag en ook een inkomen uit vroegere arbeid niet.
  • U of uw toeslagpartner betalen de kinderopvang.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.

De kinderopvangtoeslag vraagt u elke maand aan en niet voor een geheel jaar. Aan de hand van de kinderopvangtoeslagtabel kunt u aflezen op hoeveel opvangtoeslag u in 2018 recht hebt.

Het kindgebonden budget en zijn voorwaarden

De belangrijkste voorwaarden bij het kindgebonden budget zijn:
  • U als aanvrager ontvangt voor uw kind kinderbijslag. Zo niet dan kunt u nog in aanmerking komen voor het kindgebonden budget als het kind 16 of 17 jaar en u uw kind of kinderen in belangrijke mate in hun levensonderhoud voorziet.

Als u een alleenstaande ouder bent, hebt u mogelijk recht op een extra toeslag.

Loonheffing en de toeslagen

Wie denkt dat de loonheffing of de inkomstenbelasting eindheffingen zijn, vergist zich dus deerlijk. Door de toeslagen van de Belastingdienst vindt nog eens een forse herverdeling van inkomen plaats. Inkomen dat door de belastingbetaler wordt opgebracht. Doordat de ene persoon net wel en de ander net niet voor een toeslag in aanmerking komt, kan het marginale belastingtarief veel hoger uitvallen dan de 52% die we kennen uit de hoogste belastingschijf. Extra inkomen is voor de toeslagen nadelig, bijverdienen dus ook.

Slot

De toeslagen zijn in omvang en gebruik zo toegenomen dat er veel geld mee gemoeid is. Kijk of u er ook voor in aanmerking komt, want anders laat u dit geld ongebruikt liggen. Tot 1 september 2018 kunt u een toeslag over 2017 aanvragen, tot 1 september 2019 een toeslag uit 2018. Dat laatste geldt overigens niet voor de kinderopvangtoeslag, die moet u aanvragen binnen drie maanden na de maand waarin uw kind voor het eerst naar de opvang gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenToeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenHet kan gebeuren dat u vergeten bent om een fiscale toeslag aan te vragen. Stel u bent de zorgtoeslag uit 2017 vergeten,…
Betalingsregeling toeslagen: voorkom terugbetalenBetalingsregeling toeslagen: voorkom terugbetalenBetalingsproblemen kunnen zich voordoen als u een toeslag zoals de huurtoeslag, zorgtoeslag, het kindgebonden budget of…
Wie is mijn toeslagpartner 2017 of 2018?Wie is mijn toeslagpartner 2017 of 2018?Belangrijk bij de aanvraag van een toeslag in 2016, 2017 of 2018 is of u ook een toeslagpartner hebt. Hebt u een toeslag…
Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenKindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenIn dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is in 2012. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u…
Toeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenToeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenBij de inkomensafhankelijke toeslagen zoals de huurtoeslag of zorgtoeslag kan uw vermogen of inkomen in 2016, 2017 of 20…

Reageer op het artikel "Alle toeslagen 2018"

Reacties

Tim, 21-04-2014 13:06 #15
Mijn vriendin heeft een eigen huis en een dochter van een jaar. Heeft zij dan een meerpersoonshuishouden of vallen baby's daar niet onder? Reactie infoteur, 30-01-2018
Beste Tim,
Baby's en minderjarigen vallen daar voor de toeslagen inderdaad niet onder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

's Mezouar, 24-10-2013 23:12 #14
Goedenavond
Ik ben per 21-08-2012 getrouwd en mijn man werkt zelfstandig. Ik ben huisvrouw en ik heb een baby van 7 maanden oud. Mijn vraag is, heb ik recht op heffingskortingen? Of op dat bedrag die huishouden vrouwen kregen?
Mvg, S Reactie infoteur, 30-01-2018
Beste 's Mezouar,
U hebt in ieder geval recht op de algemene heffingskorting (aanrechtsubsidie). Of u ook voor toeslagen in 2018 in aanmerking komt, zou bekeken moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Dam, 08-04-2013 19:33 #13
Help ik heb een koopwoning, ik verhuur een verdieping voor 400, woon er zelf boven maar staat los van elkaar is deze persoon mijn toeslag parter?
Want ben nu al mijn toeslagen kwijt en dat terwijl ik alleen verhuur voor 400 Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Hans Dam,
Als u aantoont dat u aan betrokkene verhuurt (huurcontract) is de huurder geen toeslagpartner. Als u alleen aangeeft dat een andere volwassene ook op uw adres woont, worden jullie als toeslagpartners gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lotte89, 22-03-2013 11:46 #12
Hoi,
Ik heb per 1 maart een huurwoning en heb in februari huurtoeslag aangevraagd. Ik heb net met terugwerkende kracht de huurtoeslag op mijn rekening van 2 maanden. Echter heb ik bij mijn verzamelinkomen het nettoloon ingevuld ipv bruto. Dit heb ik direct veranderd en nu gaat mijn huurtoeslag uiteraard omlaag. In totaal heb ik 127 euro teveel gekregen, betekent dit nu dat dit aankomende maand direct wordt ingehouden? Of wordt het ingehouden en verdeeld over de resterende maanden van 2013? Ik hoop natuurlijk het laatste.

Daarnaast heb ik mijn verzamelinkomen extra hoog gezet. Als ik uiteindelijk toch minder verdien krijg je dan ook een deel weer terug wat je te weinig hebt gekregen van huurtoeslag? Reactie infoteur, 30-07-2017
Hoi Lotte89,
1. Zodra de nieuwe gegevens zijn verwerkt, krijgt u per maand de toeslag die bij het nieuwe inkomen hoort.
2. Bovendien zal worden aangegeven dat u te veel hebt ontvangen. Meestal is dat pas bij de definitieve beschikking volgend jaar.
3. Bij de terugbetaling hebt u dan de mogelijkheid om een betalingsregeling af te spreken, zodat u niet alles in één keer hoeft terug te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kleijweg, 13-02-2013 11:48 #11
Hallo, mijn dochter van 21 heeft een Wajong uitkering, haar vriend van 22 een bijstandsuitkering, kunnen zij toch voor huurtoeslag in aanmerking komen en vanaf wanneer? zij hebben een woonruimte op het oog van 500 kale huur per maand. Reactie infoteur, 30-07-2017
Hallo Kleijweg,
Tot 23 jaar is de maximaal toegestane huur normaliter lager dan 500 euro. Alleen als er sprake zou zijn van een handicap en een aangepaste woning is wel een hogere huur voor de huurtoeslag toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. G. Rijnten, 05-12-2012 00:56 #10
Ik heb altijd mijn belastingopgave goed ingevuld, maar heb steeds teveel huurtoeslag gekregen, wat ik moest terug betalen. Bij de laatste toeslagterugvordering werd mijn inkomen goed ingevuld. Zou nu alles goed geregeld zijn? Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste W. G. Rijnten,
De hoogte van de huurtoeslag is afhankelijk van uw inkomen, de hoogte van de huur en of u een partner met inkomen hebt. Als dat allemaal goed is ingevuld, is het goed geregeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Lenten, 03-12-2012 16:11 #9
Hallo,
Vriendin is per 1 oktober bij haar vriend weg die haar toeslagpartner was omdat ze gezamenlijk een kind hebben. Zij hadden geen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract. Zij betrekt nu een huurwoning en wil huurtoeslag aanvragen. Blijft haar ex-vriend in 2012 nog haar toeslagpartner? Dit zal nl betekenen dat zij geen huurtoeslag kan aanvragen gezien hoogte inkomen ex-vriend. En hoe zit het dan in 2013?

Ik hoor graag uw reactie.

Vriendelijke groet,

Geralt Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste G. Lenten,
1. Als de ex-vriend het kind heeft erkend, waren zij tot oktober 2012 fiscale partners en toeslagpartners. Dat zou betekenen dat ze ook in 2012 nog toeslagpartners zijn.
2. Als hij het kind niet heeft erkend, waren ze geen fiscale partners maar toeslagpartners. Dat zou dan per 1 oktober 2012 ophouden.
3. In 2013 zijn ze noch fiscale partners, noch toeslagpartners, omdat ze niet getrouwd zijn (of geregistreerd partnerschap) en niet samenwonen op hetzelfde adres.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 14-10-2012 10:26 #8
Wat is de maximale inkomensgrens (2012) voor gehuwden 65+ om in aanmerking te komen voor huurtoeslag?
En waar kan ik de gegevens verkrijgen omtrent huurtoeslag 2013?
Op de website staat deze groep niet duidelijk vermeld. Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Hans,
1. Voor de huurtoeslag bedraagt de maximale inkomensgrens in 2012 voor gehuwden 65+ 28.225.
2. De hoogte van het maximaal toegestane inkomen 2013 is nog niet bekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 30-08-2012 10:38 #7
Vallen service kosten ook onder huur? Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Gerrit,
Bij de huurtoeslag geldt de kale huur exclusief servicekosten, gas en licht. Servicekosten worden meestal apart in rekening gebracht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Akash, 28-08-2012 15:13 #6
Beste Heer/Mevrouw

Ik ben een internationale student en mijn verblijfsvergunning is inmiddels al 2 maanden terug verlengd (gaat per 1 september weer in). Op mijn toeslagen is mijn verblijf blijkbaar nog niet verwerkt want er staat:
'U hebt (een deel van) dit jaar geen recht op toeslag, omdat uw toeslag partner niet rechtmatig in Nederland verblijft of omdat de verblijfsstatus van u toeslagpartner geen recht geeft op een toeslag.'
Hierbij wou ik dus informeren als de huurtoeslag automatisch weer wordt gewijzigd voor de maand september of als ik nog iets moet doen? Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Akash,
Helaas zit hierin vaak nogal wat vertraging. U kunt het beste de wijziging online aan de belastingdienst doorgeven, omdat dat meestal het snelst een resultaat geeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Awiin, 17-08-2012 00:15 #5
Beste Zeemeeuw,

Vriendelijk bedankt voor u reactie teug, Ik heb wel vergunning ben gewoon Nederlandse, alleen hij zit nog in procedure in afwachting tot hij deze weken wat te horen krijgt.
Ik heb de toeslagen aangevraagd en heb 2 kinderen ook gewoon Nederlandse.
Maar de belastingdienst zegt dat ik alle toeslagen teug moet betalen sinds dat mijn man geen document en geen Nederlandse is zeg maar dat hij geen vergunning heeft. Klopt dat allemaal Ik hoop dat u mij kan helpen. mijn huurtoeslag en zorgtoeslag en kindgebonden budget is stop gezet omdat mijn man dus illegaal is maar wel in afwachting is en in procedure zit?

Mvg

Awiin Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Awiin,
1. U kunt alleen huurtoeslag krijgen als u de Nederlandse nationaliteit hebt of een geldige verblijfsvergunning en helaas geldt dat ook voor uw partner en medebewoners.
2. Daarom kan tot het moment dat dit geregeld is geld worden teruggevorderd. Maar dit zou niet moeten gelden voor de toeslagen die u ontving voordat u trouwde of samenwoonde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Awiin, 16-08-2012 09:35 #4
Mijn vraag is, Ik krijg geen toeslagen meer dus geen zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget, had net en brief gekregen en stond erin

U hebt ( een deel van ) dit jaar geen recht op toeslag, omdat uw toeslag partner niet rechtmatig in nederland verblijft of omdat de verblijfsstatus van u toeslagpartner geen recht geeft op een toeslag.

Mijn man heeft geen verblijfsvergunning maar we zijn wel getrouwd en hij staat op mijn adres geregistreerd en hij wacht nu op procedure wat moet ik nou doen en tegen de belasting zeggen waarom krijg ik geen toeslag meer of is er wel wat te doen?
alstublieft help me te begrijpen deze vragen en wat ik moet doen.

Vriendelijk bedankt,
Anieme Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Awiin,
Hebt u de toeslagen aangevraagd of uw man? U hebt toch een verblijfsvergunning?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mientje, 14-08-2012 01:28 #3
Ik wilde graag weten of het mogenlijk is om huurtoeslag met terug werkendekracht aan te vragen, en tot hoeveel jaar is het mogenlijk

met vriendelijkegroeten
mientje Reactie infoteur, 30-07-2017
Beste Mientje,
1. De mogelijkheden om toeslagen met terugwerkende kracht aan te vragen zijn beperkt. De kinderopvangtoeslag kunt u krijgen vanaf de maand waarin u de toeslag aanvraagt en voor de maand ervoor.
2. Voor 2012 geldt voor de overige toeslagen september 2013 als uiterste datum. Uitzondering hierop kan het geval zijn waarbij u uitstel van de belastingaangifte hebt gekregen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cornelis, 05-06-2012 10:08 #2
Geachte redactie, ik heb m.i.v 1 juli een huur van 677 euro ik ga ook 1 juli met pensioen in 2013 blijf ik onder de 28255 euro zou ik dan in aanmerking komen voor huursubsidie? Reactie infoteur, 30-07-2017
Geachte Cornelis,
1. Als u dan ook 65 jaar bent en niet alleen woont, ligt de inkomensgrens in 2012 op 28.225. Het maximaal toegestane inkomen voor 2013 is nog niet bekend.
2. De maximaal toegestane kale huur is in 2012 gelijk aan 664,66 en daar gaat u per 1 juli aanstaande net overheen. Als u al huurtoeslag ontving, betekent dat dat de extra huur niet wordt vergoed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Josephine, 17-09-2011 18:06 #1
Ik ben alleenstaande ouder en heb een kind van 7. Nu moet ik na een wijziging alles terug betalen. Op een eerdere beschikking staat mijn zoon wel en kom ik wel voor huurtoeslag in aanmerking. Nu sta ik er alleen op en krijg ik geen huurtoeslag omdat ik dan boven de norm zit. Hoe kan ik dit bij de wijziging aangeven dat ik wel een minderjarig kind heb? Reactie infoteur, 17-09-2011
Beste Josephine,
Als er een nieuwe beschikking is waarop een fout is gemaakt, kunt u binnen zes weken bezwaar aantekenen. Dat kan digitaal of u stuurt een brief naar Belastingdienst/Toeslagen
Postbus 4510, 6401 JA Heerlen. Als u te laat bent daarvoor zou ik eerst telefonisch contact opnemen net de belastingtelefoon, want hier is geen standaardformulier voor: 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toetsingsinkomen 2018
Reacties: 15
Schrijf mee!