InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om geld te besparen

Tips om geld te besparen

Tips om geld te besparen Toen ik afstudeerde had ik een bescheiden bedrag op mijn spaarrekening, terwijl de meeste studenten hun studie met een schuld eindigen. Nu ik eenmaal werk heb ik mijn uitgavenpatroon weinig aangepast en maak ik ieder jaar een prachtige verre reis. Ik heb geprobeerd om te analyseren waardoor het komt dat ik geld overhoud. Je kunt deze tips gebruiken als je wat geld wilt sparen voor de toekomst, maar ook als je schulden hebt en je je uitgavenpatroon drastisch moet veranderen.

Boodschappen

Een belangrijk deel van geldbesparing kan je halen uit je dagelijkse uitgaven. Veel mensen kopen graag een A-merk, omdat ze het idee hebben dat dat beter is. Ik koop in principe altijd het huismerk en als ik van een product merk dat ik het echt minder goed of minder lekker vind, dan stap ik alsnog over op een A-merk. Per product lijkt de besparing klein, maar 20 cent per product telt op lange termijn toch wel op tot een groot bedrag.

Lunch en koffie

Wanneer je iedere dag je lunch haalt in de kantine op je werk, kost dat je al gauw 2,5 3 euro per dag. Wanneer je zelf al gesmeerde boterhammen meeneemt, kost dat 0,50 0,70 euro. Ook dit lijkt een kleine besparing, maar reken maar eens uit wat dit op jaarbasis oplevert. Het kost natuurlijk s ochtends een paar minuutjes extra om je brood te smeren. Maar als die paar minuutjes je 2 euro opleveren, dan is het uiteindelijk de moeite wel waard. Hetzelfde geldt als je iedere dag koffie of thee koopt op het station. Dat kost vaak 1,50 euro. Je kan ook koffie of thee in een thermoskan van huis meenemen.

Telefoon

Providers lokken je graag met een gratis telefoon bij een duur abonnement. Maar eigenlijk is de telefoon niet gratis, want als je een SIM-only abonnement neemt, betaal je vaak maar de helft voor hetzelfde aantal belminuten en sms-jes. Uiteindelijk ben je vaak goedkoper uit als je een SIM-only abonnement neemt en zelf een telefoon koopt. Het loont in ieder geval de moeite om dat, voordat je een duur abonnement afsluit, goed uit te zoeken.

Kopen op afbetaling

Het klinkt aantrekkelijk, nu een nieuwe televisie kopen en maar een paar tientjes per maand betalen, een aantal jaar lang. Maar als je het uitrekent, betaal je uiteindelijk vaak 1,5 keer zo veel voor je televisie! Het is dus veel gunstiger om het gewoon in 1 keer te betalen.

Heb je al schulden? Los deze dan zo snel mogelijk af. Dit is verreweg de beste investering die je kan doen. Over alle schulden betaal je rente. Dit is weggegooid geld. Als je geld over hebt, los daar dan schuld mee af. De rente die je over een schuld betaalt is meestal vele malen hoger dan de rente die je op een spaarrekening krijgt.

Luxe of noodzakelijk

Je kan je eigenlijk bij alles dat je koopt afvragen: heb ik dit nodig, of is het een luxe product? Afhankelijk van hoeveel geld je wilt besparen, kan er heel veel in de categorie luxe product vallen. Je overleeft bijvoorbeeld prima als je water drinkt bij je eten in plaats van wijn of bier. Een etentje met vrienden of familie is thuis vaak net zo gezellig als in een restaurant. Als je telefoon (hier kan je eigenlijk ieder elektronica product invullen) het nog doet, dan heb je niet echt een nieuwe nodig. Koek en snoep zijn eigenlijk ook luxe producten. Als je die kan laten staan, is het niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor je gezondheid. Ik wil niet stellen dat je jezelf geen luxe moet veroorloven, maar het is goed om je te realiseren wat allemaal luxe is. En als je jezelf die luxe wat vaker onthoudt, dan kan je er des te meer van genieten wanneer je het jezelf wel toestaat.

Boeken, films en games

Als je van lezen, films kijken en gamen houdt, dan kan je veel geld besparen met een lidmaatschap op de bibliotheek. Voor een paar tientjes per jaar kan je onbeperkt boeken lezen. Voor het huren van films en games wordt vaak een kleine vergoeding gevraagd. Wanneer je een game heel leuk vindt en hem echt wil hebben, heb dan een beetje geduld. Wanneer de game net uit is, betaal je er een hoge prijs voor. Als je wacht tot de rage voorbij is, dan kan je ze vaak al een stuk goedkoper nieuw krijgen, of tweedehands via marktplaats of bol.com. Spellen die je uitgespeeld hebt kan je zelf ook op diezelfde websites weer verkopen. Hetzelfde geldt voor boeken en DVDs.

Verzekeringen

Het loont echt de moeite om al je verzekeringen eens onder de loep te nemen en op een goede vergelijkingssite, zoals independer.nl te kijken of er iets te besparen valt. Het kost je misschien een paar uur om alles uit te zoeken, maar als je een goedkopere verzekering vind, dan bespaar je dit bedrag iedere maand weer. Sommige verzekeringen sluit je af voor een jaar en die worden ieder jaar automatisch verlengd als je niet opzegd. De brief hierover komt vaak kort van tevoren. Zet zelf in je agenda wanneer je jaarcontract weer afloopt, zodat je genoeg tijd hebt om uit te zoeken of een overstap gunstig zou zijn.

Houd je saldo goed in de gaten

Wanneer je het saldo op je bankrekening een paar keer per week checkt, dan heb je een veel beter idee van je uitgaven. Je weet meteen dat je om deze maand in de plus te eindigen beter niet meer kan gaan winkelen. Of dat je zelfs een beetje geld over hebt om op een spaarrekening te zetten, zodat je het niet meteen volgende maand weer uitgeeft.
© 2011 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Schulden zijn op te lossen met besparingenSchulden zijn op te lossen met besparingenSchulden worden veroorzaakt door te hoge uitgaven ten opzichte van de inkomsten. Schulden ontstaan niet vanuit het niets…
Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Hoeveel geef ik wekelijks uit aan boodschappen?Uw vaste lasten kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Er valt veel geld te besparen op de dagelijkse boodschappen. Zond…

Reageer op het artikel "Tips om geld te besparen"

Infoteur: Domi83
Gepubliceerd: 17-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!