InfoNu.nl > Financieel > Geld > De dure euro, hadden we liever de gulden gehouden?
mijn kijk op

De dure euro, hadden we liever de gulden gehouden?

De dure euro, hadden we liever de gulden gehouden? In 2002 is de Euro ingevoerd. Eigenlijk is direct daarna bij veel mensen de vraag gerezen: 'Hoe komt het nu dat we veel minder over houden?' of 'lijkt alles nu zo duur?' Wat is er eigenlijk met die verhalen over de dure euro aan de hand? Hieronder meer.

De introductie van een nieuw betaalmiddel.

Voor het eerst kon iedereen een setje muntgeld ophalen bij de bank... voelen hoe dat nieuwe geld is en er bekend mee worden. Onze vertrouwde gulden raken we kwijt. De gulden waar we toch best trots en gehecht aan waren, we krijgen er monopolie geld voor terug.

Nog een probleem: we krijgen veel minder euro's dan we guldens hadden, want de euro is wel ruim fl 2,20 waard! Iedereen ziet zijn bankrekening en inkomen met de helft kelderen! En daar ligt meteen een probleem! Het is minder dan de helft! Veel mensen doen het bedrag in euro's X 2 en dan heb je prijs in guldens.... toch? Maar dan geef je zo maar 10% teveel uit.

Al heel snel werd iedereen gedwongen om in euro's te gaan denken. De dubbele prijzen verdwenen al binnen een paar weken. Mijn vader denkt nog dagelijks in guldens om te vergelijken met hoe prijzen van de oogst (ararisch bedrijf) zich verhouden met de huidige prijzen. Ook veel oudere mensen vinden het lastig om in euro's te denken.

Een groot probleem bij het uitgeven is het gevoel bij een bedrag. 10 euro voelt niet als 22 gulden. Het voelt veel minder en hierdoor geef je het makkelijk uit. Wanneer je naar een verjaardag gaat en je geeft iemand een cadeaubon, hoeveel gaf je dan in guldens en hoeveel in euro's? Voor ons maakte dat niet uit. Voorheen 10 gulden, nu 10 euro. Wat kan je nog met 5 euro? En dat terwijl het al meer is dan 10 gulden! We kunnen maar moeilijk met de euro omgaan.

Wat is nu echt duurder geworden?

  • Brandstoffen (en transportkosten worden doorberekend in alle producten)
  • Kleding ( ongeveer verdubbelde prijzen)
  • woon-assesoires
  • Horeca
  • Vaste lasten (belastingen van 17 naar 19%)

Veel andere dingen zijn duurder geworden - het 'FL' teken zogenaamd verruild met het '€' teken.

Wat is nu goedkoper geworden?

  • Veel consumentenelectronica is goedkoop geworden: dvd spelers, computers, televisies enz.
  • Levensmiddelen
  • Op vakantie gaan. (niet zozeer de reizen, maar het leven daar - door de dure euro, hoge wisselkoers)

(weet u er nog meer, graag reageren dan voeg ik ze toe!)

Andere zaken.... over de euro en daarvoor...

Niet totaal onbelangrijk is het om te vermelden dat bij invoering van de euro, de gulden was ondergewaardeerd. We kregen voor 2,20371 gulden, 1 euro terug. Maar eigenlijk hadden we voor iedere 2 gulden 1 euro moeten krijgen.... dag 10 procent spaarrekening. De inflatie is sinds de invoering van de euro laag, daarvoor was die wel ho(o)g(er) Hierdoor is de geldontwaarding minder geworden en kan je nu uitgaan dat je ongeveer 1.5% minder euro's hebt dan je in guldens had.

Een Klein citaat:

Van het tros-radar forum over de euro:

Inderdaad de Euro is niet duurder geworden maar de prijzen zijn wel gestegen. Very Happy Very Happy

Wat een dom geklets hier,
Mijn zoon heeft een groot bedrijf in de detailhandel daardoor weet ik er iets van, zeg maar.......
voorbeeld:
In jaar 2000 kocht hij een artikel voor inkoop van 14,95 GULDEN !!!!!!
In 2005 kocht hij hetzelfde artikel voor 19,95 EURO !!!!

De verkoopprijs van dit artikel was in 2000 34,95 GULDEN !!!
De verkoopprijs anno 2005 was 39,95 EURO !!!
© 2007 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het nut van de euro als munteenheidHet nut van de euro als munteenheidSinds 2002 kan iedereen met de euro betalen. inmiddels zijn de meeste oudere mensen er wel gewend aan geraakt, en de jon…
Langzaam wennen aan de euroLangzaam wennen aan de euroWij blijken erg veel moeite gehad te hebben om afscheid te nemen van de gulden. Per 1 januari 2002 hebben wij de gulden…
Terug naar de gulden?Terug naar de gulden?Als sinds de invoering van de euro zijn er mensen die liever terug zouden willen naar de gulden. Met de komst van de eur…
Hogere rente goed tegen inflatieHogere rente goed tegen inflatieDe Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone op 7 april 2011 met een kwart procentpunt verhoogd tot 1,2…
Omrekenen van euro naar guldensmijn kijk opOmrekenen van euro naar guldensPer 1 januari 2002 hebben wij de euro gekregen in plaats van de gulden. De eerste jaren daarna gingen wij Nederlanders a…
Bronnen en referenties
  • http://www.planet.nl/planet/show/id=67782/contentid=581307/sc=35b693 http://www.planet.nl/planet/show/id=94591/contentid=296220/sc=7de6c3 http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=35616&postdays=0&postorder=asc&start=60

Reageer op het artikel "De dure euro, hadden we liever de gulden gehouden?"

Reacties

Peter Jasper, 16-01-2017 16:54 #13
Wat ik graag zpo willen weten is of mijn stelling juist is.
De Euro werd in 2002 ingevoerd. Mijn pensioen werd toen door 2 gedeeld en alle prijzen daarom ook.
In de loop van de jaren zijn de prijzen dusdanig gestegen dat ze nu op de waarde van de gulden zijn in 2002.
Bv. Betaalde je voor een Kg aardappels toe Fl 1,= dan betaal je er nu Euro 1,= voor.
Mijn pensioen werd in 2002 door 2,2 gedeeld om van gudens naar euro's te komen.
Ik kreeg toen ineens de helft minder. Dat was niet erg want de prijzen werden ook door 2,2 gedeeld. Maar in 14 jaar zijn de prijzen op het gulden niveau terug terwijl ik voor mijn pensioen geen cent meer kreeg. Onze regering noemt dit geen inflatie, maar het is 100% inflatie in 14 jaar.

Meneerman, 16-12-2011 01:52 #12
Valuta. Het is eigenlijk een stukje koper, of wat papier. Het is de waarde die eraan gegeven wordt die ertoe doet. 26 landen, een munt, en vrij verkeer van goederen, diensten en ideeën. De euro is helaas niet alleen “een handig muntje dat over de grens ook werkt.” Dat was het idee van de Europese Unie. Met de crisis, die overgewaaid is vanuit Amerika, krijgt dit plan het moeilijker. Europa bevindt zich in een crisis. Niet alleen Griekenland is bijna failliet, ook Italië staat op het randje van de afgrond. Kapitalen gaan van Nederland naar Griekenland en Italië, zij brengen hun problemen naar het niet schuldloze Nederland. Nederland zou moeten bezuinigen, maar waarop? Het onderwijs, de straten moeten allemaal betaald worden! Als we dan ondersteuning moeten bieden aan alle zwakke landen, blijft de schuld steeds mar sneller opbouwen. De schuld wordt elk jaar groter. In Griekenland gaan bijvoorbeeld mensen met hun 55ste al met pensioen, terwijl mensen in Nederland in de toekost tot hun 67ste moeten werken. Niet gek dat Griekenland failliet is gegaan. Jean-claude Junker, premier van Luxemburg, zegt bang te zijn voor “besmetting” vanuit Griekenland naar belgie. Griekenland sleept de Europese Unie naar de ondergang. Er moeten dus ook duidelijker afspraken gesteld worden. Met pensioen gaan op een bepaalde leeftijd is hier een van. En geld bijdrukken, is ook geen optie meer. Dat werkt niet, hier heeft duitsland ervaring mee. Twee en een half miljard vragen voor een brood is geen goede oplossing, je zult met kruiwagens naar de supermarkt moeten.
In 1992 was al besloten om de Euro als betaalmiddel in Europa te gaan gebruiken, en tien jaar later was het zover. De gulden bestond in Nederland vanaf de middeleeuwen tot 2002, waar hij zonder zeggenschap van de bevolking weggehaald werd, in ruil voor de Euro. Het zou beter voor men zijn werd gezegd. De euro bestaat bijna 10 jaar, en het is tijd om er twijfels over te trekken. De prijzen in Nederland werden verdubbeld: een tv kostte 200 gulden, en nu 200 euro. De gulden is maar 0,4 euro waard. De koopkracht van de consument ging achteruit: wie 20000 euro aan guldens te besteden had, verloor 6000 gulden toen de overstap werd gemaakt. De PVV heeft onderzoek gedaan naar het teruggaan naar de Gulden. Ruim 72% van de PVV-kiezers zegt terug te willen gaan naar de gulden. 48% van alle mensen in Nederland vind het een goed idee om de sterke Europese landen een eigen munt te geven. Vorig jaar was dit 37%. het is dus aanmerkelijk gestegen. Deze oplossing wordt de neuro genoemd. Noord-europa, het sterkere deel van de EU, blijft bij elkaar. Helaas betekent deze optie wel dat de Europese Unie uit elkaar zal vallen.
Toch is het overstappen naar de Gulden volgens sommigen geen goede optie. Dat zou betekenen dat Nederland als enige land van de euro af zou zien, en dat is erg kostbaar. De euro zal sterk in waarde stijgen na de overstap, en dit zou problemen met zich meebrengen voor de Nederlandse export. De producten worden immers te duur voor de andere landen, en er is ook geen achterhoek meer waar je zomaar de grens over mag. (de Europese Unie.) Het is dus een beter plan om de zwakke landen uit de Unie te laten stappen. Helaas zullen zij zich niet zomaar weg laten sturen, omdat ze nu veel geld en ondersteuning krijgen van alle andere EU-landen. Hierom zou het volgens hoogleraar Harold Benink van de Universiteit in Tilburg beter zijn om de EuropeseUnie in stand te houden.

De Europese Centrale Bank kan het probleem bij de kraag vatten. Deze bank kan massaal staatsobligaties opkopen en de ultieme geldschieter spelen. Dit zal helaas niet de waarschijnlijke optie zijn. Bijvoorbeeld Duitsland is erop tegen om een massale steunactie uit te voeren, en de schuldlanden te “belonen”. Er moeten gewoon duidelijker afspraken gemaakt worden. De landelijke relaties zullen in ieder geval een grote klap oplopen als we terug gaan naar de gulden. Er zal niet meer in elk land betaald kunnen worden met deze valuta. Ook zal sommige landen buitensluiten geen goede optie zijn, aangezien zij dit natuurlijk niet willen. Het beste is dus om de EU in stand te houden, en te zien wat we er nog van kunnen maken. Een overstap maken naar de gulden is een grote stap. De gulden is ook nog niet uit het geheugen van veel Nederlanders weggespoeld. Nog ruim 30% van de Nederlanders waagt het om in de supermarkt een rekensommetje te maken. Met ingeburgerde termen als rijksdaalder, geeltje, duppie en ruggen willen veel nederlanders de gulden terug. Ook zijn er veel spreekwoorden gerelateerd aan de guldens: Het kwartje is gevallen, en: op de markt is je gulden een daalder waard. Of een heitje voor een karweitje. Het is oud en vertrouwd met de oer-hollandse leeuw erop; de gulden bestaat dan ook al meer als 700 jaar. Een aantal kleine voordelen van de Euro zijn dat je overal kunt betalen. Je hoeft tevens nooit om te rekenen naar de prijzen in jouw valuta. Ook hoef je binnen Europa geen geld meer om te wisselen, je kunt zo de grens over zonder je zorgen te maken. Aan de andere kant, je kunt dit ook met de maestrocard, die elke nederlander bezit. De euro heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat de inflatie gedaald is, geld is weer meer waard geworden. Ook heeft de internationale handel gezorgd voor een sterk groeiende economie. Nu het even tegen zit, worden er meteen plannen bedacht om de gulden terug te halen. De koopkracht van de nederlandse burger is sinds de komst van de euro hard gestegen met zo'n 36%. Nederland bevindt zich dus over het algemeen in een lastig parket. Of alleen verder, maar dan zal de export hieronder lijden, of met alleen de noord-europese landen verder, wat hoogst onwaarschijnlijk is, of verder met de euro. Allen geen beste oplossing. De conclusie is dus dat er nog even aangekeken moet worden hoe de bijna-faillisements landen gered moeten worden, want we kunnen ze niet in de steek laten. Griekenland heeft als fout dat ze te vroeg met pensioen zijn gegaan, maar dit kan veranderen, en italie heeft tot nog toe geen beste leider gehad. Van schade en schande wordt men wijs en het is vallen en opstaan. De schulden zullen waarschijnlijk nooit totaal terug betaald kunnen worden, en zullen dus gesaneerd worden. Door deze mindering is onder andere Nederland geld kwijt.

Marcel, 21-11-2011 01:19 #11
Zeg Steven kerel. Jij bent zeker een politicus of een bankdirecteur. Jij hebt je zakjes zeker goed gevuld met die geweldige euro. De harde feiten zijn dat… Laat me niet lachen. De harde feiten zijn dat ik en menig ander niet meer normaal kunnen rondkomen door die vreselijke munt. Alles verdubbelde in no time en het geld wat je had werd gehalveerd. Als je het in éénheden uitdrukt ben ik er zwaar op achteruit gegaan. Een goed voorbeeld: mijn moeder had een aow van rond de 1200 gulden waarvan ongeveer de helft op ging aan vaste lasten en nu heeft ze nog maar 900 euro waarvan twee derde opgaat aan lasten. Een euro is nu net zo veel waard een als een gulden toen, dus tel uit je winst!
Behalve die zakkenvullers hogerop is meer dan helft van de bevolking er op achter uitgegaan. Ik kan het weten ik leef tussen de normale mensen. Jij zult wel in een villa in Wassenear wonen.

Steven, 11-11-2011 23:10 #10
De harde feiten zijn toch dat we nu meer koopkracht hebben dan 10 jaar geleden. We zijn niet armer geworden door de euro, de verdeling is slechts anders geworden. Dat het biertje vandaag de dag duurder is dan 10 jaar geleden is een feit. Maar wie steekt dat geld in zijn zak? De horeca ondernemer? of de medewerker die ook betaald moet worden? De euro heeft er voor gezorgd dat de inflatie gedaald is en de economie door internationale handel gestegen is. We zijn vandaag de dag absoluut beter af dan met de gulden, en het zou fataal zijn voor Nederland als de gulden terug zou komen.

Frank, 28-10-2010 19:25 #9
We zijn bestolen en ik begrijp werkelijk niet dat er geen algeheel verzet is tegen deze diefstal. Onze salarissen zijn inderdaad precies gehalveerd terwijl de prijzen de lucht in zijn geschoten. Dat kan een ieder toch narekenen in de alledaagse situaties. Je hoeft je alleen maar af te vragen wat een patatje nu kost of een biertje. Het wordt nog erger als je kijkt wat een tweedehands fiets kost of de huur van je woning.

P. Bosch, 28-07-2009 19:30 #8
Voorheen haalde je een simpel patatje voor Fl. 1,50 en vandaag de dag betaal je al snel 2 euro voor hetzelfde patatje… Dat is dan omgerekend Fl. 4,40! Niet normaal meer… Daarbij de ziektekostenverzekering vet omhoog gegaan, waar men ook al niet op zat te wachten. Het leven is voor gezinnen met al lage inkomsten gewoon niet normaal meer. Nog een actie als eerder genoemden en je nekt een hoop mensen in een normaal bestaan.

J. de Ridder, 17-02-2009 14:51 #7
Het is voor mij zeer vreemd als zo'n fout gemaakt is het nog niet terug gedraaid is. Het komt mijn over als pure diefstal.

Leonard, 18-01-2009 15:31 #6
Ik neem het Zalm nog steeds hoogst kwalijk dat hij het in 2002 niet nodig vond om na de introductie van de euro de winkeliers gedurende langere tijd te verplichten om zowel de prijs in euro's als in guldens op hun prijskaartje te vermelden. Zo hadden vele handelaars, in het bijzonder de horeca, mooi de gelegenheid om stiekem hun prijzen met zo'n HONDERD PROCENT te verhogen. Met name in Nederland zijn de horecaprijzen op een onaanvaardbaar niveau gekomen. Daarbij is het zeer verontrustend te ervaren dat een grote groep consumenten die extreem hoge prijs normaal is gaan vinden. In onze buurlandern is die acceptatie minder aanwezig en dat merk je dan ook aan de veelal lagere (horeca)prijzen.

Collin, 16-12-2008 14:28 #5
Ik snap er niet zo veel van… Het komt er op neer dat al dat omrekenen wat sommige mensen nog steeds trachten te doen al lang uit de tijd is… Zie voorbeeld… fl 34,95 nu Euro 39,95. Of is 34,95 x 2,2… 39,95? Dacht het niet…

En qua salaris… Als ik dat deel door 2.2… dan zit ik ver onder het bedrag wat ik destijds in guldens kreeg… Dus hoe zit het nu? Volgens mij zitten we qua bedragen op een zodanig niveua dat het enige wat verandert is is het teken… Het gulden teken is vervangen door het Euro teken…

Helenstreasury, 06-11-2008 12:21 #4
Hoe komt het dat niemand opstaat om te schreeuwen dat we zijn getild met de lekkere Euro. Alles is gewoon twee keer zo duur geworden, enkelt het betaalmiddel heet nu Euro i.p.v gulden. Eerst stond er nog een Euro teken voor maar dat is nu ook verdwenen. Ik vind het heel verdrietig maar wat kan een mens doen? Mee zwemmen of verzuipen dat is het, belangelijk in een woord. Ik baal als een stekker!

Omar, 21-10-2008 17:41 #3
De prijzen zijn verdubbeld en de salarissen zijn gehalveerd.Tegenwoordig verdien je net nog genoeg geld om van rond te kunnen komen, vroeger hield je veel meer geld over voor jezelf, nu gaat al je hardverdiende geld uit naar de regering en de btw is ook heel erg om hoog gegaan.dat is waarom ik zeg:"Jongen democratie is een illusie".

Wouter, 03-10-2008 11:42 #2
De inflatie door invoering van de euro is niets, vergeleken met wat de huidige financiele crisis met de inflatie zal doen. Het probleem is dat niemand geld heeft om uit te lenen, de federal reserve in america is al geld aan het bijdrukken, en binnenkort zullen ook europese abken geldbijdrukken en immense inflatie tot gevolg hebben.

Mr Economic, 04-12-2007 14:53 #1
Ik heb al vele verhalen gehoord dat de prijzen zogenaamd zijn gestegen maar, naar mijn mening heeft dit allemaal te maken door de invoering van de euro op de verkeerde tijdstip. De euro is ingevoerd toen Nederland op een slechte economische positie zat, dit verklaart de prijsstijgingen en waanideën over prijzen die dankzij de euro gestegen zijn.

Infoteur: Rvermaat
Gepubliceerd: 20-08-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 13
Mijn kijk op…
Schrijf mee!