InfoNu.nl > Financieel > Geld > Economische crisis en inflatie: tips voor je geld

Economische crisis en inflatie: tips voor je geld

Economische crisis en inflatie: tips voor je geld Bij een economische crisis is het voor veel mensen niet makkelijk om financieel te overleven. Door de inflatie vermindert je kapitaal in waarde en zal je alsmaar minder goederen kunnen kopen voor je geld. Daarom is het nuttig om in goud en zilver te investeren: dit zijn tastbare grondstoffen die een buffer zijn in onzekere economische tijden. Verder is het van belang om leningen te beperken en overbodige kredieten te vermijden. Het belang van deze tips wordt nog verder onderstreept doordat het schuldenprobleem van Griekenland en Italië en de onzekerheid rond de Eurozone anno 2016 nog steeds verder woedt. Welke tips kunnen je helpen om de negatieve gevolgen van inflatie te verhelpen?

Economische crisis

Anno 2016 duurt de economische crisis, die in 2008 begonnen is, eigenlijk nog steeds voort. Na de banken geraakten ook de overheden in moeilijkheden, denk maar aan Griekenland, Portugal en Ierland. Na een tijdelijke "oplossing" kende de soap rond Griekenland (al dan niet een 'Grexit'?) opnieuw een opleving in 2015. In 2016 kreeg het vertrouwen in de eurozone weer een nieuwe opdoffer omwille van de Brexit, oftewel het uittreden van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Zelfs de economische grootmacht de Verenigde Staten zit zwaar in de schulden. Overheden overal ter wereld pompten geld in het economische systeem, maar dat heeft nog maar beperkt resultaat opgeleverd.

Nieuwe bankencrisis?

De Europese muntunie staat zwaar onder druk omdat Griekenland weer een nieuwe ronde van financiële hulp nodig lijkt te hebben om niet failliet te gaan. Tegelijk lijkt er midden 2016 een nieuwe bankencrisis in de maak door de financiële problemen van tal van Italiaanse banken, waaronder de befaamde Banca Monte dei Paschi di Siena, de oudste bank ter wereld. Ook de Duitse financiële gigant Deutsche Bank zou extra financiële steun nodig hebben, wat mogelijk een kettingreactie in gang zou kunnen zetten. Velen vrezen dan ook voor een nieuwe bankencrisis.

Inflatie: geld wordt minder waard

Om financieel min of meer te kunnen overleven in tijden van crisis, zijn er enkele dingen om op te letten. Doordat de overheden geld bijdrukken om de economie te ondersteunen, zal er inflatie optreden. Inflatie is een algemene stijging van het prijsniveau waardoor je geld minder waard wordt. Je zal dus even hard moeten werken voor hetzelfde loon, maar je zal er minder mee kunnen kopen.

Goud en zilver

Zilver en goud zijn edelmetalen die in tijden van inflatie een toevluchtsoord betekenen voor de belegger. De prijzen van goud en zilver zijn de laatste jaren sterk gestegen, terwijl de waarde van de euro en de dollar verminderde. Goud, zilver en andere edelmetalen zijn dan ook een goede belegging om je te beschermen tegen inflatie en een onzekere toekomst. Wat als Griekenland, Portugal en Ierland failliet gaan en de eurozone ineenstort? Het is maar goed dat je op zo een moment kan beschikken over goud en zilver, tastbare grondstoffen die een waarde behouden. Dit in tegenstelling tot papieren geld.

'Makkelijke' kredieten

Denk aan de gevolgen van de inflatie en weet dat je geen dingen moet kopen die te duur zijn voor je budget en die je in feite niet nodig hebt. Vermijd absoluut het aangaan van een lening op afbetaling of andere soorten kredieten zoals minileningen of flitskredieten. Het is handig om snel over geld te beschikken maar denk eraan dat je daar een hoge kost voor betaalt.

Investeren in je eigen huis

Vaak hoor je dat de enige aanvaardbare lening om aan te gaan, een hypotheek is. De aankoop van een eigen huis kan op de lange termijn een interessante investering zijn. Je hebt een dak boven je hoofd en met je huis heb je de zekerheid van steen. Dit kan je niet zeggen van andere beleggingen zoals aandelen of obligaties. Wel moet je erop letten dat je niet kiest voor een al te zware hypotheek, die een te grote druk legt op je maandelijks budget. Ook de psychologische last van een hypotheek te moeten afbetalen mag niet onderschat worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Economische crisis en inflatie: tips voor je geld"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inflatie
Schrijf mee!