InfoNu.nl > Financieel > Geld > ING: de TAN-code

ING: de TAN-code

ING: de TAN-code TAN-codes zijn codes die moeten worden gebruikt bij het overmaken van geld naar een andere rekening via internetbankieren. Deze codes kunnen op verschillende manier worden verkregen en moeten aan het einde van een betaalopdracht worden ingevoerd om aan te tonen dat u akkoord gaat met de betaling. De TAN-code is daarom zeer belangrijk en mag niet worden afgegeven aan een ander dan de gebruiker van de rekening. In dit artikel een korte beschouwing.

De TAN-code

Bij het overmaken van geld naar een andere rekening via internetbankieren, bijvoorbeeld ter betaling van een factuur, is een TAN-code vereist (hier bespreek ik de TAN-code bij de ING). TAN staat voor Transactie Autorisatie Nummer. De code wordt gebruikt als bevestiging van de betaling van een bepaald bedrag, zonder de code kan het geld niet worden overgemaakt. Het is daarom ook zeer belangrijk dat de TAN-code altijd alleen in het bezit blijft van de rekeninghouder. Wanneer andere mensen dan de rekeninghouder TAN-codes verkrijgt, kan hiervan gemakkelijk misbruik worden gemaakt. De TAN-code moet worden ingevuld nadat de rekeninghouder al zijn betaalopdrachten heeft afgerond en heeft gecontroleerd op de juistheid hiervan. De TAN-code kan op twee manieren (bij de ING) worden ontvangen: via een brief waarin u 100 TAN-codes tegelijk ontvangt of via een sms-bericht op uw mobiele telefoon.

De TAN-code via een brief

De eerste mogelijkheid is het verkrijgen van TAN-codes via een brief die u ontvangt van de ING. In deze brief krijgt u 100 TAN-codes die allemaal slecht éénmaal gebruikt kunnen worden. De code wordt ingevuld nadat u uw betaalopdrachten via internetbankieren heeft verzonden. U vult de TAN-code in die achter het volgnummer staat die correspondeert met het volgnummer van uw betaalopdracht. Controleer goed of u de juiste TAN-code heeft ingevuld, anders loopt u mogelijk het risico dat uw TAN-functie wordt geblokkeerd, waardoor u via internetbankieren geen betaalopdrachten meer kan uitvoeren. Dit gebeurt natuurlijk alleen wanneer u drie keer een onjuiste code heeft ingevoerd. Als dit gebeurt, moet u uw TAN-functie opnieuw activeren, wat natuurlijk erg lastig is. Wanneer u meer dan 75 TAN-codes van de lijst heeft gebruikt, stuurt de ING u automatisch een nieuwe lijst met 100 TAN-codes. Via de website van de ING kunt u een aanvraag doen voor internetbankieren, hiervoor heeft u dus ook TAN-codes nodig. De TAN-functie moet eerst worden geactiveerd, dit doet u door via Mijn ING (moet ook eerst worden aangevraagd, zie hiervoor een ander artikel) een activeringscode aan te vragen. Deze code kunt u ophalen bij een ING kantoor of postkantoor. Waar dit moet worden opgehaald, staat vermeld in het afhaalbericht die u van de ING ontvangt. Als de activeringscode wordt ingevuld (dit doet u ook in Mijn ING), kunt u de TAN-functie gaan gebruiken. Hiervoor heeft u natuurlijk ook de TAN-code lijst nodig, tegenwoordig komt dit nog weinig voor.

De TAN-code via de mobiele telefoon

De tweede mogelijkheid is het verkrijgen van TAN-codes via een sms die u krijgt via uw mobiele telefoon. Hierbij krijgt u via een gratis sms van de ING een TAN-code toegestuurd in een smsbericht. Hierin staat het volgnummer van uw betaalopdracht vermeld, deze moet corresponderen met het volgnummer van uw betaalopdracht op het internet. De TAN-code staat hierin vermeld en kan zo direct worden ingevuld op de site. De code wordt ingevuld, net als die van de TAN-codes van een lijst, net nadat u uw betaalopdrachten heeft verzonden. Bij de aanvraag voor het ontvangen van TAN-codes via je mobiele telefoon is ook weer een activeringscode vereist. Deze moet worden aangevraagd via Mijn ING, de code kan worden opgehaald bij een ING kantoor of postkantoor. Sommige mensen zijn de mening toegedaan dat het verkrijgen van TAN-codes via een mobiele telefoon niet veilig is, dit is echter niet waar. Wanneer u uw mobiele telefoon kwijt bent of deze is gesloten, dan kunt u het beste uw TAN-functie blokkeren, dit kan ook via Mijn ING. Hiernaast kan het voorkomen dat u een nieuwe telefoon krijgt met een nieuw telefoonnummer. U wilt natuurlijk uw TAN-codes ontvangen op uw nieuwe telefoon. Voorheen kon men via Mijn ING het telefoonnummer veranderen. Tegenwoordig moet dit anders: het oude telefoonnummer met de TAN-functie moet worden geblokkeerd. Opnieuw moet een activeringscode worden aangevraagd via Mijn ING. Ook deze moet weer worden opgehaald bij een ING kantoor of postkantoor. Als laatste zij opgemerkt dat deze dienst van de ING niet via een vaste telefoon kan worden aangeboden.
© 2011 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ing.nl/particulier

Reageer op het artikel "ING: de TAN-code"

Reactie

Vera, 12-02-2015 15:29 #1
De TAN-code via de mobiele telefoon
"Hierbij krijgt u via een gratis sms van de ING een TAN-code toegestuurd in een smsbericht." schrijft u. Dat is gratis.
Ik begrijp alleen steeds maar niet hoe het komt dat, nadat ik een overschrijving/betaling gedaan heb, het saldo op mijn Prepaid-mobiel steeds minder is. Dit komt elke keer neer op ongeveer 41 cent per betaling. Bij een Ideal-betaling zelfs 1 euro.
Ik denk dat dit te maken heeft met je bevestiging van de Tan-code en je dit iedere keer een sms-je kost.
Alleen kan ik er op internet of bij ING helaas nergens iets over vinden.

Infoteur: Maria_louise91
Laatste update: 12-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!