InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betalen met de smartphone

Betalen met de smartphone

Betalen met de smartphone Al jaren kan je in Afrika de huur of een rondje in café betalen met de smartphone. Omdat de meeste Afrikanen geen bankrekening hebben, werd daar giraal betalen met de mobiele telefoon ingevoerd. Waarschijnlijk kunnen we ook in Nederland vanaf 2012 eenvoudig en veilig met ons mobieltje aan de kassa betalen. Hoe werkt het?

Hoe werkt betalen met de smartphone?

Al 5 jaar voordat Vodafone voor Afrika in 2007 met de service M-Pesa in Kenia de bal aan het rollen bracht (een bal die helaas nooit doorrolde naar Europa) hadden Sony en NXP op de licentievrije frequentie 13,56 MHz al een ander idee gelanceerd, namelijk de Near Field Communication (NFC). NFC maakt contactloze betalingen mogelijk via een chip, die in de buurt van een lezer wordt gehouden. En dié technologie moet ook bij ons mobiel betalen mogelijk maken.

In plaats van een pinpas te gebruiken, houdt de klant zijn mobiele telefoon bij de betaalautomaat van de winkelier, waarna hij heeft afgerekend. De techniek is gebaseerd op Bluetooth, Smartcardchips en de alom impopulaire RFID-chip, die tegenwoordig aan elk kledingstuk kleeft dat we kopen bij alle grote modeketens in de wereld.

Beveiliging van de NFC-chip

Bij een overdrachtsnelheid van meer dan 400KBit/sec kunnen straks betalingstransacties worden verricht met één snelle “haal” van telefoon of smartphone langs een lezer aan de kassa:
  • om “afkijken” van de verzonden gegevens te bemoeilijken, reikt de overdracht bij NFC slechts 10 centimeter ver;
  • de betaalchip zelf bevindt zich op een beveiligd gedeelte van de simkaart in het toestel van de gebruiker;
  • er wordt geen informatie via het mobiele netwerk verstuurd.

Binnen 5 jaar afscheid van de creditcard

Deskundigen zien in de NFC-chip een volwaardige opvolger van de creditcard en voorspellen binnen 5 jaar het afscheid van die creditcard. Niet voor niets doen ook Visa en Mastercard mee in het NFC-project en nemen de administratieve afwikkeling en verrekening van betalingen voor hun rekening. Want door deze nieuwe betaaltechniek zou betalen met creditcard wel eens snel achterhaald kunnen zijn. Men kan dus maar beter zo vroeg mogelijk op de trein springen...

Wanneer is betalen met de smartphone mogelijk?

McDonald's wil al vanaf deze zomer in alle restaurants in het Verenigd Koninkrijk betalingen door middel van Near Field Communication mogelijk maken. De betaling gebeurt uitsluitend in het kader van een aankoop en vereist een bevestiging van klant en verkoper. De chip kan worden geïmplementeerd op kaartjes of worden geïntegreerd in mobiele telefoons.

De Nexus S van Google en Samsung beschikken al over een NFC-chip. En ook Nokia experimenteert al geruime tijd met NFC-chips en heeft afgelopen zomer aangekondigd dat alle toekomstige mobieltjes met een NFC-chip worden uitgerust.

Afgelopen jaar hebben de 3 grote mobiele providers in ons land (KPN, Vodafone en T-Mobile) samen met de 3 grootbanken (ING, RABO en ABN-AMRO) aangekondigd betalen met de smartphone in Nederland binnenkort (waarschijnlijk in 2012) te introduceren.

Voor- en nadelen van betalen met de smartphone

De voordelen ten opzichte van de creditcard zijn enerzijds een eenvoudiger bediening en anderzijds is via de smartphone-software een betere kostenbewaking mogelijk, waarbij bijvoorbeeld de laatste boekingen worden getoond en vergeleken met het rekeningsaldo. Maar dat ligt aan de ontwikkelaars. Handiger en sneller dan betalen met de pinpas is NFC zeker.

Maar de nadelen van de techniek mogen echter niet verzwegen worden: beveiligingen zijn nog niet gestandaardiseerd. Ondanks het beperkte bereik van minder dan 20 centimeter kan frauduleus uitlezen van de opgeslagen gegevens niet worden uitgesloten. En wat gebeurt er bijvoorbeeld als men zijn NFC-mobieltje verliest? Hoewel de NFC-chip dus meer gebruiksgemak met zich meebrengt dan de creditcard, gelden er dus dezelfde nadelen op het gebied van de veiligheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Betalen via je smartphoneWe kunnen bijna niet zonder, we gebruiker de smartphone de gehele dag door en zorgen er dan ook altijd voor dat dit appa…
Twyp betalen via INGTwyp betalen via INGTwyp is de app van de ING bank om met je smartphone snel te betalen aan iemand uit de contactlijst op je smartphone. Twy…
Number26: vaarwel bank, welkom app!Number26: vaarwel bank, welkom app!Er is een groeiend aantal mensen dat meer met zijn geld wil doen dan het naar de bank brengen. Ze gebruiken het bijvoorb…
Creditcard aanvragen, wie, wat, waar?Creditcard aanvragen, wie, wat, waar?Een creditcard is een handig betaalmiddel in binnen en buitenland. Het is al een relatief oud betaalmiddel wat nog steed…
Contactloos betalen zonder pincodeBetalingen worden steeds makkelijker, jaren geleden was betalen met contact geld heel normaal, in de laatste jaren zien…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Betalen met de smartphone"

Reactie

Klas, 11-04-2013 08:50 #1
Betaal je dan via je rekening of via je mobiel tegoed? Reactie infoteur, 11-04-2013
Via je rekening.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 24-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Contant geld
Reacties: 1
Schrijf mee!