InfoNu.nl > Financieel > Geld > Loonindexering in Belgie

Loonindexering in Belgie

Loonindexering in Belgie Belgie kent een regelmatige loonindexering, aangepast aan de gezondheidsindex. Regelmatig stijgen de lonen in functie van deze index, waardoor de koopkracht behouden blijft. Hoe werkt loonindexering in Belgie?

Loonindexering

Loonindexering is een stijging van de lonen, in functie van de prijsstijging in winkels. Het heeft dus niets te maken met promotie maken, met ancienniteit of met bonussen.

Vroeger werden de lonen aangepast aan het indexcijfer van de consumptieprijzen. Tegenwoordig koppelt men de loonindexering aan de gezondheidsindex: dit is het index van de consumptieprijzen zonder rekening te houden met prijzen van alcohol, tabakswaren, benzine en diesel.

Wanneer loonindexering?

Er zijn 2 systemen die bepalen wanneer de lonen geïndexeerd worden, een vast en een variabel systeem. Bij het vaste systeem, dat bijvoorbeeld voor ambtenaren en overheidspersoneel van toepassing is, worden de lonen met een vast percentage opgetrokken. Om te bepalen wanneer het loon geïndexeerd wordt, maakt men gebruik van de zogenaamde "spilindex". Als die spilindex overschreden wordt, stijgen de lonen met het vooraf bepaalde percentage.

Werknemers die onder het variabele indexatiesysteem vallen, krijgen een loonsverhoging op vaste momenten, maar weten vooraf niet hoeveel hun loon zal stijgen.

In praktijk is er weinig verschil tussen de beide systemen. Het grootste verschil is dat werknemers onder het vaste systeem meteen hun loonsverhoging krijgen als de consumptieprijzen voldoende stijgen, terwijl werknemers onder het variabele systeem vaak moeten wachten tot 1 januari.

Om te weten of je als werknemer recht hebt op loonindexering, is het van belang te weten onder welk paritair comité je werkgever valt. Dit kan je raadplegen op je loonfiche. Als je het paritair comité weet, kan je de collectieve arbeidsovereenkomst voor dat paritair comité raadplegen en zo te weten komen of en hoe de loonindexering bepaald is.

Consumptie index

De loonindex wordt gekoppeld aan de consumptie index, of de gezondheidsindex. Momenteel houdt men rekening met de prijs van 518 producten om de index te bepalen. De index wordt maandelijks berekend. Dit betekent niet dat de lonen maandelijks stijgen. De lonen stijgen als het gemiddelde van de laatste 4 indexen de aanpassingsdrempel of spilindex overschrijdt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.jobat.be

Reageer op het artikel "Loonindexering in Belgie"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!