InfoNu.nl > Financieel > Geld > Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?

Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?

Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst? De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. Economisch zwakke landen als Griekenland en Portugal hadden steun nodig van de EU om niet failliet te gaan. Binnen de eurozone heerste er verdeeldheid over het oplossen van de schuldencrisis en er gingen dan ook stemmen op om de euro op te splitsen in twee zones: de economisch sterkere noordelijke landen en de zwakkere zuidelijke landen. Toch kwamen de Europese politieke leiders tot een oplossing om de eurozone in zijn geheel te behouden. Daarna leidde een nieuw failliet van Griekenland in 2015 opnieuw tot een eurocrisis waarbij een uitstap van Griekenland uit de eurozone, de zogenaamde Grexit, ternauwernood werd afgewend. En weer werd er gedacht aan een opsplitsing van de muntunie in sterke en zwakke landen. Is de euro gedoemd om te verdwijnen door steeds terugkerende problemen of is het ergste leed nu eindelijk geleden voor de Europese eenheidsmunt?

Economische crisis 2008

De Europese monetaire unie heeft sinds de globale economische crisis van eind 2008 de nodige ups en downs moeten verwerken. Ten eerste moest er worden gereageerd op de crisis van de wereldeconomie door de rente te verlagen. Tegelijkertijd verleenden de overheden massaal financiële steun aan banken in moeilijkheden. Dit zorgde voor een zware druk op het budget van nationale overheden die zelf in de schulden moesten gaan om in nood verkerende banken te redden.

Schuldencrisis Griekenland 2010 en 2011

Vervolgens kwam een volgende klap in 2010: Griekenland bleek financiële hulp nodig te hebben van Europa om het failliet van het land te vermijden. Griekenland sleurde in de periode nadien ook Ierland en Portugal met zich mee. Deze landen maken deel uit van wat economen de PIIGS-landen noemen: landen met een onzekere economische toestand. Het gaat om Portugal, Ierland, Italië, Griekenland en Spanje. In de voortgang van deze eurocrisis is er steeds sprake van een soap-achtig scenario: telkens worden er nieuwe deadlines vooropgeschoven die echt wel de laatste zijn, maar uiteindelijk komt Europa toch weer met extra geld over de brug om noodlijdende landen te redden. Want wanneer er een land uit de eurozone stapt, weet niemand hoe desastreus de gevolgen daarvan zullen zijn.

Verdeelheid Europese unie

In mei 2011 werd bekend dat Griekenland nog meer steun nodig zou hebben omdat het haar schulden niet zou kunnen terugbetalen. Intussen groeide binnen Europa verdeeldheid over het aanpakken van deze schuldencrisis. In sommige landen met goede economische cijfers groeit het ongenoegen bij de belastingbetaler om altijd maar weer in de bres te moeten springen voor de slechtste leerlingen van de klas, zoals Griekenland en Portugal. Tegelijk proberen politieke leiders de solidariteit binnen de EU hoog te houden om absoluut de eurozone in haar huidige toestand te bewaren.

Midden 2015: Grexit afgewend

Later kwam Griekenland opnieuw in de problemen in het midden van 2015. Er ontstonden er geruchten over een mogelijke terugtrekking van Griekenland uit de eurozone, de zogenaamde Grexit. Geruchten die niet toevallig naar buiten gebracht werden in een Duitse krant, want vooral in Duitsland, de sterkste economische macht van Europa, is de kritiek op de hulp aan de zwakke landen het grootst. Deze geruchten werden ook weer meteen ontkend maar wijzen toch op een mogelijk scenario voor de toekomst. Uiteindelijk werden de rangen gesloten en werd Griekenland - door strenge voorwaarden van de trojka - binnen de eurozone gehouden.

Eurozone in tweeën verdeeld?

Het lijdt geen twijfel dat de eurozone in een crisis verkeert die geen jaren kan blijven voortduren, zeker niet omwille van de Brexit in 2016. Er zal een manier moeten gevonden worden om de ene schuldencrisis na de andere in de toekomst te vermijden. Een ander scenario waar economen op wijzen is om de euro op te splitsen in twee zones: een zone met de economisch sterkere landen zoals Frankrijk, Duitsland en de Benelux, en anderzijds een zone met de economisch zwakkere landen. Voorlopig zijn deze ideeën en plannen nog vaag, maar het is nog maar de vraag hoelang de sterkere economische landen nog zullen bereid zijn om de zwakkere landen financieel bij te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Euro
Schrijf mee!