InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementen

Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementen

Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementen Vastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbedragen om, waardoor de winsten erg hoog kunnen oplopen. Een interessante manier om geld te verdienen met vastgoed is het kopen en verkopen van appartementen. Appartementen in nieuwbouwprojecten hebben het voordeel dat je ze aan lagere prijzen kan kopen in aanbouw, en aan hogere prijzen doorverkopen na oplevering. Bij het hele proces van kopen en verkopen van appartementen kan je je laten bijstaan door een vastgoedmakelaar. Vastgoedmakelaars bieden tal van professionele diensten aan op het vlak van aankoop, beheer en doorverkoop van real estate.

Geld verdienen met vastgoed

Vastgoed is een wijze van investering die veel potentieel rendement met zich mee kan brengen. Een huis of een appartement heeft een relatief hoge kostprijs en kan voor de verkoper een aanzienlijk geldbedrag opleveren. Anderzijds vereist een investering in vastgoed ook steeds een relatief hoge basisinvestering. We spreken dan van enkele tienduizenden euro's of meer. Vermits het kopen en verkopen van vastgoed aanzienlijke financiële transacties met zich meebrengt doen investeerders bijna altijd een beroep op vastgoedexperten of vastgoedmakelaars.

Basisinvestering in vastgoed

Om een eerste investering te doen, is het natuurlijk nodig dat je wat cash geld opzij hebt staan om te investeren. Het kan gaan om spaargeld, geld van een erfenis of een meevaller uit een belegging. Een eerste mogelijkheid is om met een deel van het geld dat je opzij hebt staan te investeren in een appartement, en een ander deel van je kapitaal achter de hand te houden in afwachting van nieuwe opportuniteiten.

Appartement kopen

Eens je basisbedrag bepaald is waarmee je wilt gaan investeren, kan je op zoek gaan naar wat er zoal aangeboden wordt op het vlak van vastgoed. Wat zijn de types appartementen die je kan kopen met je geldbedrag en waar zijn deze gelegen, vooral in het stadscentrum of aan de rand van de stad? Ga je met een relatief klein basisbedrag van start, dan kan je je bijvoorbeeld richten op studio's of studentenkamers. Bij deze zoektocht kan je je laten adviseren door een makelaar die de markt onder de loep zal nemen die voor jou als investeerder aantrekkelijk is.

Appartementen in nieuwbouwprojecten

Een bijzonder interessante optie is om te investeren in nieuwbouwappartementen. Bij nieuwbouwprojecten kan je een appartement "op plan" kopen of in een beginstadium van de bouw. Op dat moment zijn appartementen goedkoper dan wanneer ze eens afgewerkt zullen zijn. Na oplevering van het nieuwbouwproject zal de verkoopprijs meteen stijgen. Sommige investeerders in vastgoed houden zich alleen hiermee bezig: appartementen in aanbouw kopen en met winst weer doorverkopen na oplevering.

Kopen, verhuren en verkopen van appartementen

Een andere strategie is bijvoorbeeld om met je basisbedrag te investeren in twee appartementen. Een appartement gebruik je om zelf te bewonen en een ander om te verhuren. Als je ervoor kan zorgen dat je tweede appartement doorlopend verhuurd wordt, dan kan je er een aantrekkelijk passief inkomen uithalen. Als je dan na verloop van tijd af wilt van de verantwoordelijkheid van eigendom en je wilt weer winst halen, dan kan je je tweede appartement nog altijd verkopen.

Advies vastgoedmakelaar

Vastgoedmakelaars kunnen je zowel bij de aankoop als bij de verkoop van appartementen op professionele wijze bijstaan. Ten eerste kan een makelaar van groot nut zijn met het zoeken naar koopjes op de markt van de appartementen. Een makelaar heeft een goed beeld van de prijzen van appartementen op de markt, van lopende vastgoedprojecten en eventuele nieuwe projecten van nieuwbouwappartementen in de toekomst. 'Inside' informatie is op dat vlak altijd mooi meegenomen. Als je online een makelaar om informatie wilt vragen en wilt weten hoeveel diens hulp of advies zal kosten, kan je een prijsofferte aanvragen. Op die manier krijg je een beeld van wat makelaars in jouw regio zoal aan te bieden hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!