InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel zakgeld is normaal?

Hoeveel zakgeld is normaal?

Hoeveel zakgeld is normaal? Je krijgt zakgeld en wilt weten hoeveel zakgeld normaal is voor jouw leeftijd. Dat is een hele logische vraag. Veel mensen zijn jaloers op hoeveel zakgeld klasgenoten krijgen. Bedenk wel dat niet alleen het bedrag kan verschillen maar ook wat je er precies van moet betalen. Hier kun je echter wel een indicatie vinden.

Zakgeld, wat moet je ervan kopen?

Wanneer verstandige ouders hun kinderen zakgeld geven baseren ze dit bedrag op een inschatting van hoe goed hun kind hier mee om kan gaan. Het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen kan namelijk nogal eens verschillen. In principe zijn er drie categorieën van verantwoordelijkheidsniveau die door ouders aan hun kinderen worden toegekend:
  • Je mag met je zakgeld doen wat je wilt
  • Je mag met je zakgeld doen wat je wilt maar bepaalde dingen moet je er standaard mee betalen
  • Je mag met een deel doen wat je wilt en een ander deel moet je verplicht sparen, bijvoorbeeld de helft

Met je zakgeld doen wat je wilt

Sommige ouders geven hun kinderen een bepaald bedrag en verbinden hier geen voorwaarden aan. Je kunt er dan van kopen wat je wilt: snoep, tijdschriften, sieraden, computerspellen of iets anders. Dit werkt voor bepaalde kinderen heel goed en helpt om vanaf een jonge leeftijd een inschatting te maken van de waarde van geld. Vaak betekent het ook dat wanneer je er niet verstandig mee omgaat de regeling wordt ingetrokken of aangepast.

Welk bedrag past hierbij?

Gebaseerd op eigen ervaringen gecombineerd met cijfers van het Nibud zou ik een volgend patroon adviseren:
  • 10 jaar: 2,00 per week
  • 11 jaar: 2,50 per week
  • 12 jaar: 3,00 per week
  • 13 jaar: 3,50 per week
  • 14 jaar: 4,00 per week
  • 15 jaar: 5,00 per week
  • 16 jaar: 6,00 per week
  • 17 jaar: 7,50 per week

Met je zakgeld doen wat je wilt maar met bepaalde voorwaarden

Je hele leven lang zul je naar gewone en vrijwillige uitgaven ook geld moeten betalen aan dingen waar je niets aan wilt uitgeven of aan dingen die voor andere mensen bestemd zijn. Ouders willen hun kinderen daar vaak op voorbereiden. Daarom moeten sommige kinderen van hun zakgeld ook cadeautjes betalen voor verjaardagen van vrienden, voor hen zelf en voor kerst of Sinterklaas. Ook zijn er in sommige huishouders 'strafregels'. Zo houden ouders weleens geld in wanneer kinderen te lang aan de telefoon hangen, steeds de tv of computer aan laten staan terwijl ze er geen gebruik van maken of hun kamer niet opruimen.

Welk bedrag past hierbij?

  • 10 jaar: 2,25 per week
  • 11 jaar: 2,75 per week
  • 12 jaar: 3,50 per week
  • 13 jaar: 4,00 per week
  • 14 jaar: 4,50 per week
  • 15 jaar: 5,00 per week*
  • 16 jaar: 6,00 per week
  • 17 jaar: 7,50 per week
* Vanaf deze leeftijd hoeft het bedrag in principe niet meer op te lopen in vergelijking met het voorgaande model omdat kinderen dan vaak hun zakgeld aanvullen met een bijbaantje na school of in het weekend.

Een deel mag je uitgeven en een deel moet je sparen

Het klinkt niet leuk: je krijgt best veel zakgeld maar mag er maar de helft van besteden. Het heeft echter ook twee grote voordelen. Ten eerste krijg je zo eigenlijk meer geld dan je denkt. Wanneer je het namelijk op een spaarrekening stort krijg je er rente over een wordt het zo meer zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Daarnaast bouw je een bedrag op waar je later iets groots voor kunt kopen zoals een spelcomputer, een telefoon of spullen voor de inrichting van je kamer wanneer je gaat studeren.

Welk bedrag past hierbij?

  • 10 jaar: 3,00 per week
  • 11 jaar: 3,50 per week
  • 12 jaar: 4,00 per week
  • 13 jaar: 5,00 per week
  • 14 jaar: 6,00 per week
  • 15 jaar: 7,00 per week
  • 16 jaar: 8,00 per week
  • 17 jaar: 9,00 per week

Hoe toon je je ouders je verantwoordelijkheidsgevoel?

Het is mensen - en dus ook kinderen - eigen om te streven naar zo veel mogelijk inkomen. Als je als kind meer zakgeld wilt krijgen dan zul je moeten tonen dat je er goed mee om kunt gaan. Zo kun je bijvoorbeeld eens een cadeautje voor je ouders kopen of aan je ouders vertellen als je iets goeds met je geld hebt gedaan, zoals een kleine gift geven aan een goed doel of iets kleins betalen voor een vriend of vriendin die minder zakgeld krijgt. Of je kunt zeggen dat je uit jezelf (meer) bent gaan sparen. In sommige gevallen is het natuurlijk ook zo dat ouders je echt niet meer zakgeld kunnen geven omdat ze het zelf niet al te breed hebben. In dat geval is aandringen niet verstandig omdat het de ouders vaak al genoeg pijn doet dat ze hun kinderen niet meer kunnen geven.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Zakgeld moet goed afgestemd worden op de wensen en behoeften van uw kind. U moet ze niet proberen te verwennen door teve…
Zakgeld en leren omgaan met geldZakgeld en leren omgaan met geldAls kinderen zakgeld krijgen, geeft hun dat de gelegenheid te leren omgaan met geld. Ze leren van jongs af aan dat geld…
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Kinderen en zakgeldZo'n 70% van de kinderen op het basisonderwijs krijgen zakgeld, dit is dan ook niet zonder reden. U leert uw kinderen om…
Zakgeld contant of op de bankrekeningZakgeld contant of op de bankrekeningHeel wat minderjarigen in Nederland hebben tegenwoordig een eigen bankrekening en een op de drie zelfs een europas. Het…
Bronnen en referenties
  • www.nibudjong.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel zakgeld is normaal?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!