InfoNu.nl > Financieel > Geld > US dollar: de toekomst van de dollar als reservemunt

US dollar: de toekomst van de dollar als reservemunt

US dollar: de toekomst van de dollar als reservemunt De US dollar heeft al sinds mensenheugenis een bijzonder soort prestige wereldwijd. Als onderdeel van de populaire en wijdverspreide Amerikaanse cultuur wordt de dollar overal ter wereld herkend én erkend. Bovendien wordt de dollar door de meeste overheden nog steeds beschouwd als reservemunt. Veel landen beschikken dan ook over uitgebreide dollarreserves als buffer tegen onzekere economische tijden. Toch lijkt het prestige van de dollar te tanen, omwille van de in de VS ontstane hypotheekcrisis van 2008. Maar ook de opmars van sterke munten als de euro en de Chinese yuan heeft de status van de USD in de economische wereld lichtjes aangetast. Blijft de US dollar in de toekomst een absolute wereldmunt of is met de economische crisis van 2008 haar val definitief ingezet?

US dollar: wereldmunt

In de wereldeconomie heeft de Amerikaanse munt de US dollar al een hele tijd de status van reservemunt. Na de Eerste Wereldoorlog werd de Amerikaanse economie sterker en sterker en vergrootte het prestige van de dollar. Centrale banken van landen wereldwijd legden cash reserves aan in dollars en ook in de wereldhandel werd de dollar de meest populaire wisselmunt. Ook kan je zowat overal ter wereld wel met dollars betalen want een heleboel verkopers en handelaars accepteren de dollar als betaalmiddel. Op dat vlak lijkt de dollar wel een soort van visa.

Hypotheekcrisis 2008: onzekere dollar

Met de hypotheekcrisis in de Verenigde Staten van Amerika in 2008 en de daarop volgende economische crisis leek het prestige van de USD wat te tanen. De Amerikaanse banken kregen door vele landen de schuld van de economische crisis doordat ze al te makkelijk hypotheken verleenden aan mensen die deze niet konden afbetalen. De dollar verloor ook van haar waarde in verhouding tot de euro en kende een grote volatiliteit. Dit had onder meer te maken met het feit dat de Amerikaanse Centrale Bank dollars bijdrukte om te vermijden dat de economie ineen zou klappen en teveel bedrijven failliet zouden gaan. Dit zorgde voor een sterke inflatie in de Amerikaanse economie, wat in feite neerkomt op een prijsstijging en een waardevermindering van geld.

Euro en yuan: nieuwe reservemunten?

Sommige economisten verwachten dat de dominantie van de dollar in de internationale handel zal afnemen. Ze verwachten dat de euro sterker zal worden en de rol van reservemunt kan overnemen. Maar om de nieuwe belangrijke munt te kunnen worden moet de Europese muntunie wel politiek sterker en minder verdeeld voor de dag komen. Anderen denken dan weer aan de Chinese yuan als nieuwe sterke munt in de wereldhandel. De Chinese economie is al jaren aan het groeien en is intussen de tweede grootste ter wereld geworden.

Sterke punten van de USD

Toch zijn er aan de dollar een heleboel sterke punten verbonden die je niet zomaar in een paar jaren kan wegwerken.

Dollar en populaire cultuur

Ten eerste heeft de dollar zowel in het legale als in het illegale circuit nog steeds een bijzondere bijklank, waar geen enkele andere munt kan aan tippen. Zakenmensen of criminelen die internationale transacties doen willen nog steeds graag harde dollars zien, denk maar aan de drughandel of de zeepiraterij. In tal van politiek en economisch instabiele landen kan je taxichauffeurs bijvoorbeeld betalen met Amerikaanse dollars. Ook is de dollar de munt van een wereldwijd verspreide Amerikaanse cultuur, die aan de man gebracht wordt via muziek en vooral film. Hierdoor blijft de dollar overal ter wereld populair.

USD: waarde voor olie en goud

Op de markten wordt de waarde van heelwat producten nog steeds bepaald in dollar. Grondstoffen worden sinds mensenheugenis verhandeld in dollar. De prijs van olie wordt bepaald in dollar per barrel. De edele metalen goud en zilver worden verhandeld in dollar per ounce. Er zal al veel moeten gebeuren voordat men de USD dit voorrecht zal ontnemen.

Amerikaanse economie uit het dal

Sinds april 2011 lijkt de Amerikaanse economie de ergste gevolgen van de crisis verteerd te hebben. Amerikaanse topbedrijven als Apple, Google en General Electric hebben sterke resultaten kunnen voorleggen. In sommige economische sectoren zoals computertechnologie en draadloze communicate behoort Amerika nog steeds tot de absolute top. Daarnaast blijven Amerikaanse bedrijven ook in tal van andere belangrijke sectoren hoge toppen scheren, denk aan de voedingssector en de farmaceutica. Een reden te meer voor de dollar om haar prestige nog een hele tijd te kunnen handhaven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse muntVreemde valuta: sparen in een buitenlandse muntDoor de opeenvolgende crisissen in de wereldeconomie hebben de dollar en de euro veel van hun prestige verloren, denk aa…
Goud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud is een edelmetaal dat al eeuwen tot de verbeelding spreekt. Particulieren, beleggers, economen: iedereen lijkt in b…
Dollar, blijft de dollar een wereldmuntDollar, blijft de dollar een wereldmuntVolgens de prognose van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch is het de vraag of de Amerikaanse dollar over een paar ja…
Wat gaat de koers van de dollar en euro doenWat gaat de koers van de dollar en euro doenWanneer iemand over de dollar spreekt, denk u waarschijnlijk meteen aan de Amerikaanse dollar. Maar veel meer landen heb…

Reageer op het artikel "US dollar: de toekomst van de dollar als reservemunt"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Forex
Schrijf mee!