InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betalen met de pinpas

Betalen met de pinpas

Betalen met de pinpas De vertrouwde wijze van pinnen, waarbij de pinpas door een gleuf van de betaalautomaat wordt gehaald, gaat veranderen. Straks moet men de pas in de automaat steken alvorens de pincode in te toetsen. Een nieuwe chip op de pinpas moet skimmen, het illegaal uitlezen van pasgegevens, verhinderen. Pinnen wordt zo een stuk veiliger.

Hoe werkt het nieuwe pinnen?

Vanaf 1 januari 2012 kan men alleen nog afrekenen met een nieuwe chip op de betaalpas. De vertrouwde magneetstrip maakte toen plaats voor een een zogenaamde EMV-chip (Europay Mastercard Visa), die pinpasfraude bij geld- en betaalautomaten moet tegengaan.

Veel acceptanten namen overigens al in de loop van 2011 de nieuwe betaalautomaten in gebruik die geschikt waren voor de nieuwe wijze van pinnen. Het was dus mogelijk dat klanten in winkels toen al op de nieuwe manier moesten afrekenen.

Vanaf 1 januari 2012 is de magneetstrip op de betaalpas definitief verleden tijd en betaalt men overal op déze manier:
  • steek de betaalpas in de terminal en laat die daarin steken tijdens het afrekenen;
  • is het bedrag op de display juist, geef dan akkoord met de button OK;
  • toets daarna je 4-cijferige pincode in druk opnieuw op OK;
  • nu de betaling is afgerond, mag de pas weer worden uitgenomen.

Let op: vergeet na betaling je pinpas niet!

Aan de nieuwe wijze van pinnen kleeft wel een praktisch nadeel. In de nieuwe opzet moet men de pas loslaten om te kunnen pinnen en die na afronding van de betaling weer uit de automaat trekken. Dát nu, wordt in het gedrang bij de kassa wel eens vergeten. Weliswaar wordt de klant door middel van een pieptoon gewaarschuwd als de pas vergeten wordt, maar lang niet iedereen hoort die piepjes.

Dippen: het nieuwe pinnen

Heeft u onlangs uw betaalpas in de automaat laten steken? Dan bent u niet de enige. Sinds namelijk “het nieuwe pinnen” in snel tempo wordt “uitgerold” komt dat herhaaldelijk voor. Bij een toenemend aantal afrekenpunten mag je de pinpas namelijk niet meer door een gleuf halen, maar moet die rechtop in de automaat worden gestoken.

Voor de klanten en winkelpersoneel is het allemaal nog wennen. Klanten die tot dusver gewend waren om hun betaalpas in één ruk door de gleuf te halen om die vervolgens weer veilig in de beurs op te bergen, moeten voortaan:
  • de pas in de automaat steken;
  • pas loslaten;
  • bedrag bevestigen;
  • pincode intoetsen;
  • dan de pas er weer uithalen.

Dat is een reeks handelingen die in de hectiek aan de kassa gemakkelijk tot vergissingen kan leiden.

Als de klant dus na afloop van de betaalhandeling de pinpas vergeet uit te nemen, dan hoort hij een drietal piepjes. En doorgaans zal ook een attente cassière de klant erop wijzen dat de pas nog in de terminal zit.

Een klant die ondanks dit alles tóch zijn pinpas vergeet, dient zich binnen 48 uur bij de acceptant te melden om te voorkomen dat die de pas aan de bank stuurt.

De nieuwe EMV-chip moet skimmen voorkomen

Om de pinpas veiliger te maken wordt de magneetstrip afgeschaft en worden nieuwe betaalpassen voortaan voorzien van een EMV-chip. Dat is een moeilijk te hacken 'mini-computer' die de betaalgegevens op een bepaalde wijze versleutelt, wat betalen een stuk veiliger maakt.

Met name Oost-Europese bendeleden houden zich bezig met skimming, waarbij ze doorgaans te werk gaan met een “eigen” leesmond en/of minicamera’s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pinnen: Kosten betalen voor pinnen in EU-landen mag nietSteeds vaker moeten mensen die in andere landen binnen de EU geld pinnen daarvoor betalen. Zo berekent de Duitse Kreissp…
Meer pinnen minder contant betalenIn het verleden werd het pinnen voor kleine bedragen nog ontmoedigd, nu stimuleren winkeliers zelfs het pinnen voor klei…
Klein bedrag, pinnen moet binnenkortConsumenten worden aangemoedigd om te gaan pinnen in plaats van af te rekenen met contant betalen. Dit begon met de recl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Betalen met de pinpas"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 20-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Contant geld
Schrijf mee!