InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)

Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)

Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB) De Europese Centrale Bank (ECB) heeft besloten om de rente te verhogen. Gedurende bijna twee jaar heeft de rente op een zeer laag niveau gestaan: slechts één procent. Dit was bedoeld om de consumenten door de financiële crisis te loodsen. Maar de economie trekt aan, de prijzen stijgen en de inflatie neemt toe. Het gevolg is dat de ECB een rentestijging. Wat zijn de gevolgen van een rentestijging van de Europese Centrale Bank?

Taken van de Europese Centrale Bank

De Europese Centrale bank is de spil van het eurosysteem. De ECB is belast met de uitvoering van het monetair beleid in de Eurozone. Om de geldmarkt te beïnvloeden en inflatie tegen te begaan, beschikt de ECB over het instrument van de “refirente”. Dit is de rente die banken en andere financiële instellingen betalen aan de Europese Centrale Bank wanneer zij geld opnemen.

Europese Centrale Bank & rentetarieven

De Raad van Bestuur van de Europese Centrale Bank beslist maandelijks over de officiële rentetarieven in het eurogebied. Deze rente bepaalt de rente op de geldmarkt. De beslissingen die de ECB neemt hebben invloed op de inflatie en op de rentes voor spaarrekeningen en leningen.

Rentestijging Europese Centrale Bank

De rentestijging van de Europese Centrale Bank is tot dusver gering te noemen en bedraagt slechts 1,25%. Maar het is de eerste keer in 23 maanden tijd dat de ECB de rente verhoogt. Naar verwachting zal de rente elk kwartaal met een procent punt toenemen, tot het percentage van 2% is bereikt in 2012. Het doel van deze renteverhoging is om de prijsstabiliteit in de landen die de euro hebben ingevoerd, te handhaven. Volgens de ECB is er prijsstabiliteit als de rente rond de 2% ligt.

Welke gevolgen heeft de rentestijging van de Europese Centrale Bank?
De belangrijkste gevolgen zijn:
  • Hogere rente voor leningen: lenen wordt duurder
  • Hogere hypotheekrente: dit treft vooral huizenbezitters die een variabele hypotheekrente hebben
  • De spaarrentes gaan omhoog
  • Inflatie wordt in principe afgeremd, toch is er ook het risico op loon-prijsspiraal

Het verband tussen rentestijging en inflatie: loon-prijsspiraal

De rente in de eurozone is opgelopen tot 2,6% de afgelopen maanden. De inflatie wordt aangewakkerd door stijgende voedsel – en brandstofprijzen. Het risico is dat werknemers loonstijgingen afdwingen om de gestegen prijzen te compenseren en koopkracht te behouden. Zo kan er een “loon-prijsspiraal” ontstaan.

Loon-prijsspiraal

Hoe werkt een loon-prijsspiraal precies? Een voorbeeld van een simpele loon-prijsspiraal is het volgende:
  • Stijgende prijzen: inflatie
  • Werknemers eisen compensatie, dus hogere lonen
  • Hogere loonkosten voor producten, die zij doorberekenen in hun prijzen
  • Hogere prijzen

Met de rentestijging beoogt de Europese Centrale Bank de inflatie te dempen.

Rentestijging leningen

Dat de ECB de rente heeft verhoogd, is gunstig voor de spaarders, maar nadelig voor leners. Veel leningen kennen een variabele rente. Die wordt hoger als de algemene rente stijgt.

Stijging hypotheekrente

De ontwikkeling van de kapitaalmarktrente wordt op de voet gevolgd door hypotheekverstrekkers. Een wijziging van de rente leidt doorgaans tot aanpassing van de hypotheekrentes.

Hogere spaarrentes

De spaarder zal juist worden beloond door de rentestijging die de ECB heeft doorgevoerd. De banken verhogen spaarrentes om spaarders aan te trekken. De tijd van historische lage spaarrentes lijkt voorlopig voorbij te zijn.
Gerelateerde artikelen
Renteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenRenteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenGeld lenen werd duurder en geld sparen voordeliger: dat waren de gevolgen die je kon trekken uit de renteverhoging die d…
De Euribor: geschiedenis en informatieDe Euribor: geschiedenis en informatieDe Euribor is een term die vaak in het nieuws komt. Sinds de kredietcrisis is er veel ophef over deze rente en de manier…
Hogere rente goed tegen inflatieHogere rente goed tegen inflatieDe Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone op 7 april 2011 met een kwart procentpunt verhoogd tot 1,2…
ECB verhoogt rente, dus de hypotheekrente gaat omhoogZodra de Europese Centrale Bank een verhoging gaat doorvoeren van de marktrente, zal dit op korte termijn ook merkbaar w…
Voorspelling spaarrente 2019 (prognose)Voorspelling spaarrente 2019 (prognose)Wat gaat de spaarrente in 2019 doen, stijgen of dalen? Wat is de prognose en voorspelling voor 2019? De spaarrente daald…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gevolgen rentestijging Europese Centrale Bank (ECB)"

Reactie

J. J. Slangen, 11-04-2016 16:46 #1
Is rentestijging in 2016 mogelijk?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 08-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!