InfoNu.nl > Financieel > Geld > Slapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websites

Slapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websites

Slapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websites Slapend rijk worden klinkt voor veel mensen als een droom, en dat blijft het ook vaak. Toch zijn er manieren om slapend rijk te worden, maar dan moet je er wel eerst hard voor gewerkt hebben. Rijkdom valt nooit uit de lucht, behalve misschien in uitzonderlijke gevallen. Zonder hard werk geen beloning dus. Vaak moet je eerst investeren om rijk te kunnen worden, hetzij met geld, hetzij met inspanningen, dit wil zeggen noeste arbeid. Slapend rijk worden kan onder meer dankzij royalties uit literatuur of muziek. Ook kan je geleidelijk aan rijkdom opbouwen dankzij inkomsten uit advertenties op websites. Welke manieren zijn er zoal om slapend rijk te worden?

Hoe slapend rijk worden?

Slapend rijk worden: het is voor vele mensen een droom, maar voor weinigen werkelijkheid. Je kan je de vraag stellen of er wel zoiets bestaat als slapend rijk worden. Om veel geld te kunnen verdienen en slapend rijk te worden, moet je vaak eerst investeren. Investeren met geld of met inspanningen, want slapend rijk worden is iets dat je pas kan doen na verloop van tijd, wanneer ofwel je inspanningen ofwel je financiële investeringen geld gaan beginnen opbrengen zonder dat je er nog iets voor hoeft te doen.

Rijk dankzij auteursrecht

Literatuur en muziek

Auteursrechten zijn rechten die auteurs hebben op hun creaties zoals bijvoorbeeld artistieke verwezenlijkingen. Het kan gaan om literatuur, muziek of informatieve artikelen. Artikelen die je schrijft op een website zijn ook creaties waar je een auteursrecht op kan laten gelden. Iedereen die jouw creatie wil gebruiken of verkopen, moet jou hiervoor de toestemming vragen.

Levenslang beloond

Hetzelfde geldt voor het publiceren van geschriften of het gebruiken van muziekstukken. Telkens iemand dit wil gebruiken, moet hij een bijdrage aan jou betalen als auteur. Hierdoor kan je dus slapend rijk worden, doordat je er niks meer voor hoeft te doen. De inspanningen hoef je maar één keer te leveren, en je kan er levenslang opbrengsten uit halen.

Inkomsten uit royalties

Royalties is een Engelse term die gebruikt wordt om aan te geven dat je inkomsten haalt uit de opbrengst van je eigen creaties. Bijvoorbeeld kunnen royalties slaan op het recht om inkomsten te halen van muziekstukken, maar ook van uitvindingen. Stel je hebt een muziekstuk geschreven of een interessante technologische uitvinding gedaan. Als je een patent aanvraagt, heb jij het alleenrecht om opbrengsten te halen uit die uitvinding. Op die manier kan je slapend rijk worden doordat iedereen die jou uitvinding commercieel wil gebruiken, jou een bijdrage moet betalen.

Slapend rijk worden: websites

Origineel idee

Een andere manier om slapend rijk worden is om een succesvolle website te maken of een nieuw concept uit te vinden. Het kan bijvoorbeeld een simpel idee zijn dat je een fortuin kan opleveren. Denk bijvoorbeeld aan de uitvinding van Facebook: Mark Zuckerberg kwam op het idee om een site te maken waardoor je uit het oog verloren vrienden weer terug kon vinden. Het werd een dermate succesvol concept dat het van hem een miljardair maakte.

Inkomsten uit advertenties bij websites

Websites bieden de mogelijkheid om er inkomsten uit te halen dankzij advertenties, denk maar aan Google Adsense. Op die manier krijg je als webmaster inkomsten binnen telkens wanneer er een bezoeker op je advertentie klikt. Op die manier kan je dus ook rijk worden zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Om er echt rijk van te kunnen worden moet je natuurlijk wel goede kwaliteit kunnen bieden, samen met hoge bezoekersaantallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slapend rijk worden met auteursrecht, royalties en websites"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!