InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen, tips

Geld besparen, tips

Geld besparen, tips We spreken tegenwoordig openlijk over onze meest intieme gedachten, maar vrijwel niemand spreekt over zijn financiën als hij daartoe niet verplicht wordt. Onze financiën zijn vaak een goed bewaard geheim tussen ons en de bank. En toch zijn we steeds op zoek naar manieren om ons geld beter te beheren, zodat zich dat zelfs vermeerdert terwijl we slapen.

Geld besparen

Hoe kan ik meer geld besparen? Dat vragen zich vooral mensen af die weinig geld te besteden hebben. Maar er zijn ook consumenten die er gewoonweg plezier in hebben om geld te besparen. Er zijn veel dingen waarop men veel geld kan besparen, maar vaak klemmen we ons geld onnodig onder onze armen en laten het niet los. En daar lijdt dan de kwaliteit van leven enorm onder.

Goedkoop is duurkoop

Wie zaken goedkoop aanschaft, koopt doorgaans geen kwaliteit en moet zijn spullen snel en vaker vernieuwen. Daar staat tegenover dat wie gunstig aankoopt wél kan sparen en op termijn kan kiezen voor betere kwaliteit.

Maar naast besparen op uw aankopen kunt u ook besparen op alledaagse dingen zoals:
  • energieverbruik;
  • autogebruik;
  • mobiele telefoon;
  • het internet;
  • luxe dingen die u niet nodig hebt.

Er zijn talloze uitgaven die men gewoonweg niet wil laten zoals roken, te veel chocolade of te veel schoonheid uit de tube.

Schulden maken

Degenen die schulden maken, hebben hun geld in het verleden verkeerd geïnvesteerd of boven hun stand geleefd. In die gevallen moet men beter eerst een keer nadenken, alvorens te handelen. Een nieuwe lening brengt geen nieuw geld in huis en ook meer schulden levert geen geld op; Alleen een fatsoenlijke baan en meer spaardiscipline brengen meer geld in ons huishoudbudget.

Geld beleggen in veilige waarden

Investeer alleen in goede en veilige waarden, want wie verkeerd investeert en alleen oog heeft voor hoge rente, blijft alleen achter zonder geld.

Geld verdienen terwijl je slaapt is moeilijk omdat er zo weinig banen en mogelijkheden zijn om slapend rijk te worden zonder daarbij enig risico te lopen. En een matras is sowieso niet de meest aangewezen plek om je geld te vermeerderen, want bij elke bank krijg je meer voor je geld, zelfs als je het parkeert op die oude, stoffige spaarrekening. De spaarrekening is weliswaar een van de meest veilige beleggingen die men zich kan voorstellen, maar het is ook een van de minst rendabele geldbeleggingen want de rente op spaarrekeningen blijft vaak binnen de perken.

Goud en edelmetalen kosten veel bij aanschaf en kennen slechts om de paar decennia een hausse. Niet altijd is het dus de moeite waard om ze aan te kopen. Maar wie al goudstaven in zijn bezit heeft in een of andere bankkluis, die kan rustig slapen.

Geld en de fluctuerende euro

Er zijn vele manieren om jezelf te beschermen tegen de fluctuerende Euro. Maar wie zijn geld ten alle tijde voor een dalende Euro wil beschermen, kan maar beter emigreren. Een strohut bouwen in Thailand en genieten van de Thaise zon totdat de euro weer hersteld is.

De EU heeft in de afgelopen maanden haar euro beschermd door een berg van schulden aan te gaan. Want per slot van rekening blijft de aanval de beste manier om jezelf te verdedigen. Maar of schulden maken nu de beste manier is om geld te genereren? We moeten nog zien in welke richting de financiële wereld zal draaien.

De betekenis van geld

De functies van geld zijn nagenoeg onuitputtelijk. Geld is uit onze huidige samenleving immers niet meer weg te denken want om te overleven denken we het in ons dagelijks leven altijd in termen van geld. Hoewel er van tijd tot tijd ook weer stemmen opgaan om terug te keren naar een systeem van elementaire ruilhandel, worden goederen en diensten doorgaans gemeten in geld.

Er bestaat dan ook nauwelijks iets vergelijkbaars wat de waarde van iets zo nauwkeurig kan uitdrukken als geld. We moeten blij zijn dat het bestaat en vooral blij zijn als we er genoeg van hebben. Geld is een prachtig iets; We moeten het in dankbaarheid aannemen en hoeven ons niet te schamen als we rijk zijn. In sommige landen verbergt men zijn plezierjacht voor de afgunst van anderen; In andere culturen daarentegen tóónt men juist zijn korrekt en ijverig verdiende geld en legt met zijn jacht juist in de haven aan. Men heeft immers hard voor zijn geld gewerkt en hoeft zich daarvoor niet te schamen. Nee, men is er trots op zijn arbeidsprestaties.

Maar ook als men een keer in het leven bankroet is en géén geld meer heeft, hoeft men zich niet te schamen. Want doorgaans biedt elke dag weer nieuwe kansen om geld te verdienen, men moet ze alleen benutten.

De juiste bank kiezen

Heeft u ook zo´n lopende rekening waarop u het geld zienderogen ziet minderen maar waarop u de aanwas met een loep moet zoeken? Neem dan de mutaties op uw rekening eens kritisch door. Vooral de rente op een lopende rekening is belangrijk. De meeste betaalrekeningen kennen geen creditrente maar in plaats daarvan wel een hoge debetrente als men krap bij kas zit. In de regel volgt er maandelijks een afrekening. Alleen de situatie dat onze rekening bij de bank rood staat, kost geld.

En weliswaar behoren de rentes op spaarrekeningen en spaardeposito's niet de allerhoogste, er is ook weinig risico. Het geld vermenigvuldigt zich letterlijk tijdens uw slaap.

Ook bij financiële problemen zou de bank een open oor voor u moeten hebben, tenminste als u voorheen een goede klant was. Ga daarom met een bank in zee waarin u vertrouwen heeft en ga niet naar de bank die alleen maar adverteert met de meest gunstige kredietvoorwaarden.

Wie niet zoveel transacties heeft en geen bank in de onmiddelijke nabijheid, zou eigenlijk een Internetbank moeten overwegen omdat de kosten bij dergelijke banken verwaarloosbaar zijn.
Gerelateerde artikelen
Beleggen met een Besloten Vennootschap (BV) en de belastingBeleggen met een Besloten Vennootschap (BV) en de belastingJe kunt onder andere privé beleggen of met een BV. Is beleggen met een besloten vennootschap een goed plan? Dat hangt er…
Vastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVastgoed: CV's of direct beleggen in vastgoedVoor beleggers is het vaak niet makkelijk een goede vergelijking te maken tussen de verschillende mogelijkheden om te be…
Traditioneel beleggen versus CFD beleggenTraditioneel beleggen versus CFD beleggenAls u een beginnende belegger bent dan vliegen de beleggersbegrippen je om de oren. Begrippen zoals traditioneel belegge…
100 euro extra per maand verdienen100 euro extra per maand verdienenExtra geld verdienen, wie wil dat nou niet? Met 100 euro extra per maand kun je vaak net wat meer. Je kunt eindelijk gel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld besparen, tips"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 16-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!