InfoNu.nl > Financieel > Geld > Een begroting maken

Een begroting maken

Een begroting maken Het maken van een begroting levert u een volledig beeld op van uw financiële situatie. Binnen een paar uur heeft u precies berekend hoeveel u maandelijks overhoudt of tekort komt. Naar aanleiding van deze resultaten zult u misschien uw koopgedrag moeten aanpassen of kunt u geld opzij zetten voor bijvoorbeeld een vakantie, of als reserve.

Direct starten

Een begroting maken is een goede investering. Bij het maken van deze begroting zet u alle inkomsten en uitgaven op een rij. Een goede manier om een begroting te maken is door een periode van een jaar te nemen en hier de gemiddelde kosten voor iedere maand uit te berekenen. Hetzelfde doet u voor uw inkomsten.

Inkomsten

Noteer alle inkomsten onder elkaar. Probeer geen inkomsten te vergeten. Als u alle inkomsten van een jaar bij elkaar op heeft geteld, en deze deelt door 12, berekend u uw gemiddeld maandinkomen.

Denk bij inkomsten aan:
  • Salaris
  • Uitkering
  • Lijfrente
  • Alimentatie
  • Bijverdiensten
  • Reiskostenvergoeding
  • Tegemoetkoming in de ziektekosten
  • Vakantiegeld
  • 13e maand
  • Winstuitkering
  • Huur- of koopsubsidie
  • Kinderbijslag, tegemoetkoming kinderopvang
  • Tegemoetkoming in de studiekosten
  • Rente en dividend
  • Belastingteruggave

Uitgaven

Vaak zijn er meer uitgavenposten dan inkomsten. Dit betekend niet dat er meer geld wordt uitgegeven, maar dat er aan meer verschillende dingen wordt uitgegeven. Het is van belang dat u eerst alle posten opschrijft waaraan geld wordt uitgegeven. Dit is makkelijk te achterhalen wanneer u uw bankafschriften online of in een map erbij pakt. Zo kunt u makkelijk zien hoeveel er aan elke post is uitgegeven. Als u alle uitgaven van een jaar bij elkaar op heeft geteld, deelt u deze ook door 12. Net zoals bij inkomsten komt u op een gemiddeld bedrag uit aan uitgaven per maand.

Denk bij uitgaven aan:

  • Huur of hypotheeklasten, en servicekosten/bijdrage VVE
  • Gas, water en elektriciteit
  • Lokale heffingen
  • Telefoon- en internetkosten
  • Verzekeringspremies
  • School- of studiekosten
  • Contributies en abonnementen
  • Auto- (inclusief afschrijving) en andere vervoerskosten
  • Alimentatie
  • Afbetalingen en aflossingen op leningen
  • Kinderopvang
  • Belastingaanslagen
  • Voeding
  • Zakgeld kinderen
  • Schoonmaakartikelen
  • Zakgeld
  • Cadeautjes
  • Persoonlijke verzorging
  • Giften
  • Kleding en schoenen
  • Inventaris
  • Onderhoud aan uw huis en tuin
  • Niet-vergoede ziektekosten
  • Vakanties

Conclusie

Het is tijd om uw conclusie te trekken. Neem het gemiddelde bedrag aan inkomsten per maand, en trek het gemiddelde bedrag aan uitgaven hier van af. Na deze berekening is het eenvoudig te zien hoe u er financieel voorstaat. Het maandelijks overgehouden bedrag is misschien hoger of lager dan u dacht, maar u heeft nu volledig inzicht in uw financiële situatie.
© 2011 - 2018 Daanpeper, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Budgetbeheer: geld besparenBudgetbeheer: geld besparenMet de economische crisis speelt geld voor iedereen een belangrijke rol. Evenwicht in de inkomsten en uitgaven is essent…
Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsHoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsMinder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zoud…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/economische-crisis/

Reageer op het artikel "Een begroting maken"

Reactie

Paul van Reine, 28-02-2013 13:09 #1
De begroting 2013 van de vereniging begon met het overzicht 2012, met aan de inkomstenkant als eerste de stand van kas en bank aan het begin van het vorig jaar, en bij de uitgaven als laatste het kas en banksaldo per 31122012. Het was leuk te zien dat er een groei was.

Voor 2013 waren begroot een hele partij inkomsten en uitgaven, maar kas en banksaldi waren niet opgevoerd. Niet aan het begin en niet aan het eind. De beginwaarden zijn al bekend. Begroten is gedeeltelijk schatten en gedeeltelijk ook doelen stellen, lijkt mij. Is het ongebruikelijk om alvast aan het jaarbegin te stellen wat tenminste de eindstand moet/ mag zijn?

Infoteur: Daanpeper
Gepubliceerd: 21-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!