InfoNu.nl > Financieel > Geld > Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturen

Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturen

Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturen De DSB Bank was alleen al door zijn grootaandeelhouder en bestuursvoorzitter Dirk Scheringa een fascinerend bedrijf. Hij was wachtmeester bij de politie en werd een vermogende en invloedrijke bankier. Dirk Scheringa heeft niet stilgezeten en werkt nu aan een goed debiteurenbeheer bij ondernemers. Daarvoor heeft DS factoring opgericht. Wat is factoring eigenlijk, wat wordt er voor uw onderneming gedaan en wat kost dat in 2017?

Wie is Dirk Scheringa Beheer

Dirk Scheringa had in 1975 een droom. Hij nam ontslag bij de Rijkspolitie als wachtmeester, om samen met zijn vrouw Buro Frisia op te richten. Deze is uitgegroeid tot de huidige DSB Bank. Een financiële dienstverlener met grofweg 17% marktaandeel op het gebied van consumptief krediet. Niet alleen dat. DSB wilde uitgroeien tot de beste consumentenbank van Nederland, en zijn vleugels verder uitslaan naar het buitenland. Die droom spatte onlangs uiteen.

DSB Bank en sponsoring

Van Scheringa is bekend, dat hij een groot liefhebber is van sporten als schaatsen en voetbal. Behalve liefhebber is hij zo uitgekookt geweest om enkele blikvangers in deze sporten te sponsoren, zodat de naam van zijn bank veelvuldig het beeldscherm en andere media vult. Zowel de sporters als de grootaandeelhouder Scheringa zijn hier zeer bij gebaat. Alkmaar beschikt op die manier over een prima voetbalteam, een topcoach en stadion. AZ, Van Gaal, Koeman en het DSB stadion gaan zo prima hand in hand. Maar denk u ook aan de DSB schaatsploeg en zijn topschaatsers, waaronder Marianne Timmer, Shani Davis, en Chad Hedrick. Het kampioenschap van AZ in seizoen 2008/2009 straalde natuurlijk ook volledig af op de DSB Bank, sponsor van AZ.

Lenen via het internet

DSB Bank had niet alleen enkele tientallen filialen in ons land, maar profileerde zich ook sterk op internet en de televisie. Dat DSB hierin slim en innovatief opereerde blijkt wel uit het feit dat het in 2007 allerlei Poolse domeinnamen heeft laten registreren. Waarom is dat slim. Welnu, omdat die eindigen op de extensies pl, wat volgens DSB staat voor persoonlijk lenen. De reclameboodschap was dan ook dat u voor een persoonlijke lening naar een pl-site van DSB kunt gaan. Ik heb inmiddels meerdere tientallen merknamen kunnen tellen, die onder DSB vallen of waarmee DSB verbonden is. Daar zitten ook veilingsites tussen voor bijvoorbeeld huizen en auto’s. Een handige zet, want ook die auto’s en huizen zullen vaak weer gefinancierd moeten worden. En daarvoor kon u natuurlijk ook bij DSB terecht.

Noodregeling 12 oktober 2009

Maar vooral sinds begin oktober 2009 komt de DSB Bank publicitair in een slecht daglicht te staan. De roep omtrent de slechte leningen zwelt aan, en Lakeman roept zelfs op tot een bankrun van spaarders. Dat zou voor iedereen beter zijn volgens Lakeman, maar iedereen kan ook weten, dat een bankrun en een faillissement gepaard gaan met een waardeverlies, dat over vele de belanghebbenden verdeeld moet worden. Met een faillissement schiet men weinig op: de verliezen zullen groot zijn en het personeel komt op straat te staan, zonder dat de problematiek van de slechte leningen is opgelost. Deze dynamiek leidde op 12 oktober 2009 tot een noodregeling bij de bank en na een bankrun het faillissement. De rest is geschiedenis.

DS Factoring zorgt voor voorfinanciering en een goed debiteurenbeheer

Vervolgens startte Dirk Scheringa het bedrijf DS Factoring (Dirk Scheringa Factoring) op. Bij factoring verkoopt een ondernemer op de factuurdatum zijn uitgaande facturen aan een bedrijf zoals DS Factoring en krijgt daarvoor een bepaald percentage van de waarde van deze facturen vrijwel direct uitbetaald. Bij DS factoring ligt dat percentage tussen de 85 – 96% van de waarde van de uitstaande facturen. Hoe kredietwaardiger de betalende klanten zijn, hoe eenvoudiger DS Factoring vervolgens de facturen kan innen en hoe hoger ook het uitbetalingspercentage kan zijn. De ondernemer sluit een contract af voor in beginsel een jaar en maakt daarbij de afspraken over het uitbetalingspercentage. Er is een eenmalig starttarief. In feite is hier sprake van een voorfinanciering. Het voordeel voor de ondernemer is dat hij snel geld in handen krijgt en zich verder niet druk hoeft te maken over de inning van de rekeningen, het voordeel voor Scheringa is dat hij, als het goed gaat, 100% kan innen en daarvoor minder dan 96% heeft betaald. Dit zou wel eens een booming business kunnen zijn. Overigens zijn er meer bedrijven die aan factoring doen en u zo veel werk uit handen kunnen nemen.

Conclusie DS factoring

DS factoring zorgt voor een voorfinanciering waardoor u als ondernemer eerder uw werkkapitaal in handen hebt en snel verder kunt groeien zonder dat u zich echt druk hoeft te maken om het innen van de openstaande rekeningen. Neen, dat kan DS factoring voor u doen of een ander bedrijf dat de factoring verzorgt. Eerst een vrijblijvend gesprek voeren en een paar offertes opvragen en u weet meteen of factoring ook wat voor u is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dirk Scheringa naar DS Factoring van facturen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Faillissement
Schrijf mee!