InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldbeheer: tips om met je geld om te gaan bij inflatie

Geldbeheer: tips om met je geld om te gaan bij inflatie

Geldbeheer: tips om met je geld om te gaan bij inflatie Geld beheren is sowieso al niet makkelijk en zeker in tijden van crisis en inflatie is het extra moeilijk om financieel te overleven. In 2011 stegen bijvoorbeeld de prijzen van grondstoffen zoals olie erg snel waardoor het dagelijks leven duurder werd. Prijsstijgingen als deze maken het moeilijker om je maandelijks budget efficiënt te beheren. Om geldproblemen te vermijden is het belangrijk om op enkele dingen te letten, zoals het opstellen van een langetermijnbudget. Ook is het belangrijk om te investeren in je financiële en professionele ontwikkeling. Wat kan je doen om je geld effectief te beheren wanneer de inflatie toeslaat?

Geld beheren bij inflatie

In tijden van crisis is het extra belangrijk dat je op een verstandige manier je geld beheert. Door de economische crisis van 2008 werd het een heel stuk moeilijker om elke maand financieel te overleven zonder geldproblemen. Door de Arabische revoluties van begin 2011 ging de olieprijs bijvoorbeeld in stijgende lijn wat een weerslag had op de prijzen van benzine en stookolie. Daarom komt het erop aan om op een overwogen manier met je geld om te gaan en veel voorkomende fouten te vermijden. Inflatie is immers iets wat je goed kan opvangen mits je de juiste maatregelen neemt.

Budget lange termijn

Veel mensen die een budget opstellen denken vooral aan de korte termijn. Ze hebben wel goede bedoelingen als het aankomt op het maken van een financieel overzicht, maar houden vaak te veel rekening met de korte termijn. Het financieel plan dat je opstelt is best ook gericht op een langdurige periode en niet alleen op je maandelijkse uitgaven. Het is vaak zo dat je bij het maken van een jaarbudget meer rekening houdt met onvoorziene uitgaven, omdat je vaak nog niet concreet weet of je bepaalde aankopen zal doen. Je schatting van je jaarlijkse kosten zal daarom wat ruimer zijn dan je maandelijkse kosten doordat je een ruimer bedrag in gedachten houdt voor onvoorziene kosten. Je zal dus minder snel voor financiële verrassingen komen te staan.

"Slechte" schulden

Schulden hebben vaak - en terecht - een negatieve bijklank. Schulden die worden aangegaan zonder een langetermijnvisie en vooral gericht zijn op consumptieartikelen op korte termijn kunnen ervoor zorgen dat je in financiële problemen komt te zitten. Het kan zelfs zo erg zijn dat je in een negatieve spiraal terecht komt wanneer je schulden zal aangaan om andere schulden mee af te lossen. In dit laatste geval spreken we van "slechte schulden".

"Goede" schulden

Wat zijn goede schulden?

Er zijn echter ook "goede schulden", hoe gek het ook klinkt. Terwijl slechte schulden schulden zijn die je zelf moet afbetalen, is dit bij "goede schulden" helemaal anders. In dat geval ben je schulden aangegaan die uiteindelijk het voordeel hebben dat je ze onrechtstreeks niet zelf hoeft af te lossen. Je schulden worden door anderen afbetaald, zoals bijvoorbeeld wanneer je schulden aangaat om een appartement te kopen. Als je dat appartement verhuurt, dan zijn het in feite de huurders die jouw hypotheek mee helpen afbetalen door jou maandelijks het bedrag van de huurprijs over te maken.

Winstgevend doel

Een andere vorm van "goede schulden" is het aangaan van een lening om beroepsredenen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een autolening om je elke dag te verplaatsen naar je nieuwe baan. In dit geval weet je dat de lening een winstgevend doel dient, namelijk het verkrijgen van een salaris.

Investeren in je loopbaan

Financiële ontwikkeling

Een mooie baan die dan ook nog eens goed betaald is wordt je niet zomaar in de schoot geworpen. Maar al te vaak wachten mensen te passief op een gelegenheid om opslag te krijgen of om promotie te kunnen maken. Een afwachtende houding is echter nefast op de lange termijn als je je intussen niet blijft verder ontwikkelen. Daarom is het goed om je te blijven interesseren voor nieuwe ontwikkelingen en evoluties in je vak of zelfs in totaal andere vakgebieden.

Cursussen en webinars

Durf dan ook geld te besteden aan cursussen en seminaries om bij te leren. Door boeken te lezen, webinars bij te wonen en seminaries te volgen hou je je geest open voor nieuwe dingen en misschien vind je op die manier wel mogelijkheden om een eigen zaak op te starten en een ondernemer te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioen en inflatiePensioen en inflatieIn uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een p…
Geldbeheer: wat is het verschil tussen activa en passiva?Geldbeheer: wat is het verschil tussen activa en passiva?Bij het beheren van je geld is het belangrijk dat je een onderscheid maakt tussen inkomsten en uitgaven, en ook tussen a…
Economische crisis en inflatie: tips voor je geldEconomische crisis en inflatie: tips voor je geldBij een economische crisis is het voor veel mensen niet makkelijk om financieel te overleven. Door de inflatie verminder…
Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenSchulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenGeldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortd…
Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenGeldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenSinds de economische crisis van 2008 is het aantal mensen dat met schulden kampt er niet kleiner op geworden. Sommige me…

Reageer op het artikel "Geldbeheer: tips om met je geld om te gaan bij inflatie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inflatie
Schrijf mee!