InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Chileense peso

Geschiedenis van de Chileense peso

Geschiedenis van de Chileense peso De munteenheid van Chili is de Chileense peso. Vroeger was de wisselkoers van de peso gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar. De munt is losgekoppeld aangezien de koers van de dollar op en neer ging. Dat maakte het voor landen met de euro als munt minder aantrekkelijk om handel te drijven met Chili. De peso is onderverdeeld in centavodos, gelijk aan centen. Deze worden echter niet meer gebruikt als munt, slechts in het digitale verkeer. De Chileense peso is de munt van Chili. Chili is een land in Zuid-Amerika. Het ligt aan de westkust en is zeer langgerekt. Tegelijkertijd is het zeer smal. De huidige peso is sinds 1975 in gebruik. De munt is onderverdeeld in honderd centavo. Dat is het Chileense equivalent van een cent. De centavodo is echter niet als munt in omloop. Dat komt omdat de kosten om deze munt te produceren niet zouden opwegen tegen de waarde ervan. De munt wordt dus vooral gebruikt in het financiële verkeer om bepaalde bedragen af te ronden. De internationale afkorting voor de Chileense peso is CLP. De internationale code is ISO 4217 en het teken voor de munt is gelijk aan het teken van de Amerikaanse dollar.

Chileense munt in het verleden

De eerste Chileense peso werd geïntroduceerd in 1817. Toen was Chili nog een kolonie van Spanje. De waarde van de munt was gelijk aan 8 Spaanse koloniale reales. De escudo was twee peso waard. Vanaf 1835 werden er ook centavado-muntjes geslagen en vanaf 1851 ook decinimo. Deze munt was tien centavodos waard. In 1851 werd de waarde van de peso gelijk gesteld aan die van vijf Franse franc, of te wel aan een de waarde van 22,5 gram zilver, of 1,37 gram goud. In 1881 werd de munt aan de waarde van het goud gekoppeld, de zogeheten goudstandaard. In de loop van de tijd werd de munt echter regelmatig gedevalueerd, omdat het goed ging met de economie van Chili.Daardoor steeg de inflatie ook steeds harder.

Munteenheid van Chili

In 1975 werd er een nieuwe peso op de markt gebracht. Dat kwam omdat het vertrouwen in de oude munt volledig weg was. Een nieuwe peso was 123 oude peso waard. De munt werd in 100 centavados verdeeld. Er waren aanvankelijk nog muntjes van 1, 5, 10 en 50 centavados, maar deze werden al snel uit de markt gehaald, omdat bijna niemand ze gebruikte en de productiekosten te hoog waren. Er kwamen ook munten ter waarde van 1, 5, 10, 50, 100 en 500 peso. De meeste prijzen worden in Chili afgerond op tien peso.

Koers van de Chileense peso

De koers van de munt stond erg onder druk nadat militairen in 1973 door middel van een coup de macht grepen. Op de munten kwam voortaan ook de datum van de coup te staan. Buitenlandse investeerders waren bang geworden om in Chili te investeren, omdat de mogelijkheid er leek dat de overheid buitenlandse bedrijven zou nationaliseren. De koers van de Chileense munt werd gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar en daarmee was de grootste angst verdwenen. De koers van Chileense peso ging dus ook op en neer met die van de Amerikaanse dollar. De militairen verdwenen pas in 1990 en daarna werd Chili weer deen democratie.

Koers van de Chileense peso ten opzichte van de euro en Amerikaanse dollar

Sinds 2007 is de Chileense peso niet langer gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar. Dat kwam omdat de dollar toch niet altijd zo stabiel leek. Vooral na 11 september had deze een behoorlijke val gemaakt. Ten opzichte van de euro was de dollar ook in waarde afgenomen. Dat maakte het voor Europa ook minder aantrekkelijk om zaken te doen met bedrijven uit Chili. De koers van de Chileense peso is sindsdien ook opgeklommen ten opzichte van de dollar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Chileense peso"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!