InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkdom: formuleer uw financiële doelstellingen

Rijkdom: formuleer uw financiële doelstellingen

Rijkdom: formuleer uw financiële doelstellingen Om rijk te worden moet u werken en niets aan het toeval overlaten. U zult financiële doelstellingen moeten opschrijven en deze onderbrengen in categorieën (korte en lange termijn). Daarna maakt u een actieplan: de eerste stappen en stappen die u later moet zetten. Tot slot zult u zich uiteraard aan uw plan moeten houden. U moet proberen voordeel te halen uit de kansen die zich voordoen.

Wat is belangrijk in uw leven?

U kunt kijken wat belangrijk is in uw leven op persoonlijk, financieel of zakelijk gebied. Kijk eens naar de volgende punten:
  • Het kopen van een huis: dit betekent vrijheid opgeven om snel te verhuizen + onderhoud en reparaties.
  • Een gezin stichten: in hoeverre komt dit overeen met uw carrière plannen?
  • Uw droombaan najagen: bent u bereid tijdelijk wat mindere baantje te doen om toch aan geld te komen?
  • Promotie: wat is belangrijk voor u tijd of geld?

Belangrijk is om een tijdskader vast te stellen voor uw financiële doelstelling. Denk eerst na over de middellange termijn, dan de lange termijn en tot slot de korte termijn.

middellange termijn

Denk aan allerlei zaken die u over vijf jaar wilt hebben bereikt? Gezin, baan, huis, etc. Kijk ook naar de financiën: wel of geen schulden, wel of geen hypotheek, financiering kinderen, etc.

lange termijn

Denk aan zaken zoals pensioen, de financiering van de studie van uw kinderen, etc. Rijkdom betekent dat u de vrijheid heeft om keuzes te maken. Realiseer u ook dat uw doelstellingen kunnen wijzigen.

korte termijn

Ook lange termijn zaken moeten op de korte termijn gerealiseerd worden. Wanneer u een huis wilt kopen moet u nu vast beginnen met sparen om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Dus eerst een spaarrekening openen en daarna geld storten. Ook zult u nu geen schulden moeten maken. Doelstellingen op op korte termijn helpen voor de middellange termijn en doelstellingen op de middellange termijn helpen voor de lange termijn doelstellingen.

Financiële doelstellingen noteren

Lijstjes maken helpen bij het vervullen van verlangens. Begin met algemene doelstellingen en specificeer daarna.

algemene doelstellingen

Denk hierbij aan een huis kopen, pensioen opbouwen, reizen, etc. Het is heel breed en u kunt later altijd nog beslissen welke doelstellingen erbij moeten en welke eraf.

doelstellingen specificeren

Er zijn vijf vormen van specificeren.
  1. specifiek: algemene doelstellingen kwantificeren.
  2. meetbaar: het gaat om periodieke metingen om kleine successen vast te stellen zodat aan de financiële planning wordt vastgehouden en doelstellingen verwezenlijkt wordt.
  3. actie: het gaat om gerichte acties die binnen uw mogelijkheden liggen. Zo bouwt u zelfvertrouwen op en kunt u krachten van buitenaf weerstaan.
  4. realistisch: de doelstellingen moeten wel verder dan uw bereik liggen, maar ze mogen niet te ver liggen (leidt tot depressie en inertie).
  5. tijdgebonden: stel realistische deadlines op om doelen te verwezenlijken. Te hoge druk leidt niet tot het bereiken van uw doelstelling.

Tip: houd een doelenboek bij waarin u uw doelstellingen formuleert en eventueel kunt aanpassen.

Blijf het pad volgen

Dit kunt u doen door:
  • Financiële rommel op te ruimen.
  • Stel een budget samen waarmee u uit de voeten kunt.
  • Hou rekeningen bij en betaal ze.
  • Gebruik technologie als hulpmiddel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Edelstenen en geldEdelstenen en geldIn het oude India adviseerden wijsheren koningen en keizers om bepaalde edelstenen te dragen ter vergroting van hun rijk…
Hoe word je rijk?Meer geld krijgen, dat wil iedereen wel. Maar hoe kun je dit voor elkaar krijgen? Het is nog lang niet zo makkelijk, maa…
Geld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. SchneersonGeld: zegen of vloek? De visie van rebbe M.M. SchneersonGeld is energie van de ziel, het vertegenwoordigt de energie van het leven zelf; afhankelijk van hoe je het gebruikt, ka…
Maakt het Masterplan ons rijk?Maakt het Masterplan ons rijk?Wat is het Masterplan? Hoogopgeleid zijn? Hardwerken? Kinderen op school met goede opleidingen? Succesvol zijn met onze…
Secrets Of The Millionaire MindSecrets Of The Millionaire Mind'Secrets Of The Millionaire Mind' is de bestseller van auteur T. Harv Eker. Na dit boek bleef het niet stil en al gauw v…
Bronnen en referenties
  • Making millions: Robert Doyen en Meg Schneider

Reageer op het artikel "Rijkdom: formuleer uw financiële doelstellingen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie
Schrijf mee!