Zuinig leven: samen met uw gezin bezuinigen

Zuinig leven: samen met uw gezin bezuinigen Om binnen een gezin te kunnen bezuinigen is het van belang dat beide partners op één lijn zitten. Het werkt niet als één van de partners een gat in zijn hand heeft. Ook is het van belang om uw kinderen zuinigheid te leren. En dat is misschien wel de lastigste opgave omdat kinderen juist nú iets willen hebben. In dit artikel aandacht voor samenwerking met uw partner om financiële doelen te bereiken en hoe kinderen leren om te gaan met geld.

Financiële doelen bereiken met uw partner

Gelukkig zijn u en uw partner verschillend. Als het goed is vult u elkaar aan. Maar op het gebied van bezuinigen kan dit lastig zijn wanneer u wilt sparen en uw partner een gat in zijn hand heeft. U dient overleg te plegen om elkaar te overtuigen dat alleen gezamenlijk een zuinige levensstijl kan worden aangemeten.

Herkennen van uw sterke en zwakke punten

Geldproblemen kunnen tot grote ruzies leiden. Ga gezamenlijk na wat uw sterke en zwakke punten zijn. Geef allebei antwoorden op de volgende vragen en vergelijk die met elkaar.
  • Gebruikt u veel uw creditcard?
  • Gebruikt u veel contant geld?
  • Heeft u in het verleden veel schulden gemaakt?
  • Hoe zien uw verzekeringen eruit?
  • Betaalt u systematisch?
  • Bewaart u bonnetjes voor de belasting?
  • Koopt u eten op uw werk?
  • Beperkt u uw koopgedrag?
  • Hoe bepaalt u grote aankopen?
  • Spaart u maandelijks?
  • Gaat uw werken als u kinderen heeft?
  • Doneert u veel geld?
  • Staat u vaak rood?

Op grond van deze vragen (en misschien weet u zelf nog wel meer vragen) kunt u kijken of u en uw partner dezelfde ideeën hebben over geld. Verschilt u van ideeën probeer het dan in alle redelijkheid op te lossen. Probeer beiden het nut in te zien van zuinig leven: geen schulden, geld vrij maken voor leuke dingen, etc.

Op de lange termijn plannen

Voor geldzaken is plannen op de lange termijn van groot belang. Zo behoudt u het overzicht. Maak een lijst van plannen voor de toekomst. Denk hierbij o.a. aan hobby's, onderwijs, eigen huis, carrière, vrijwilligerswerk, uw karakter, stoppen met werken, pensioen, uitgaven op medisch gebied, schulden aflossen.

Het vaststellen van spaardoelen

Begin met een klein doel zoals een vakantie. Zet hiervoor geld apart. Lukt dit doe dan hetzelfde met lange termijn doelen zoals opleiding, kinderen en pensionering.

Maak geen ruzie over uw financiën

Probeer geen ruzie te maken wanneer u meningsverschillen hebt over financiën. Schakel desnoods een derde partij in die u kunt hepen: gemeente, Schuldenhulp Nederland, Stichting Schuldenwijzer, Stichting Nooit Meer Rood Nederland, Nibud.

U kunt ook overwegen 3 rekeningen te nemen: beide partners één rekening en een gezamenlijke rekening. Deze laatste kan bedoeld zijn om geld te paren.

Uw kinderen leren met geld om te gaan

Van belang is uw kinderen al op jonge leeftijd uit te leggen wat geld is en wat het doet in het leven. Denk hierbij aan de volgende zaken:
  • Leg uit dat geld niet op uw rug groeit: betrek kinderen bij financiële discussies wanneer ze oud genoeg zijn.
  • Leer een goed bestedingsgedrag aan: neem kinderen mee wanneer u boodschappen doet en leg uit hoe u tot beslissingen komt bij aankopen. Geef het goede voorbeeld.
  • Leer kinderen sparen:
    • 10% geld uitgeven voor goede doelen
    • 30% geld om vrijelijk te besteden
    • 30% kort sparen
    • 30% lang sparen
  • Doe een rollenspel met kinderen met monopolygeld.
  • Leer tieners om echt geld te beheren (huishoudboekje).
  • Leer tieners zelf geld te verdienen (klusjes, babysitten, bijbaantjes, etc.)
  • Liever geen zakgeld geven dit kan uit de hand lopen wanneer kinderen om steeds meer geld vragen.
  • Leer kinderen om om te gaan met groepsdruk van leeftijdsgenoten; leer uw kinderen altruïstisch gedrag aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen iets anders dan lastenverzwaringBezuinigen wordt vaak verward met lastenverzwaring. Bezuinigen is minder geld uitgeven, lastenverzwaring is belastingver…
Waarom bezuinigen?Waarom bezuinigen?Bezuinigen, de overheid kan er geen genoeg van krijgen. Ieder jaar weer krijgen we te maken met bezuinigingen, bovenop d…
Bezuinigen in en om het huisBezuinigen in en om het huisBezuinigen doen we als eerste op de luxe artikelen natuurlijk. Etentjes, uitjes, vakanties en kleren. Maar het zou u ver…
Bezuinigen als levensstijl - do's en don'tsBezuinigen als levensstijl - do's en don'tsIn dure tijden van crisis, denken veel mensen na over hun uitgaven en de noodzaak om te bezuinigen. Het eerst op de vast…

Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…
Besparen op vaste lasten: praktische tipsBesparen op vaste lasten: praktische tipsMeer dan twintig praktische tips om te besparen op de vaste lasten. Om warmteverlies tegen te gaan, licht- en sluipverbr…
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld