InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zuinig leven: voorkom schulden leef zuinig

Zuinig leven: voorkom schulden leef zuinig

Zuinig leven: voorkom schulden  leef zuinig Veel mensen hebben schulden. Sommigen kunnen daar niet zoveel aandoen omdat ze simpelweg te weinig inkomen hebben omdat het economisch slecht gaat: baan kwijt, lager salaris, etc. Maar er zijn ook mensen die wél schulden kunnen voorkomen door zuiniger te leven. De hand op de knip houden is te leren. Heeft u belangstelling om zuiniger te leven dan is het verstandig dit artikel aandachtig door te nemen.

Wat wordt verstaan onder zuinig leven?

Zuinig leven betekent uw leven zo inrichten dat u alleen noodzakelijke keuzes maakt. Het gaat om economisch verstandige beslissingen te nemen. U moet een evenwicht zoeken: soms even de hand op de knip houden, soms uzelf lekker verwennen binnen het budget dat u heeft.

Een zuinige levensstijl

Het gaat dus om het maken van keuzes om zo uit de schulden te blijven. Zo kunt u financiële doelen bereiken en een slechte economische periode doorkomen.

Waar moet u opletten?
  • Minder geld uitgeven om zo financiële wensen te kunnen vervullen.
  • Minder geld uitgeven aan levensmiddelen bij stagnerende lonen of een laag inkomen.
  • Bestedingspatroon aanpassen bij ontslag of voor opbouwen buffer in geval van onverwachte financiële uitgaven.
  • Niet boven uw stand leven koopschulden verminderen.
  • Zorg voor een begroting of uitgavenplan.

Leer uzelf slechte gewoonten af

Slechte gewoonten afleren kan door u te concentreren op de voordelen van zuinig leven. Als u dat doet zult u merken dat u dit voldoening geeft.

Let hierbij op de volgende punten:
  • Geef niet toe aan zelfmedelijden. Accepteer dan een ander meer kan hebben dan u.
  • Concentreer u niet op ontevredenheid. Laat luxe artikelen links liggen.
  • Realiseer u dat u bewust zuinig leeft om een doel te bereiken: geen schulden!
  • Maak niet meer geld op dan u heeft. De voorraad is niet onuitputtelijk zelfs niet voor rijke mensen.
  • Denk aan de lange termijn laat bepaalde leuke dingen aan u voorbijgaan.
  • Wees blij dat u geen schulden hebt.
  • Leef binnen uw eigen budget.
  • Maak een begroting op om u te vrijwaren van schulden en achterstallige rekeningen.
  • Doe geen impulsieve aankopen.
  • Doe alleen contant boodschappen; besluit van tevoren hoeveel u mag uitgeven.
  • Koop geen dure spullen.
  • Maak een boodschappenlijstje zodat u niet te veel koopt.
  • Ga één keer per week naar de supermarkt i.p.v. elke dag.
  • Vraag bij elke aankoop of u het echt nodig heeft. Kijk naar aanbiedingen.
  • Neem eten van huis mee i.p.v. kopen in de kantine.

Stel financiële doelen op

Maak financiële doelen en vul het kostenplaatje in. Zo leert u goed uw uitgaven te beheersen.

Ga als volgt te werk:
  • Hou uw bank- of girorekening goed in de gaten. Tegenwoordig is dat erg gemakkelijk met internet.
  • Noteer wat u dagelijks uitgeeft, zo voorkomt u overmatig koopgedrag.
  • Betaal zoveel mogelijk contant i.p.v. pinnen.
  • Zorg dat u niet te veel contant geld op zak hebt. Dit dwingt u niet te veel uit te geven en u kunt dan ook niet veel geld verliezen.
  • Reserveer een klein bedrag per maand als zakgeld.
  • Stort een deel van uw maand salaris op de spaarrekening.
  • Stop met dure gewoontes zoals roken.

Spaar geld uit op elk gebied binnen uw huishouding

U kunt op veel zaken bezuinigen. Allereerst betreft dit levensmiddelen. Ga bijvoorbeeld minder vaak naar de McDonalds. Leer daarnaast uw kinderen zuinig te zijn. Bedenk dat het grootbrengen van kinderen veel geld kan kosten. Kijk waarop u kunt bezuinigen. Een ander gebied waarop u kunt bezuinigen zijn verjaardagen en feestjes. Wen u er zelf aan om goedkope cadeautjes te kopen. Ook de onderhoudskosten van uw huis en verzorgingskosten van uw lichaam moeten binnen uw budget passen. Tot slot kan vooral bespaard worden op dure consumptiegoederen. Hier geldt dat u bovenal wijs moet handelen en moet kijken naar zuinige alternatieven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schulden van een ex partnerSchulden van een ex partnerHeel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ont…
In gemeenschap van goederen, geld en schuldenDe meeste huwelijken worden gesloten in gemeenschap van goederen. Op het moment dat het huwelijk verbroken wordt, moeten…
Sparen is een middel, geen doelGeld opzij zetten is belangrijk voor de toekomst, maar het leven op dit moment moet ook door gaan. Veel mensen beperken…
Test - Ben je zuinig of royaal en moet geld rollenTest - Ben je zuinig of royaal en moet geld rollenBen jij iemand die makkelijk veel of misschien wel te veel geld uitgeeft, of ben je iemand die de hand op de knip houdt,…

Reageer op het artikel "Zuinig leven: voorkom schulden leef zuinig"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie
Schrijf mee!