InfoNu.nl > Financieel > Geld > Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomen

Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomen

Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomen Geldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortduren en erger worden, kan dit leiden tot schulden. Schulden kan je voorkomen en vermijden door je maandelijks budget efficiënt te beheren. Voorts is het van belang om geen impulsieve aankopen te doen en geen dure kredieten aan te gaan. Tenslotte is het aangeraden om het gebruik van creditcards te beperken en geen nieuwe schulden te maken om oude af te betalen. Welke tips kunnen nuttig zijn als je schulden en geldproblemen wilt voorkomen?

Schulden voorkomen: budgetbeheer

Budgetbeheer is cruciaal als het aankomt om een goede financiële situatie voor jezelf en je gezin te bekomen. Wat je moet vermijden is om zomaar geld uit te geven zonder dat je min of meer een idee hebt van je budget. Het is interessant om eens op te schrijven hoeveel je maandelijks budget is en hoeveel je daarvan uitgeeft. Dat geeft je een goed beeld van hoeveel je kan besteden en waaraan. Bovendien kan het geen kwaad om heel regelmatig de stand van je zichtrekening te checken zodat je weet wat je actuele financiële toestand is. Check minstens één keer per week de stand van je rekeningen.

Onvoorziene uitgaven

Als het je eens gelukt is om een degelijk budget op te stellen en te beheren, kan je eventueel kijken of er nog ruimte over is om te sparen. Heb je op het einde van de maand nog iets over dat je nog niet gespendeerd hebt, zet het dan gewoon over op een spaarrekening. Er kunnen altijd onvoorziene uitgaven komen die een zware hap uit je financiële middelen kunnen nemen, denk maar aan een ongeval, brand of het verlies van je baan. Als je in zulke gevallen wat extra geld achter de hand hebt, is de kans op schulden kleiner.

Geldproblemen

Om niet in de schulden te geraken is het noodzakelijk om niet zomaar dingen te kopen die je op het eerste zicht aantrekkelijk lijken. Vraag jezelf ook eerst af of je die dingen wel echt nodig hebt. Vaak kopen mensen dingen die wel leuk zijn maar die ze eigenlijk wel kunnen missen, zoals luxeproducten en gesofistikeerde elektronische toestellen. Het is zo dat je op lange termijn kans maakt om in geldproblemen te komen.

Kopen op afbetaling

Hierbij is het belangrijk om geen impulsieve aankopen te doen. Het is soms aanlokkelijk om zulke dingen aan te schaffen via een lening op afbetaling of koop op afbetaling, maar dan wordt alles een zaak van lange termijn en verlies je het zicht op de kosten van je aankoop. De terugbetaling van deze kredieten en de kosten ervan kunnen snel oplopen.

Onderhandelen met bankier

Vòòrdat je een hypotheek aangaat, moet je eerst kijken wat haalbaar is als het aankomt op de afbetaling. Dit wil zeggen een hypotheek die geen al te zware last legt op je maandelijks budget. De rente, de kosten en de maandelijkse afbetaling overschrijden best niet één derde van je maandelijks budget. Je moet immers nog voldoende overhouden om van te leven en om de kosten van voeding, kledij, water, elektriciteit en andere zaken mee te betalen. Hoe meer de terugbetaling van je hypotheek haalbaar is, hoe kleiner de kans om in de schulden te geraken.

Gebruik creditcards

Betalingen online

Creditcards zijn praktisch en handig als het aankomt op betalen in het buitenland of op het internet. Ook als je niet voldoende cash op zak hebt, komt een creditcard goed van pas. Creditcards gebruiken kan dus nuttig zijn maar toch moet je hiermee opletten. Precies omdat creditcards zo handig zijn zien sommige mensen niet altijd de nadelen. Het is dan ook beter om het gebruik van creditcards te beperken.

Kosten terugbetalen

Je mag nooit vergeten dat het geld dat je met je kredietkaart spendeert echt "op krediet" is, en dat je het ooit eens moet terugbetalen. Bij de meeste creditcards wordt het gespendeerde bedrag de volgende maand van je zichtrekening gehaald. Als het saldo op je rekening negatief is, kan je in het rood gaan. Dit kan het begin zijn van jezelf in de schulden te werken, zeker als je een nieuwe creditcard gaat nemen om de schulden van de oude kaart mee af te betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?De economische crisis heeft het veel mensen financieel moeilijk gemaakt waardoor ze in de schulden zijn geraakt. Maar ni…
Meerdere schulden: voeg ze samenMeerdere schulden: voeg ze samenSchulden samenvoegen kan voordeel opleveren. Mensen die verschillende schulden in de vorm van kleine leningen en afbetal…
Stop schulden maken met jouw creditcardStop schulden maken met jouw creditcardVeel schulden worden veroorzaakt door het gebruik van creditcards. Deze tips helpen jou om van de schuld door het gebrui…
Geldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenGeldproblemen? Nuttige tips om uit de schulden te blijvenSinds de economische crisis van 2008 is het aantal mensen dat met schulden kampt er niet kleiner op geworden. Sommige me…
De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE)De Centrale voor Kredieten aan Particulieren CKP (BE)De Centrale voor Kredieten aan Particulieren, CKP, is wat het BKR in Nederland is. Uw kredieten en leningen worden hier…

Reageer op het artikel "Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomen"

Reactie

M. G. Baas, 15-05-2011 17:09 #1
Goedendag ik wil heel graag mijn budget beheren, maar het leuk niet zo goed ik heb veel stres ervan. Ik heb een creditcard van 1000, Euro en een lening van 10,900 Euro en een comfortcard van 800, wat zijn de mogelijk heden hoe los ik dit op hoe kan ik het beste betalen. De lasten zijn 1012,19. Wat raad u mij aan. Reactie infoteur, 16-05-2011
Beste M.G. Baas,

Meer info over het effectief afbetalen van je schulden vind je in mijn artikel: http://financieel.infonu.nl/diversen/52338-schuldaflossing-hoe-kan-je-je-schulden-effectief-afbetalen.html.

In de eerste plaats is het nodig om discipline te hebben bij je maandelijkse uitgaven. De disclipine bij het omgaan met je budget is cruciaal om niet verder in de schulden te geraken. Maak eerst een overzicht van je maandelijkse lasten, en je geschatte maandelijkse uitgaven. Hou geen rekening met luxeaankopen of dingen die je op afbetaling koopt. Daar is op dit moment weinig of geen ruimte voor in je budget. Probeer je dan aan je budgetplan te houden en geen overbodige aankopen te doen. Beperk zeker het gebruik van je creditcard, hoe makkelijk en hoe handig deze ook is.

Als je problemen hebt om je schulden verder af te betalen ondanks een streng budgetplan, dan zijn er andere mogelijkheden. Er zijn verschillende instanties die je kunnen bijstaan bij het afbetalen van je schulden, denk maar aan de sociale dienst of aan het Nibud, het nationaal instituut voor budgetvoorlichting. (http://www.nibud.nl/). Daar kan je terecht met je vragen en kan je geholpen worden met het omgaan met schulden.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Schulden vermijden
Reacties: 1
Schrijf mee!