InfoNu.nl > Financieel > Geld > In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?

In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?

In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden? De economische crisis heeft het veel mensen financieel moeilijk gemaakt waardoor ze in de schulden zijn geraakt. Maar niet alleen de crisis heeft een grote invloed op geldproblemen. Ook andere oorzaken spelen een rol, zoals het te vaak kopen op afbetaling of het aangaan van een te zware hypotheek. Een niet te onderschatten factor is het gebrek aan een effectief budgetbeheer, waardoor schulden kunnen ontstaan zonder dat je er echt erg in hebt en je in een schuldspiraal terechtkomt. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van schulden maken en hoe voorkom je dit?

Crisis en schulden

Sinds de economische crisis van eind 2008 zijn er meer en meer mensen in de schulden terechtgekomen. De crisis begon in de Verenigde Staten van Amerika waar mensen hun hypotheek niet meer konden afbetalen. Dit leidde tot een globale crisis van de wereldeconomie en bezorgde veel mensen financiële problemen. Mensen werden ontslagen en moesten op zoek naar een nieuwe baan. Om dezelfde levensstandaard als voor de crisis te kunnen volhouden gingen mensen kredieten aan die ze na verloop van tijd niet meer konden terugbetalen. In schulden geraken kan afhankelijk zijn van een economische crisis, maar ook andere oorzaken spelen een rol.

Oorzaken schulden

Leningen op afbetaling

Luxeproducten
Veel mensen hebben de neiging om dingen te kopen die ze niet echt nodig hebben, zoals de laatste hoogtechnologische snufjes of luxeproducten. Ze gaan daarvoor leningen en kredieten op afbetaling aan die een hoge rente met zich meebrengen waardoor ze op lange termijn financieel in de problemen komen. In de consumptiemaatschappij worden dagelijks nieuwe producten onder de aandacht gebracht die er aanlokkelijk uitzien, maar een hoge kostprijs hebben.

In termijnen afbetalen
De aankoopprijs wordt vaak aantrekkelijk gemaakt doordat je het bedrag in termijnen kan afbetalen. Als je dan niet de nodige zelfbeheersing aan de dag kan leggen om niet op krediet te kopen, dan dreigt het gevaar van financiële moeilijkheden. Schulden gaan aflossen met nieuwe schulden te maken kan dan weer leiden tot een negatieve schuldspiraal waarin je terechtkomt.

Zware hypotheek

Soms gaan mensen een zware hypotheek aan om toch maar dat huis van hun dromen mee te kunnen financieren. Het maandelijks afbetalingsbedrag kan vrij hoog liggen, als je de rente, de kosten en de terugbetaling optelt. Een hypotheek kan een zware last betekenen voor je maandelijks budget. Als je dan nog eens over minder financiële middelen beschikt als je bijvoorbeeld je baan verliest, dan is dat extra zwaar. Als dit gebrek aan terugbetaling lang voortduurt, dan kan je in de schulden geraken.

Gebruik creditcards

Creditcards zijn heel handige betaalinstrumenten om overal ter wereld te kunnen betalen of pinnen, zelfs al staat er niet voldoende geld op je rekening. Je kan immers op krediet kopen en het bestede geld wordt pas de volgende maand van je rekening gehaald. Betalen met Visa of MasterCard kan echter bedrieglijk makkelijk zijn, want ooit moet je het krediet toch weer terugbetalen. Mensen die dit uit het oog verliezen kunnnen in de schulden geraken, zeker wanneer ze de schulden van een creditcard gaan terugbetalen met een nieuwe creditcard.

Slecht budgetbeheer

Budgetbeheer is een taak waar veel gezinnen niet eens aan beginnen. Ze geven gewoon geld uit zonder hun financiële middelen min of meer te organiseren of zonder te weten hoeveel geld er nog op hun rekening staat. Vaak besef je dan pas dat je in het rood staat als je pinpas geweigerd wordt. Een goed budgetbeheer is niet alleen van belang om je maandelijkse utgaven in de hand te houden, maar ook om op lange termijn een financieel gezondere situatie te bewerkstelligen. Als je je budget goed beheert, kan je immers ook elke maand wat sparen voor de lange termijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Schulden vermijden
Schrijf mee!