Zuinig leven: besparen op levensonderhoud

Zuinig leven: besparen op levensonderhoud In economisch slechte tijden en voor mensen die van een minimum moeten zien rond te komen is het van belang om zuinig te leven. Dat is lastig, maar er zijn wel enkele eenvoudige tips om te bezuinigen. U kunt dan denken aan minder duur eten en drinken, het invriezen van maaltijden, het besparen op energiekosten en het aanschaffen van goedkope schoonmaakmiddelen. Ga natuurlijk niet zo bezuinigen dat dit ten koste gaat van uw gezondheid.

Algemeen

Zuinig leven is sowieso goed voor ieder mens. Het is niet goed om materialistisch te leven. Dit is slecht voor het milieu en werkt ook erg verslavend. Het is beter om meer tijd aan uw geest te besteden dan om constant spullen te kopen die slechts korte tijd voldoening geven. Wanneer u eerlijk tegen uzelf bent dan heeft u gewoon een heleboel spullen simpelweg niet nodig. Maak een lijstje voor uzelf wat u echt nodig hebt in het dagelijks leven en schaf alleen die spullen aan. Als u bijvoorbeeld niet echt een boek of cd nodig heeft koop die dan ook niet. Vaak belanden ze uiteindelijk toch maar in de kast en leest u er nauwelijks in of luistert er nauwelijks naar. Train uzelf om alleen het noodzakelijke te kopen en trakteer uzelf slechts af en toe op iets leuks.

Besparen op energiekosten

Op gas, water en elektriciteit kan heel wat bezuinigd worden. U kunt natuurlijk allereerst kijken naar de goedkoopste energieleverancier. Doe dit via de website van de Consumentenbond. Kijk wat zij adviseren. Verder zijn er nog veel dingen die u zelf kunt doen:
  • Gebruik spaarlampen en tl-buizen.
  • Leg tochtstrippen aan bij de buitendeuren.
  • Draag wat vaker een trui in plaats van de verwarming aan te zetten.
  • Het repareren van lekkende kranen en doorlopende wc's levert ook veel geld op.
  • Gebruik de vriezer volledig om deze optimaal te laten werken.
  • Wasmachine en vaatwasser volledig vullen.
  • Tijdens tandenpoetsen en scheren de kraan niet laten lopen.

Besparen op eten en drinken

Een waarschuwing vooraf. Ga niet bezuinigen op eten en drinken als dit uw gezondheid aantast. Eet goede gezonde producten. Laat fastfood e.d. achterwege. Deze tasten uw gezondheid aan waardoor u juist extra kosten kwijt bent aan de arts.

U kunt echter best wel geld besparen op kosten voor eten en drinken wanneer u het slim aanpakt.
  • Koop groot in wanneer artikelen zijn afgeprijsd.
  • Vermijd dure producten.
  • Ga minder vaak naar de supermarkt.
  • Gebruik een boodschappenlijstje om te voorkomen dat u impulsaankopen doet.
  • Kijk naar actuele aanbiedingen.
  • Neem folders door.
  • Bepaal uw weekmenu van tevoren.

Invriezen maaltijden

In plaats van naar de snackbar te stappen kunt u ook regelmatig maaltijden invriezen zodat u altijd wat achter de hand hebt. Wat kunt u zoal invriezen?
  • ontbijt:
    • krentenbollen
    • sandwiches
    • wentelteefjes
  • lunch:
    • boterhammen met vlees of kaas
    • toetjes
    • soep
    • chili con carne
    • pizzapunten
  • tussendoortjes:
    • fruit
    • waterijsjes
    • snoep
  • avondeten:
    • aardappelpuree
    • ovenschotels
    • rijst met schapenvlees
    • gemarineerd vlees
  • toetjes:
    • puddingbroodjes
    • taart
    • cake
    • chocoladekoekjes

Goedkope schoonmaakmiddelen

U hoeft geen dure schoonmaakmiddelen te kopen om uw huis schoon te houden. Hier volgen een aantal tips om schoon te maken met goedkope alternatieven:
  • Reinig de wc met schoonmaakazijn dat u een nacht laat weken.
  • Gebruik een spuitflacon met water en bleekmiddel om aanrecht, toiletbrillen en gootsteen te reinigen.
  • Gebruik schoonmaakazijn op plekken waar huisdieren een onaangename geur achter laten.
  • Om muffe vloerbedekking en bekleding op te frissen gebruikt u een mix van maizena en huishoudsoda.
  • Azijn toevoegen aan het spoelwater om de was fris te laten ruiken.
  • Gebruik een mengsel van huishoudsoda en water om voorzichtig potten, pannen en gootstenen te schrobben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…

Vroegboekkorting voor een goedkope vakantie in 2021Vroegboekkorting voor een goedkope vakantie in 2021Meivakantie boeken, herfstvakantie, kerstvakantie boeken vroegboekkorting, uitverkoop, last minute? Wie vroeg zijn vakan…
Over geld en geldzorgen in een relatieOver geld en geldzorgen in een relatie"Over geld praat je niet" is het advies van de oudere generatie. Lange tijd werden geldzorgen binnen de familiekring ver…
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld