InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bancontactkaart buiten Europa, niet meer zo eenvoudig!

Bancontactkaart buiten Europa, niet meer zo eenvoudig!

Bancontactkaart buiten Europa, niet meer zo eenvoudig! Wie vroeger onbezorgd geld ging afhalen in het buitenland met zijn Bancontactkaart moet nu toch even opletten. Sinds 15 januari 2011 is er wel het één en ander veranderd en kan men niet meer overal in de wereld terecht met de Bancontactkaart. Binnen Europa is er niet echt een probleem, maar eens buiten Europa zijn er heel wat landen die de Bancontactkaart niet meer aanvaarden. Hoe het nu juist zit, kan u hier uitpluizen!

Bankkaart versus kredietkaart

De Bancontactkaart is een bankkaart, dit in tegenstelling tot Visa of MasterCard, wat kredietkaarten zijn. Voor Visa en MasterCard verandert er niets, daar kan u nog overal in de wereld mee terecht, net als vroeger. Maar omdat geld afhalen met een kredietkaart vaak duurder is dan geld afhalen met een bankkaart, verkozen vele mensen hun Bancontactkaart om in het buitenland verrichtingen mee te doen. Nu is het dus even oppassen wanneer men buiten Europa gaat. De Bancontactkaart wordt sinds 15 januari 2011 in tal van landen niet zo maar meer aanvaard!

Bancontact in Europa

Binnen Europa verandert er niets, daar kan men nog rustig pinnen met de Bancontactkaart, net als vroeger.

Bancontact buiten Europa

Eens buiten Europa moet men opletten! Vele landen aanvaarden de Bancontactkaart niet meer. Dit om het plegen van fraude beterte kunnen bestrijden. In vele landen buiten Europa werden de bankkaarten gewoon gekopieerd, omdat ze buiten Europa vaak de magneetstrip aflezen en niet de computerchip. De computerchip kan niet worden gekopieerd, de magneetstrip wel. Daarna is het een koud kunstje om rustig de bankrekening van de eigenaar van de bankkaart leeg te plunderen. Wil je toch per sé je bankkaart buiten Europa gebruiken, dan moet je eerst toestemming vragen aan je bank, die je kaart dan even activeert, enkel voor die bepaalde reisperiode. Zo kan je dan terug betalingen doen of geld gaan afhalen.

Bancontactkaarten: van welke banken wel, van welke niet?

Niet minder dan 22 banken besloten tot deze maatregel over te gaan. Twee banken distantieerden zich van deze maatregel: Citibank en Deutsche Bank. Bij hen worden de bancontactkaarten van hun klanten dus niet geblokkeerd buiten Europa.

Welke landen zijn een uitzondering op de regel?

"Buiten Europa" geldt blijkbaar niet voor alle landen. Er zijn nog een heleboel landen buiten Europa waar je zonder toestemming van de bank terecht kan met de Bancontactkaart. Een overzichtje:
  • De Franse overzeese gebieden (vroegere D.O.M. - T.O.M.): Guadeloupe, Martinique, Réunion, Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Saint-Pierre et Miquelon, Wallis et Futuna, Mayotte, Nieuw-Caledonië, Franse Zuidelijke en Arctische gebieden.
  • Israël
  • Kazachstan
  • Kirgizië
  • Oezbekistan
  • Tadzjikistan
  • Turkmenistan
  • Turkije
  • Aruba en Nederlandse Antillen
  • Spitsbergen en Jan Mayen eilanden
  • Portugese gebieden: Azoren en Madeira
  • Spaanse gebieden: Canarische eilanden
  • Spaanse enclaves: Ceuta en Melilla
  • Een aantal Britse gebieden: Anguilla, Bermuda, Brits Indische Oceaanterritorium, Britse Maagdeneilanden, Falklandeilanden, Gibraltar, Kaaimaneilanden, Montserrat, North-Ireland, Pitcairneilanden, Sint-Helena, Turks-en Caicoseilanden, Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden.

Gaat u deze zomer dus op reis buiten Europa, neem dan eerst contact op met uw bank en informeer u goed over het hoe en waar van uw Bancontactkaart!
Gerelateerde artikelen
Kredietkaart: KBC Mastercard globe (BE)Kredietkaart: KBC Mastercard globe (BE)Banken hebben tegenwoordig een groot aanbod aan bank- en kredietkaarten. KBC heeft de MasterCard Globe, een wereldwijd a…
MasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarktMasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarktMaster Card is een Amerikaans multinationaal bedrijf dat gehuisvest is in Harrison, New York. Het werd opgericht door ee…
Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Tijdens en kort na een financieel-economische crisis is het niet zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken…
Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?In tijden van crisis gaan banken voorzichtiger om met aanvragen voor kredietkaarten. Ze willen immers absoluut vermijden…
Voor- en nadelen van de kredietkaartVoor- en nadelen van de kredietkaartWie een aankoop doet heeft vandaag de dag verschillende mogelijkheden om te betalen: met baar geld, met Proton (voor kle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bancontactkaart buiten Europa, niet meer zo eenvoudig!"

Reactie

Ceuppens Jean Michel, 05-12-2012 11:47 #1
Ik reis veel sinds jaren en verheugde mij er op dat het door het vlottere verkeer met geld het leven gemakkelijker werd gemaakt. Nu na jaren van vooruitgang gaan we weer achteruit. Onder het mom van vermeende fraude mogelijkheid hebben de banken het geldverkeer moeilijker en duurder gemaakt. Ik vraag me af wie mijn bankrekening plundert. Het is werkelijk hallucinant hoeveel er jaarlijks werd afgeroomd alleen maar om mijn geld bij te houden. Moet ik me terug een geldbeurs aanschaffen zoals in de Middeleeuwen!

Infoteur: Mapa
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!