InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkdom: omgaan met geld – financiële risico's minimaliseren

Rijkdom: omgaan met geld – financiële risico's minimaliseren

Rijkdom: omgaan met geld – financiële risico's minimaliseren Wanneer u niet goed met geld om gaat kunt u uw houding daarover wijzigen. Soms moet u flexibeler worden, soms uzelf ontdekken, soms uw emoties volgens, soms compromissen sluiten of soms gewoon volwassen worden. Ook moet u zich realiseren wat geld niet voor u kan doen en hoe u uw financiële risico's kunt minimaliseren.

Omgaan met geld

mensen die hun financiën plannen moeten flexibeler worden

Mensen die hun financiën plannen raken gefrustreerd bij onverwachte uitgaven. Daarom moeten zij een spaarpotje opzij zetten. Dit is een noodfonds waar zij op kunnen terugvallen. Zo worden frustraties voorkomen. Voorkomen moet echter worden dat met het geld andere dingen bekostigd gaat worden.

mensen die hun geld verkwisten moeten zichzelf ontdekken

Verkwisters moeten opschrijven wat hun wensen zijn en deze in volgorde van belangrijkheid zetten. Zo raken ze meer gefocust en kopen ze geen zaken die ze niet nodig hebben.

mensen die alleen het noodzakelijke kopen moeten hun emoties volgen

Dit lijkt vreemd, maar om uitgaven louter en alleen op rationele gronden te doen is niet goed. Het ontkennen van emoties heeft geen zin. Er moet ook plezier worden beleefd aan aankopen. Voor deze mensen is het handig een lijstje samen te stellen van wat ze willen kopen.

mensen die graag geld schenken moeten compromissen sluiten

Deze mensen moeten minder risico's nemen en meer geld sparen. Zo blijft de spanning van het risico nemen bestaan maar wordt niet de hele financiële zekerheid op de proef gesteld. Het is goed van tevoren te onderzoeken waar in geïnvesteerd kan worden. Ga pas geld investeren op het moment dat u geen moeite hebt om het verlies te incasseren.

mensen die geld oppotten moeten volwassen worden

Mensen die geld hamsteren moeten leren volwassen te worden. Ze moeten zelf beslissen over het geld en de kans dat iemand dat af zal pakken. Ze moeten leren om aankopen te doen. Dit moet wel stap voor stap. Er moet een balans komen tussen sparen en uitgeven.

Wat geld niet voor u kan doen

Sommige zaken zijn belangrijker dan geld. Voor veel mensen is het belangrijk te leven met waarden. Deze waarden kunt u alleen zelf bepalen (voor gelovige Joden gelden de waarden van de Tora die ze niet zelf kunnen bepalen). Het is niet verstandig dingen te doen waar u later spijt van krijgt, bijvoorbeeld liegen om meer geld te verdienen.

Wanneer u het risico neem te investeren kunt u meer verdienen maar ook meer verliezen. U moet de uitruil in uw voordeel gebruiken. U moet zelf beslissen of cash geld u meer waard is dan bezittingen. Ook moet u zelf beslissen of u tijd belangrijker vindt dan geld. In beide gevallen dient u de balans op te maken.

Financiële risico's minimaliseren

Financiële adviseurs kunnen een risicoprofiel voor u samenstellen. Een factor die dit beïnvloedt is o.a. wanneer u met pensioen gaat (duurt het nog lang dan een agressieve investeringsstrategie; duurt het nog kort dan een conservatief portfolio). Zo kunt u de beleggingsrisico's minimaliseren.

weet waar u uw geld in investeert

Investeer geld alleen in een bedrijf dat u begrijpt. U moet begrijpen hoe een bedrijf winst maakt en of u het eens bent met een businessmodel.

lange termijn visie ontwikkelen

Investeren is voor de lange termijn en niet om snelle winst te behalen. Stel uzelf niet vaker dan één of twee keer per kwartaal op de hoogte van aandelenmarkten. Anders laat u zich te veel door angst beheersen. Een investering zal zich altijd op lange termijn herstellen (historisch gezien).

maak doelstellingen

  • Neem de lijst met doelstellingen regelmatig door.
  • Schrijf op wat u heeft uitgegeven per dag en hoe u er zich over voelt.
  • Schrijf financiële successen op.
  • Verander u gevoelens over geld ten positieve.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van investerenVoor- en nadelen van investerenInvesteren is belangrijk voor het succes van een onderneming, dit is basiskennis voor iedere ondernemer. Door te investe…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Beurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeurs: risico's beperken bij beleggen in aandelenBeleggen op de beurs houdt altijd risico's in. Vandaar dat men dit dan ook een risicovolle belegging noemt, omdat het ni…
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…

Reageer op het artikel "Rijkdom: omgaan met geld – financiële risico's minimaliseren"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie
Schrijf mee!