InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zonnepanelen, subsidie en terugverdientijd

Zonnepanelen, subsidie en terugverdientijd

Zonnepanelen, subsidie en terugverdientijd Zonnepanelen vergen vrijwel geen onderhoud en na een eenmalige investering, al dan niet met subsidie, heb je na verloop van tijd alleen maar winst. Want de overtollige energie die je zelf niet verbruikt, kan worden toegevoegd aan het stroomnet en daarvoor krijg je een vergoeding van je stroomleverancier.

Subsidie op zonnepanelen

Nog niet zo gek lang geleden vergde het aanbrengen van zonnepanelen nog een fikse investering waarvoor overheden overigens wél vaak subsidie gaven. De overheden in Duitsland, Frankrijk en België waren trouwens wat dat betreft een stuk royaler en dáár zag men dan ook zonne-energie-installaties snel toenemen.

In ons land stelde de overheid in 2009 nog een bedrag van 88 miljoen euro subsidie beschikbaar voor zonne-energie en 93 miljoen euro in 2010. Het zegt genoeg dat de genoemde bedragen al meteen bij het begin van die subsidierondes, na één dag, overtekend waren. Het is jammer dat er niet meer geld wordt vrijgemaakt voor zonne-energie. Wellicht was het beter om wat minder energiesubsidie te verstrekken en het bedrag over meer mensen te verdelen. Dat zou ook beter voor het milieu zijn.

Zonnepanelen steeds goedkoper

Terwijl zonnepanelen in het verleden dus een fikse investering vroegen, zijn die anno 2012 best betaalbaar:
  • Als je ze zelf monteert kan je voor 5000 euro al een doorsnee dakoppervlak van panelen voorzien. Dat geld verdien je in 7 tot 8 jaar terug.
  • Moet je zonnepanelen láten installeren, houd dan rekening met een terugverdientijd van 9 tot 10 jaar.

Een investering in zonnepanelen is dus best lucratief. Wie zijn spaargeld in zonnepanelen steekt, heeft daar een jaarlijks rendement van zo'n 7,5% op. En het is juist die combinatie van opbrengst en duurzaam bezig zijn, die veel consumenten aanspreekt.

Provincie Limburg verleent extra subsidie op zonnepanelen

Gelukkig stellen ook provincies en gemeenten soms subsidie beschikbaar voor zonne-energie. Zo is door de provincie Limburg op 10 januari 2011 een extra subsidie van maximaal 1.000 euro in het vooruitzicht gesteld voor Limburgse huiseigenaren die in 2011 zonnepanelen laten aanbrengen.

Ook is wel eens het idee geopperd om grijze stroom extra te belasten om met dat bedrag te investeren in groene stroom.

De terugverdientijd van zonnepanelen

Volgens sommige milieudeskundigen is de zon de energiebron van de toekomst. Er worden steeds meer zonne-ernergie-installaties gebouwd. Daardoor daalt de prijs; In 2009 bijvoorbeeld met ruim dertig procent. Overigens valt die prijsdaling in 2010 wat minder uit door de gestegen waarde van de dollar ten opzichte van de euro. Maar omdat de prijs voor conventionele energie gestaag blijft stijgen, wordt de terugverdientijd steeds korter. Daarna heb je alleen maar winst.

Over een aantal jaren zal zonne-energie heel gewoon zijn. Zoals gezegd worden zonnepanelen steeds goedkoper én beter. Nu al is het rendement op je investering in zonne-energie mét subsidie zo'n 12%. En zelfs zonder energiesubsidie is dit rendement al 7,5%. Dat is aanzienlijk hoger dan de rente op je spaartegoed bij de bank.

Stroomprijs wordt duurder, zonne-energie blijft gratis

De stroomtarieven zijn in de afgelopen tien jaar jaarlijks gemiddeld met zo´n 7% gestegen. Dat zal de komende jaren waarschijnlijk niet anders zijn. Nu de oliewinning duurder wordt door extra veiligheidsmaatregelen, zal energie alleen maar duurder worden. Tegelijkertijd blijft de zon gratis energie leveren. Wie deze energie zelf in huis haalt, kan zijn overtollige energie tegen beloning op het net zetten van het energiebedrijf.

Hoe werken zonnepanelen?

Een zonnepaneel bestaat uit meerdere zonnecellen. Deze zogenaamde photo-voltaikcellen zetten licht om in elektrische energie. Er is dus geen warmte nodig om elektriciteit te creëren, wél licht. Het systeem werkt zelfs bij temperaturen onder nul graden Celsius. En hoe meer zonnepanelen, hoe meer capaciteit uiteraard.

De opgewekte elektriciteit is gelijkstroom en moet door een omvormer worden omgezet in wisselstroom. Dat is de stroom die uw elektrische apparaten gebruiken. De omvormer wordt aangesloten op uw meterkast. De opgewekte energie kunt u meteen zelf gebruiken. Gebruikt u minder energie dan u opwekt, dan levert u de extra elektriciteit aan uw netwerk. Uw stroomleverancier verrekent dat met uw totaalverbruik of betaalt u hiervoor een vergoeding.

Ook energie besparen met zonnepanelen in de winter

Het is een misvatting dat zonnepanelen in de winter geen energie besparen. Want ofschoon er in de winter minder zonuren zijn, kan het licht in winterse perioden heel intens zijn, waardoor de opbrengst relatief gezien zelfs hoger is dan in de zomer. Dat vraagt om een verklaring.

Kenmerk van fotovoltaïk-systemen is dat ze licht omzetten in energie. En gaat een hoge lichtintensiteit gepaard met lage temperaturen dan leidt dat tot extra rendement omdat de panelen als het ware gekoeld worden. Kassa dus voor de bezitters ervan.

Sneeuw op zonnepanelen is uiteraard een heel ander verhaal en door het grotere aantal zonuren leveren zonnepanelen in de zomer uiteindelijk toch het meeste op.

Waarmee rekening houden bij de installatie van zonnepanelen

Het best kan men een gespecialiseerd bedrijf inschakelen voor de installatie van een zonne-energiesysteem. Dergelijke bedrijven beschikken over de noodzakelijke kennis en zijn vaak gespecialiseerd in toepassingen op maat. In de regel bouwt men de zonne-energiesystemen compleet, van de panelen op het dak tot de omvormers en de aansluiting op het energienet.

Eerst komt men de situatie ter plekke bekijken. Ideaal voor zonnepanelen is bijvoorbeeld een schuine hoek van 35 graden. Ook moet bij de installatie rekening worden gehouden met schaduwplekken. En niet iedereen vindt zonnepanelen op het dak erg mooi. Indien gewenst kunnen ze ook in het dak worden geïntegreerd. Alleen door al die elementen mee te nemen, kan men een plan maken waarvan de gebruiker optimaal profijt heeft. En indien gewenst vraagt de installateur vaak ook de subsidie voor u aan.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelenZonne-energie is sterk in opkomst als duurzame energiebron. Wat zijn de kosten (aanschafkosten) van zonnepanelen? En wat…
Zonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstZonnepanelen: voordelen, nadelen, subsidie en opbrengstEen zonnepaneel zet zonnekracht om in elektriciteit. Deze elektriciteit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een huishoud…
Zonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen kosten en subsidieZonnepanelen zijn goed voor het milieu maar verdienen zichzelf doorgaans ook terug. Belangrijk hierbij is de opbrengst v…
Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen wekken een deel van energie zelf op. Geld besparen door zonnepanelen, hoeveel dan? Wat gebeurt er als je en…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zonnepanelen, subsidie en terugverdientijd"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 30-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!