InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkdom: speurtocht naar uw eigen geld

Rijkdom: speurtocht naar uw eigen geld

Rijkdom: speurtocht naar uw eigen geld Veel mensen hebben veel geld maar weten dit lang niet altijd meer terug te vinden. Ze leven van loonstrookje naar loonstrookje en sparen niet zodat ze later voor onverwachte problemen komen. In dit artikel aandacht hoe u uw bezit kunt vaststellen door na te gaan hoe u uw geld uitgeeft en hoe u uw geld kunt terugvinden. Kijk ook eens in de consignatiekas van het ministerie van financiën. Misschien ligt er geld op uw te wachten.

Het bijhouden van uw uitgaven

Veel mensen weten niet waar hun geld naar toe gaat. Het is verstandig uw uitgaven bij te houden en te zorgen dat u uw geld niet door uw vingers laat glippen.

Probeer eens alle uitgaven bij te houden en aan het einde van de week na te gaan waar het allemaal aan is uitgegeven. Zeker weten dat er veel uitgaven zijn die niet daadwerkelijk nodig zijn geweest.

Ook is het handig om elke week wat geld weg te zetten om te sparen zodat u daar gewend aan raakt. Sparen kan bij de traditionele banken maar u kunt dit ook doen bij verzekeraars als Ohra en Delta Lloyd.

”Ik heb nodig” versus “Ik wil”

Door uitgaven bij te houden kunt u het verschil zien wat u nodig heeft en wat u wilt. Toegeven aan instant behoefte betekent uitstel van realisering financiële doelstellingen.

hulp bij verschillen tussen 'nodig hebben' en 'willen'

  • Waar gaat u de aankoop voor gebruiken?
  • Wanneer zult u de aankoop gebruiken?
  • Wat offert u op door de aankoop nu te doen?
  • Is 'willen' een goede reden om het geld nu uit te geven?

Ga alleen winkelen als u emotioneel stabiel bent. Wanneer u zich down voelt geeft u te veel uit.

De waarde van de aankopen

U dient niet naar het prijskaartje van het product te kijken, maar naar wat het voor u waard is. Dit maakt ook de keuzes gemakkelijker. Zo wordt u baas over uw eigen uitgaven. Vraag ook om kortingen of om gratis extra's bij uw aankoop (korting op showmodel, gratis levering en installatie, etc.)

Slechte koopjes

  • Iets wat u niet of weinig zult gebruiken (boeken, cd's, dvd's, etc.).
  • Iets wat u snel en vaak moet vervangen (slechte kwaliteit).
  • U zou er niet geïnteresseerd iin zijn als u de volle prijs moest betalen.
  • Uw eerste gedachte is dat u het later op de vrije markt kunt verkopen.

Geld uitgeven om later geld te besparen

  • Huis isoleren.
  • Energie besparende apparaten kopen.
  • Auto regelmatig laten keuren om grotere reparaties te voorkomen.
  • Geld sparen voor pensioen.

Kwijtraken van verborgen kosten

Vaak rekenen bedrijven, zoals creditmaatschappijen, extra kosten. Meestal is daar niet onderuit te komen. Maar soms lukt dit wel. Wanneer een bank kosten gaat rekenen voor rekeningen en pasjes is er altijd wel een bank die lagere kosten of geen kosten doorberekend. Voor de rente maakt het niet uit: er is geen bank die rente berekent over uw betaalrekening.

Let op: wanneer u eerder de schuld wilt afbetalen maar er staat een boete op, loop dan weg voor die hypotheek, lening, etc.

Belastingaftrek vergroten

Kijk goed naar de aftrekposten en zorg er voor dat er niet te veel van het salaris wordt ingehouden. Ook financiële instanties kunnen fouten maken.

Kortingsbonnen + aanbiedingen + beloningsprogramma's

Stel hierbij de volgende vragen:
  • Hoe bespaart mij dit geld?
  • Stuur ik de kortingsbon echt in?
  • Wat kost de beloning mij?

Zoek verloren geld

Kijk bij familieleden of die ergens geld op een bankrekening hebben staan en het zijn vergeten. Kijk op zolder naar waardepapieren.

Bij www.minfin.nl kunt u kijken in de consignatiekas (erfenissen, faillissementen, schuldsanering). Naam invullen is voldoende. Maak een sluitend plan wat u met het gevonden geld gaat doen: sparen/gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe word je rijk?Meer geld krijgen, dat wil iedereen wel. Maar hoe kun je dit voor elkaar krijgen? Het is nog lang niet zo makkelijk, maa…
Besparen door uitgaven te heroverwegenBesparen door uitgaven te heroverwegenImpulsaankopen zijn uitgaven die consumenten vaak niet verricht zouden hebben als ze de aankoop hadden heroverwogen. U k…
Economie: Het maken van een begrotingGeld uitgeven is niet moeilijk, maar niet te veel geld uitgeven is een stuk moeilijker. Vooral voor mensen met een klein…
Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Budgetbewaking is niet voor iedereen even gemakkelijk te realiseren. Toch is het belangrijk om af en toe kritisch naar j…

Reageer op het artikel "Rijkdom: speurtocht naar uw eigen geld"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie
Schrijf mee!