InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen en lenen in 2019

Sparen en lenen in 2019

Sparen en lenen in 2019 U wilt sparen voor het doen van een grote uitgave, uw spaardoel. En juist dan gaat de wasmachine kapot of zijn er andere onverwachte uitgaven te doen en wordt het geld lenen. Lenen bij een bank of geldverstrekker kan dan meestal snel. U kunt sparen en lenen eenvoudig combineren. Spaar tegen de hoogte spaarrente in 2019 en leen altijd tegen de laagste leenrente. Bekijk enkele tips voor een goede lening als u een grote uitgave wilt doen. Sparen en lenen zijn ook te combineren in een spaar-bv.

Sparen of lenen in 2019?

Als de nieuwe aankoop kan wachten, is er waarschijnlijk ook tijd om wat te sparen. Maar een kapotte wasmachine kan meestal niet wachten en dan ligt lenen als er onvoldoende spaargeld is wel erg voor de hand. Snel geld lenen kan vooral online of via een sms. Of dit voor u de beste oplossing is hang af van uw persoonlijke situatie en uw inkomen. Wat de beste keuze is, hangt vaak af van het bedrag dat u wilt lenen, de rente die u wilt betalen en uw inkomen. Santander maakt een lening tot 50.000 euro snel mogelijk. Andere banken zijn Geldkrediet, Amstelgeld en Ribank Direct.

Hoeveel lenen om te investeren

Wie van plan is om een investering te doen kan daarvoor meestal gerust lenen. Denk aan zaken als:
  • Het kopen van een huis.
  • Verbetering en renovatie van het huis.
  • Investeren in energiebesparende maatregelen.

Hoeveel u kunt lenen is vooral afhankelijk van uw inkomen en waarvoor de lening is bedoeld.

Een buffer maken voor onverwachte uitgaven in plaats van een lening

U doet er het beste aan om een buffer aan te houden. Niet alleen voor de lopende uitgaven, maar zeker ook voor onverwachte uitgaven en noodgevallen. Denk als particulier aan de wasmachine de auto of iets anders wat een aardig bedrag kost en wat u snel wilt laten vervangen. Even rood staan kan vaak wel, maar niet zonder daarover vooraf een afspraak te maken met de bank. Bovendien is rood staan over het algemeen duur. Natuurlijk zijn er voor wie goedkoop wil lenen vele soorten leningen en alternatieven beschikbaar. De ene lening is goedkoper dan de andere, wat dus een goede vergelijking tussen leningen noodzakelijk maakt.

Sparen voor een doel, spaardoel maken

U kunt het beste sparen voor een spaardoel. Dat geeft wat rust in de tent, doordat u dan wat geld op de plank hebt liggen voor het geval dat. Bovendien levert sparen een spaarrente op. De Rabobank heeft eens berekend hoeveel buffer een ieder minimaal nodig heeft en de bedragen hangen af van de gezinssituatie:
  • Een alleenstaande: 5.000;
  • Een gezin met modaal inkomen: 7.500;
  • Een gezin met modaal inkomen en een koopwoning: 10.000

Welke spaarrekening kies ik?

Allemaal bedragen die nog zijn te overzien, als u elke maand wat opzij kunt leggen. En dan is het de vraag hoe u gaat sparen. Om u te helpen hebben verschillende banken allerlei hulpmiddelen ontwikkeld. Zo heeft de ING bank de Oranje spaarrekening, sparen voor een doel. Allemaal methoden waarbij u een spaarpotje opbouwt tegen een aantrekkelijke spaarrente. Cruciaal bij het doelsparen is dat u wel flexibel moet sparen. Dat wil zeggen dat u bij het geld kunt wanneer u het nodig hebt en dat kan dus met deze spaarvormen.

Welke lening kies ik het beste?

Voor een uitgave als een nieuwe auto of wasmachine is de persoonlijke lening de meest aangewezen weg, als er geen spaargeld is. Een dergelijke lening is meestal snel en probleemloos te regelen. Daarbij wordt de looptijd van de lening afgestemd op de levensduur van het artikel dat u koopt. Moet u een nieuwe auto kopen, dan zal u een lening worden aangeboden van maximaal 5 jaar. Soms ook 3 jaar. Dit is afhankelijk van de bank of geld verstrekker. Dit is om te voorkomen dat u als u weer aan een nieuwe lening toe bent, nog steeds betaalt voor de oude auto. Bovendien is het kiezen van een aangepaste duur van de lening slim, omdat u daarna eenvoudig een nieuwe lening kunt afsluiten als de nood aan de man komt. De persoonlijke lening heeft het grote voordeel dat u vooraf precies weet wat u maandelijks moet betalen aan rente en aflossing. In andere gevallen kiest u voor een doorlopend krediet.

Spaargeld gebruiken of geld lenen?

Spaargeld gebruiken om een nieuwe auto te kopen kost ook geld, omdat het spaargeld dan geen rente meer oplevert. Toch is spaargeld vaak een goedkopere financiering dan een lening. Er zijn echter voldoende mensen die graag flexibel willen blijven met hun geld. Zij hebben wat geld op de bank en sluiten toch een lening af. Begrijpelijk, maar waarschijnlijk onnodig tegenwoordig omdat een online lening snel is af te sluiten.

Slot sparen of lenen voor een grote uitgave in 2019

Bekijk de mogelijkheden van doelsparen bij een bank. Met een spaardoel voor ogen spaart u beter. Lenen kan tegenwoordig snel, we kennen zelfs het flitskrediet, maar spaargeld gebruiken is goedkoper. Of u moet graag flexibel willen zijn, dan is het combineren van sparen tegen de hoogste spaarrente en lenen ook een begrijpelijke keuze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flitskrediet bij Instantlening is direct geld in handenFlitskrediet bij Instantlening is direct geld in handenFerratum is snel geld lenen. Binnen 10 minuten staat het flitskrediet op de bankrekening, soms ook bij een negatieve BKR…
Verschillende leningen voor extra geldVerschillende leningen voor extra geldExtra geld nodig, welke lening kunt u in 2019 afsluiten? U kunt uit vele verschillende leenvormen en leningen kiezen, ma…
Verschillen flitslening en persoonlijke leningVerschillen flitslening en persoonlijke leningDe flitslening en de persoonlijke lening zijn de twee bekende leningen in ons land, maar ze verschillen wel qua voorwaar…
Vijf spaartips succesvol sparen 2019 en 2020Vijf spaartips succesvol sparen 2019 en 2020U wilt tips om te sparen in 2019 en 2020. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…

Reageer op het artikel "Sparen en lenen in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!