InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard?

Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard?

Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard? De financiële crisis waarin zowel Ierland als de zuidelijke landen van Europa sedert 2008 mee te maken hadden, maakte het noodzakelijk dat er niet alleen binnen Europa maar ook wereldwijd gezocht werd naar oplossingen voor lange tijd. Sommige economen spreken daarom vanaf de kredietcrisis over de wenselijkheid uit om terug te keren naar de gouden standaard. Bij de gouden standaard is de reken-eenheid een vast gewicht aan goud.

De gouden standaard

De gouden standaard is een systeem waarbij de economische rekeneenheid een vast gewicht aan goud is. Hierbij kan men drie systemen onderscheiden:
  • Goudcirculatie Hierbij wordt de directe gouden munt gebruikt
  • Papiergeld Dit is papiergeld wat direct kan worden ingewisseld voor goud en hierbij is de waarde van het goud evenredig aan de waarde van het papiergeld
  • Papierenstandaard Dan is er meer papiergeld in omloop dan de waarde van de goudvoorraad van de centrale bank

Geschiedenis

In vroeger tijden werd veel betaald in zilver. Men kent uit de Bijbelse verhalen de zilverlingen. Het goud bleef echter de basis van het economisch verkeer maar zilver werd gebruikt voor de alledaagse handel. Zowel in het Perzische als in het Byzantijnse rijk werd goud gebruikt als munt. Aan het eind van de Middeleeuwen ontstond de situatie dat de verhouding tussen goud en zilver veranderde door het grotere aanbod van zilver en het zilver begon zijn waarde wat te verliezen. Met de verovering van Zuid Amerika door Spanje kreeg dit land toegang tot de goud- en zilvermijnen en er konden zowel veel zilveren als gouden munten geslagen worden.

Amerikaanse dollar

De Amerikaanse dollar was gebaseerd op de Spaanse zilveren reaal. De Gouden Standaard vindt zijn oorsprong in Groot Brittannië. In 1844 werd bepaald dat biljetten van de bank van Engeland die volledig door goud werden gesteund de wettelijke norm waren. In Amerika werden pogingen gedaan om een bimetaalnorm te hanteren waarbij zowel zilver alsook goud de basis vormde.

Internationale gouden standaard

Tussen 1870 en 1900 kwam de internationale gouden standaard tot stand. In Nederland werd de gouden standaard ingevoerd in 1875. De zilveren gulden werd de basis van het muntstelsel en bevatte 9,61 gram zilver. Het gouden tientje bevatte 6,056 gram goud. De muntbiljetten waren volledig gedekt door de waarde die op de biljetten stond vermeld. In de periode van de Eerste Wereldoorlog hadden landen veel geld nodig voor wapens en er ontstonden scheuren in het systeem. Men begon in Engeland met de uitgifte van fiatvaluta's. Dat waren postwissels en geldcertificaten die als geld werden ingesteld zonder de vereiste dekking. In 1933 bij de conferentie van Londen kwam er een einde aan de internationale gouden standaard. Engeland raakte een groot deel van zijn goudvoorraad kwijt en men ging naar het idee van een stabiliteitspact. Dit werd het Bretton Woods systeem.

Bretton Woods wisselsysteem

Het Bretton Woods akkoord werd gesloten in 1944 tussen 44 landen. Dit leidde tot de oprichting van de Wereldbank en het via de dollar invoeren van de goudstandaard. De waarde van alle nationale valuta werden gekoppeld aan de dollar en deze werd gekoppeld aan goud tegen een vaste pariteit. De Amerikanen hadden in 1944 driekwart van de wereld goudvoorraad in handen. Dit systeem heeft gewerkt tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Het was echter gebaseerd op het vertrouwen van de wereld in de discipline van het Amerikaans monetaire beleid. Tijdens de Vietnamoorlog begon dit vertrouwen te wankelen toen Amerika maar dollars bleef bij drukken.

Dollar

In 1971 hebben diverse landen de vaste koers ten opzichte van de dollar losgelaten. De regeringen gingen hun dollarvoorraden omzetten in goud en toen Engeland in 1971 drie miljard dollar in goud omzette sneuvelde het systeem. In 1973 hebben ook de Amerikanen de goudstandaard los gelaten.

Voor- en nadelen van gouden standaard

De verplichting om de omzetbaarheid in goud te handhaven geeft een beperking aan overheden en banken om kredieten te verstrekken. In de internationale gouden standaard werden landen verplicht om hun rekeningen in goud te betalen. Een land dat tekorten heeft ziet dan zijn goudvoorraad slinken en moet dus zijn geldvoorraad beperken. Dat leidt tot deflatie van prijzen. Dit vermindert dan de economische activiteit en daarmee dan ook de vraag. Gevolg is vermindering van invoer. Men komt dan in een negatieve spiraal.

Hierbij is de kans groot dat de mensen dan een stormloop op de banken voeren om hun geld weg te halen vóór de goudreserves minder worden. Dit is in het verleden ook gebeurd en dat is catastrofaal. Tegenstanders van de gouden standaard zijn van mening dat de goudstandaard een belangrijke rol heeft gespeeld bij de depressie aan het eind van de twintiger jaren in de vorige eeuw.

Er zijn ook voorstanders van een hernieuwde gouden standaard. Er heerst al sedert de tachtiger jaren wantrouwen tegen de banken en overheden. De beslissing van de Amerikaanse centrale bank eind november 2010 om nog eens 600 miljard in de economie te pompen heeft de discussie over de gouden standaard weer doen oplaaien. Een betere internationale coördinatie van het monetaire beleid in de wereld is noodzakelijk. Voormalig president Sarkozy van Frankrijk heeft in 2010 aangekondigd dat hij monetaire hervormingen op de agenda zal plaatsen van de G20. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de prijzen van goud en zilver in deze situatie zeer sterk stegen. Dit zal voortduren zo lang er geen oplossing gevonden is voor de monetaire problemen. Nadat de kredietcrisis was bezworen raakte de discussie weer wat op de achtergrond, alhoewel diverse landen maatregelen hebben genomen om weer méér goud in de kluis te hebben.

Opslag goudvoorraad

Op 21 november 2014 werd bekend dat Nederland in het diepste geheim een deel van de goudvoorraad heeft teruggehaald. Het goud was opgeslagen in New York. De Nederlandse Bank heeft het bericht wat in de Telegraaf was gepubliceerd, bevestigd.
Tevens werd in Zwitserland op 30 november 2014 een referendum gehouden over de vraag of het land moet terugkeren naar de gouden standaard. Het motto hierbij is: Red ons goud. Zwitserland bezit 1040 ton goud. Het referendum leverde echter op dat driekwart van de stemmers tegen terugkeer naar de gouden standaard is.

Rusland en China

Zowel Rusland als China hebben in 2018 problemen met de overheersende invloed van Amerika en de enorme schuldenlast. Rusland en China werken daarom sedert 2014 samen om een nieuw geld systeem op te zetten gebaseerd op de gouden standaard als alternatief voor het huidige monetaire systeem. De oprichting van de BRICS bank in 2014 (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) is een middel in de strijd tegen de macht van de Amerikaanse dollar.
Gerelateerde artikelen
Dollar, blijft de dollar een wereldmuntDollar, blijft de dollar een wereldmuntVolgens de prognose van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch is het de vraag of de Amerikaanse dollar over een paar ja…
Informatie over goudInformatie over goudGoud heeft op mensen altijd een magische invloed gehad. In alle culturen werd goud voor rituele objecten gebruikt en als…
Goudstandaard: beter voor financiële stabiliteit?Goudstandaard: beter voor financiële stabiliteit?Goud is in tijden van crisis populair bij beleggers en investeerders. Bij de financieel-economische crisis van 2008-2009…
Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopenGouden en zilveren tientjes kopen en verkopenHet gouden tientje werd van 1818 tot 1919 geslagen. Er zijn nog steeds veel verzamelaars en handelaren die het tientje k…
Goud, koop goud om de goede redenenGoud, koop goud om de goede redenenGoud kopen en verkopen, in goud beleggen in 2019, het is niet moeilijk. Het is vooral de kunst om goud op het juiste mom…
Bronnen en referenties
  • Die euroshow, der dollar blow und das gold. www.goldseiten.de
  • De Tijd: goudstandaard als uitweg uit wisselkoers
  • Artikel uit Wikipedia inzake de Gouden Standaard.
  • www.rtlnieuws.nl 27 oktober 2014.
  • http://www.connectingdots.info/2017/05/de-gouden-standaard-komt-terug-en-het-fundament-is-gelegd-in-het-oosten/

Reageer op het artikel "Gaan we terugkeren naar de Gouden Standaard?"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 28-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!