InfoNu.nl > Financieel > Geld > Forex trading: overzicht van belangrijkste Forex termen

Forex trading: overzicht van belangrijkste Forex termen

Forex trading: overzicht van belangrijkste Forex termen Currency trading of Forex trading is een manier om van thuis uit geld te verdienen die op het eerste zicht vrij complex lijkt. Er komen veel specifieke Engelse termen aan te pas die de beginnende Forex trader goed onder de knie moet krijgen. Belangrijk bij Forex trading is dat je typische begrippen begrijpt zoals de pips, de spread, bid/ask en long/short. Cruciaal is een goede kennis van de afkortingen van de valuta of majors: dit zijn de munteenheden die het vaakst verhandeld worden. Ook een goed begrip van termen als pips en spread is noodzakelijk om te beginnen met Forex trading. Wat zijn de meest voorkomende termen uit de Forex of FX die belangrijk zijn bij het handelen in valuta?

Base currency en counter currency

De valuta worden op de Forexmarkt verhandeld in valutaparen, zoals bijvoorbeeld EUR/USD. De eerst vermelde valuta is de base currency of basisvaluta, terwijl de tweede de counter currency of tegenvaluta is. In dit geval is de euro dus de base currency en de Amerikaanse dollar de counter currency. Dit valtuapaar duidt aan hoeveel Amerikaanse dollars dat je met één euro kan kopen.

Forex trading: Bid/Ask

Bid/Ask staat voor bieden/vragen of biedkoers/laatkoers en slaat op de prijs waaraan de broker de valuta van de trader wil kopen of verkopen. BID is de prijs die de broker biedt om de munt van de trader te kopen. ASK is de prijs waaraan de broker wil verkopen aan de trader.

Voorbeeld
BID: EUR/USD: 1,3456
ASK: EUR/USD: 1,3459
In dit geval kan je het valutapaar EUR/USD verkopen aan de broker aan de biedprijs van 1,3456 en kan je het valutapaar van de broker kopen aan 1,3459. De ASK-prijs ligt altijd iets hoger dan de BID-prijs.

Forex termen: leverage

Leverage is de hefboom waarmee je grote winsten kan maken met Forex trading. De trader op de Forexmarkt kan speculeren met een bedrag dat groter is dan zijn begininleg. Dat bedrag kan immers vermenigvuldigd worden met een hefboom, zoals bijvoorbeeld 100 tegen 1, of 200 tegen 1. Dankzij dit hefboomeffect kan de Forextrader enorme winsten maken en mede hierdoor is Forex trading zo populair. Toch mag niet vergeten worden dat je bij Forex ook enorme verliezen kan maken.

Long/short

Long/short is de term die staat op het kopen of verkopen van valutaparen. Als je long gaat dan koop je een valutapaar en denk je dat de base currency in waarde zal stijgen tegenover de counter currency. Denk je dat het tegenovergestelde waar is, dat de counter currency zal stijgen tegenover de base currency, dan ga je short, met andere woorden je verkoopt.

Voorbeeld:
BID: EUR/USD: 1,3456
ASK: EUR/USD: 1;3459
Stel dat je denkt dat de EUR in waarde zal verminderen tegenover de USD. Als je hier rendement uit wilt halen, dan moet je eerst EUR/USD verkopen, dit is "short" gaan. Als daarna de USD inderdaad gestegen is tegenover de EUR, dan kan je "long" gaan, met andere woorden je koopt een nieuw contract EUR/USD. Het verschil in pips tussen de geopende en de gesloten posities is de winst die je maakt.

Valuta: majors

De majors zijn de valuta die wereldwijd het vaakst verhandeld worden door Forex traders. De majors zijn:
  • EUR: de euro
  • USD: de Amerikaanse dollar
  • GBP: de Britse pond
  • CHF: de Zwitserse frank
  • JPY: de Japanse yen
  • CAD: de Canadese dollar
  • AUD: de Australische dollar

Margin

De margin is de oorspronkelijke inleg van de trader. Vermenigvuldigd met de leverage of hefboom bekom je het bedrag waarmee je kan gaan traden op de Forexmarkt.

Pip

PIP staat voor percentage in point, waarbij de pip staat voor de cijfers na de komma in de waarde van de valuta. Neem bijvoorbeeld de koersschommeling van EUR/USD: 1,3545 naar EUR/USD: 1,3570. In dat geval is er in de koersschommeling van EUR/USD een verschil van 25 pips (70-45).

Spread

De spread is de kost die de Forex broker aanrekent om valuta te verhandelen. Het kopen en verkopen van valuta doet de broker in feite voor jou en rekent daar kosten voor aan: de spread. Brokers beconcurreren mekaar door klanten te lokken met zo laag mogelijke spreads.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handelen op de Forex, een introductieHandelen op de Forex, een introductieHandelen op de Forex of te wel Forex Trading wat houdt dat nu eigenlijk in? Deze korte introductie geeft je uitleg over…
Online valutahandel, geld verdienen met Forex TradingOnline valutahandel, geld verdienen met Forex TradingWat is online valutahandel? En hoe kun je geld verdienen met Forex Trading? Door online te handelen in valuta kun je op…
EToro Forex: geld verdienen met online tradingEToro Forex: geld verdienen met online tradingEToro laat je op een toegankelijke manier online valuta verhandelen. Geld verdienen via internet is niets nieuws meer, j…
Geld verdienen met valuta: informatie over forexGeld verdienen met valuta: informatie over forexDe internationale handel in valuta is de grootste en beweeglijkste markt ter wereld. Deze markt, die nog steeds sterk gr…
Forex  Foreign ExchangeForex Foreign ExchangeForex is de afkorting voor Foreign Exchange en omvat de handel in buitenlandse valuta. Het idee achter deze geldhandel i…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Forex, bezocht op 25/10/2015.

Reageer op het artikel "Forex trading: overzicht van belangrijkste Forex termen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Forex
Schrijf mee!