InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen?

Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen?

Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen? Wie een vermogen wil opbouwen, heeft verschillende mogelijkheden om geld te verdienen. De meeste mensen halen hun inkomsten alleen uit arbeid: maandelijks ontvangen ze een salaris voor hun geleverde prestaties. Een tweede vorm van inkomen kan je halen uit beleggingen. Je beleggingsportefeuille met aandelen en obligaties kan een mooi rendement opleveren. De meest ideale vorm van inkomen is echter het passief inkomen of het geld dat je kan verdienen zonder ervoor te gaan werken. Welke soorten inkomen zijn er zoal?

Soorten inkomen

Als je een vermogen wilt gaan opbouwen, dan zijn er verschillende mogelijkheden om geld te verdienen. Inkomsten kunnen gegenereerd worden uit meerdere bronnen waarbij de ene inkomstenbron al meer moeite kost dan de andere. De meeste mensen halen hun inkomsten uit hun baan. Hun baan levert hen een maandelijks inkomen op. Daarnaast zijn er ook mensen die daarnaast beleggen in een beleggingsportefeuille die eventueel inkomsten kan opleveren. Tenslotte is er een derde niveau van inkomen waar veel mensen naar streven maar dat niet zo eenvoudig haalbaar is: het passief inkomen.

Inkomen uit arbeid

De eerste soort van inkomen is de eenvoudigste vorm waar zowat iedereen het grootste deel van zijn geld mee verdient. Het gaat om het geld dat je verdient met werken gaan, met andere woorden het salaris dat je maandelijks ontvangt. Een arbeidsinkomen is heel intensief: je brengt een groot deel van je leven al werkend door om je maandelijks loon te incasseren. Een arbeider ruilt als het ware tijd in voor geld. Hij of zij gaat naar het werk, levert prestaties en krijgt geld terug als beloning. Een arbeidsinkomen is dus tijdrovend en vergt veel energie; toch is het voor veel mensen de enige manier van geld verdienen.

Inkomen uit beleggingen

Beleggingsportefeuille

Een tweede vorm van inkomen die je kan hebben, is het inkomen van een beleggingsportefeuille. Deze inkomsten haal je uit beleggingen in aandelen, obligaties en beleggingsfondsen. Aandelen kunnen dividenden opleveren die een aardig extraatje kunnen betekenen voor je vermogen. Op dezelfde manier kan je inkomsten halen uit de rente van obligaties en van beleggingsfondsen.

Rendement

Inkomsten uit beleggingen kunnen erg aantrekkelijk zijn, maar hebben ook enkele nadelen. De uitbetaling van dividenden kunnen soms stopgezet worden en ook beleggingen in obligaties en beleggingsfondsen halen niet altijd een interessant rendement. Bovendien blijft de belegger in aandelen best goed op de hoogte van de toestand op de beurs en de financiële actualiteit.

Passief inkomen

Onroerend goed

Een passief inkomen is het geld dat je binnenkrijgt zonder dat je ervoor hoeft te werken. In tegenstelling tot het inkomen uit arbeid hoef je geen tijd te besteden en geen werk af te leveren: je verdient gewoon geld zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Passieve inkomsten worden vaak gehaald uit onroerend goed en real estate. Het kan gaan om inkomsten uit verhuur van appartementen en huizen of de meerwaarde die gehaald wordt bij de verkoop van woningen.

Royalties

Andere bronnen van passief inkomen zijn inkomsten dankzij royalties, auteursrechten en intellectueel eigendom. Een ander voorbeeld is het geld dat je verdient met websites, denk maar aan de advertenties die je op je webpagina plaatst. Het verkrijgen van een passief inkomen is voor veel mensen een ideaalbeeld: geld verdienen zonder dat je er tijd moet aan besteden is een erg aantrekkelijke manier van inkomsten incasseren.

Slapend rijk worden

Geld overplaatsen

Slapend rijk worden is iets dat iedereen wel zou willen, maar voor weinigen weggelegd is. Interessant is om te kijken hoe je de drie vormen van inkomen kan combineren om je vermogen alsmaar te vergroten. Ten eerste haal je je inkomen uit arbeid en bouw je een bescheiden vermogen op. Vervolgens bestaat de kunst erin om je verdiende geld zo snel mogelijk over te plaatsen naar de twee volgende vormen van inkomen, je beleggingsinkomen en je passief inkomen.

Passief inkomen opbouwen

Je investeert je arbeidsinkomen dus in een beleggingsportefeuille en daarna eventueel in een investering die je een passief inkomen kan opleveren. Dit is geen eenvoudige zaak: het doen van beleggingen en het investeren in bijvoorbeeld onroerend goed vergt veel kennis, geduld en handigheid om een mooi rendement te halen. Een passief inkomen opbouwen en slapend rijk worden zal dus steeds wel tijd en moeite kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom passief inkomen beter is dan actief inkomenHet grote verschil tussen rijke mensen en arme mensen? Arme mensen moeten werken voor hun geld, terwijl rijke mensen hun…
Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Sommige artiesten die internationaal zijn doorgebroken, verdienen tientallen miljoenen per jaar. Ze weten niet hoe lang…
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Zo creëer je een passief inkomenZo creëer je een passief inkomenOm financiële onafhankelijkheid te verkrijgen is passief inkomen een belangrijk onderdeel. Hieronder wordt stap voor sta…
Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op?Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op?Passieve inkomsten genereren is een droom voor veel mensen, zeker voor diegenen die niet houden van een klassieke nine-t…

Reageer op het artikel "Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!