InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven?

Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven?

Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven? Kleedgeld is een vast bedrag per maand dat bedoeld is om kleren van te kopen. Veel jongeren krijgen kleedgeld van hun ouders. Wat is een goede richtlijn omtrent het bedrag dat u maandelijks aan uw kind overmaakt?

Voordelen kleedgeld geven

Door maandelijks een vast bedrag te geven voor kleding, leert de jongere om met geld om te gaan en om met een bepaald budget om te gaan. Is het kleedgeld op? Dan zal de jongere moeten wachten tot de volgende maand. Hij kan het kleedgeld ook opsparen, om die merkspijkerbroek die hij graag wil,te kunnen kopen.

Voor u als ouder is het ook gunstig dat uw kind kleedgeld krijgt. Zo heeft u een goed overzicht over het bedrag dat u kwijt bent aan kleding voor uw kind.

Afspraken over kleedgeld

Het is belangrijk om met uw kind af spraken te maken over het kleedgeld. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten.
  • Moet uw kind al zijn of haar kleding zelf betalen? Zowel onder als bovenkleding?
  • Moet het kind ook zijn/haar schoenen betalen?
  • Wordt het kleedgeld maandelijks gestort op de bankrekening of eens per kwartaal?
  • Contant of cash?
  • Geef uw kind tips. Duurdere uitgaven zijn bijvoorbeeld schoenen en jassen. Het kan nodig zijn om hiervoor te sparen.

Leeftijd kleedgeld

Vanaf welke leeftijd zijn kinderen volwassen genoeg om zelf de verantwoordelijkheid te nemen over de aanschaf van kleding? Kinderen van een jaar of 12/ 13 zijn in staat om verantwoordelijk te zijn van een eigen kledingbudget. Om uw kind te helpen, kunt u samen met uw kind een overzicht maken van de kosten van kleding.

Hoeveel kleedgeld?

De hoeveelheid kleedgeld die een jongere nodig heeft, is afhankelijk van de kleding die hij van het budget moet kopen en de leeftijd. Het gemiddelde bedrag varieert van 20 tot 60 per maand. Uit een onderzoek onder scholieren is gebleken dat 48 het minimale, noodzakelijke bedrag is voor kleding.

In de onderstaande tabel zijn de gemiddelde bedragen te zien.

LeeftijdBedrag in
1220-50
1330-65
1440-75
1545-80
1650-80
1750-80
1850-100

Het is erg lastig om een schatting te geven van de hoeveelheid kleedgeld die u het beste aan uw kind kunt geven. Een manier om dit te berekenen, is om alle bedragen op te tellen die u vorig jaar aan uw kind heeft besteed en dit bedrag te delen door twaalf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel kleedgeld geven?Hoeveel kleedgeld geven?Het is goed voor opgroeiende kinderen om de waarde van het geld te leren. Kinderen die dit op jonge leeftijd geleerd heb…
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Hoeveel zakgeld geef je je kind?Hoeveel zakgeld geef je je kind?De financiële opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van kinderen. Door kinderen goed te leren omgaan me…
Vanaf welke leeftijd?Hoe ouder je bent, hoe meer je mag. In dit artikel worden veelgestelde vragen beantwoord, zoals: vanaf welke leeftijd mo…
Financieel opvoeden hoort ook bij het opvoedenOuders zouden meer aandacht moeten besteden aan de financiële opvoeding van hun kinderen. Op jonge leeftijd met geld ler…

Reageer op het artikel "Bedragen kleedgeld / Hoeveel kleedgeld geven?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 25-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële opvoeding
Schrijf mee!