InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het berekenen van een ontslagvergoeding

Het berekenen van een ontslagvergoeding

Als een werknemer in Nederland wordt ontslagen na een vast dienstverband zonder instemming van die persoon, kan deze aanspraak maken op een ontslagvergoeding. Deze is relatief eenvoudig te berekenen, al hangt een hoop af van de uitspraak van de kantonrechter. Meer over de mogelijke hoogte van een ontslagvergoeding leest u in dit artikel.

Algemeen

In de meeste gevallen van ontslag van een vaste werknemer zal dit personeelslid het hier niet mee eens zijn en deze kan dan aanspraak proberen te doen op een ontslagvergoeding. Vaak volt hierbij een gang naar het kantongerecht. Deze oordeeld over de juistheid van het ontslag en heeft invloed op de hoogte van een ontslagvergoeding, als deze uberhaubt al gegeven wordt.

Totstandkoming van de ontslagvergoeding

Hoe hoog de ontslagvergoeding is heeft te maken met 3 factoren, te weten:
  • Het aantal gewoge dienstjaren bij het bedrijf
  • Het salaris
  • Een correctiefactor die door de rechter bepaald wordt

De ontslagvergoeding is vervolgens de vermenigvuldiging van deze 3 punten: Salaris x Jaren x Corr.factor

Dienstjaren

Het aantal dienstjaren welke de ontslagvergoeding bepalen is niet het exacte aantal jaren dat een persoon bij het bedrijf heeft gewerkt, dit is namelijk afhankelijk van de leeftijd van de werknemer. Dienstjaren tot 35 jaar tellen 0.5x mee, 35 tot 45 tellen 1x mee, 45 tot en met 55 1.5 keer en jaren na het 55e tellen 2x mee.

Voorbeeld:

Als een werknemer bijvoorbeeld van zijn 23e tot zijn 56e bij een bedrijf heeft gewerkt en vervolgens wordt ontslagen, is het aantal gewogen dienstjaren als volgt:
  • tot 35 jaar: 12 x 0.5 = 6 jaar
  • 35 tot 45: 10 x 1 = 10 jaar
  • 45 tot 55: 10 x 1.5 = 15 jaar
  • 55 tot 56: 1 x 2 = 2 jaar
  • Totaal: 33 gewogen dienstjaren

Salaris

Het tweede punt waarmee de ontslagvergoeding tot stand komt is het maandsalaris. Hieronder wordt zowel het reguliere maandsalaris verstaan als vaste beloningen als vakantiegeld, 13e maand en eventuele ploegentoeslagen of andere structurele toeslagen. Gerekend wordt met totale gemiddelde maandsalaris

Correctiefactor

Het laatste en waarschijnlijk belangrijkste punt dat benodigd is om de ontslagvergoeding te bepalen is de zogeheten correctiefactor. Deze wordt bepaald door het oordeel van de kantonrechter en wordt beinvloed door de manier waarop het ontslag tot stand is gekomen. Als sprake is van een gegronde reden voor ontslag zal de correctiefactor laag of 0 zijn, is het ontslag duidelijk onterecht, kan deze tot 2.0 oplopen. Als sprake is van een terecht ontslag zal de factor tussen de 0 en de 1 zitten. Bij 0 is dus sprake van géén vergoeding. In geval van onterecht ontslag is de factor tussen de 1 en de 2. Doorgaans liggen de toegediende factoren tussen de 0.8 en 1.5.

De rechter kijkt behalve naar de voormalige werksituatie en aanleiding tot het ontslag, ook naar het toekomstperspectief van de werknemer en of deze goede papieren heeft om weer werk te vinden. Hoe groter deze kans, hoe kleiner doorgaans de ontslagvergoeding. Als er sprake is van een grote, noodzakelijke, reorganisatie bij het bedrijf, kan de rechter de financiële positie van de baas ook meenemen en de correctiefactor naar beneden bijstellen.

Totaal/Uitkomst

Uiteindelijk vormt de vermenigvuldiging van de 3 genoemde factoren de totale ontslagvergoeding.

Voorbeeld:

Als een werknemer onterecht is ontslagen, daardoor een correctiefactor van 1.3 krijgt, een gemiddeld salaris had van 1.870 en 10.5 gewogen dienstjaren bij het bedrijf was, is de som: 10.5 x 1870 x 1.3 = 25.525,50
Gerelateerde artikelen
Een ontslagvergoedingEen ontslagvergoedingJe wordt ontslagen en, terecht of onterecht, wil je een vergoeding hiervoor. Een gouden handdruk! Is een vergoeding na o…
De gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe gouden handdruk of de ontslagvergoedingDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is een soort van afkoopsom welke de werknemer de werkgever geeft bij een ontslag…
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
Wat te doen bij ontslag?Wat te doen bij ontslag?De werknemer wordt beschermd tegen de werkgever. Hierdoor kan de werkgever een werknemer niet zomaar ontslaan. Er zijn e…
Transitievergoeding  Waar heb ik recht op?Transitievergoeding Waar heb ik recht op?De kantonrechtersformule wordt per 2015 vervangen door de transitievergoeding. De nieuwe manier om een ontslagvergoeding…

Reageer op het artikel "Het berekenen van een ontslagvergoeding"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 15-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!