InfoNu.nl > Financieel > Geld > Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op?

Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op?

Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op? Passieve inkomsten genereren is een droom voor veel mensen, zeker voor diegenen die niet houden van een klassieke nine-to-five-job. Bij een passief inkomen komen er inkomsten binnen zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Je hoeft dus niet elke dag de deur uit om naar je werk te gaan. Een passief inkomen kan je verkrijgen op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld royalties, inkomsten uit advertenties en inkomsten uit verhuur van vastgoed. Hoe kan je extra geld verdienen en een passief inkomen opbouwen?

Actief en passief inkomen

In een economie zijn de meeste mensen op een actieve manier bezig om aan een inkomen te geraken. Ze gaan naar hun werk, volbrengen taken voor hun baas of werken in een eigen onderneming. Ze moeten met andere woorden hun tijd opofferen om aan inkomsten te komen: ze ruilen tijd om voor geld. In dat geval spreekt men van een actief inkomen. Als die mensen om de een of andere reden niet meer kunnen gaan werken, verliezen ze hun inkomsten. Bij een passief inkomen ligt dat anders.

Extra geld verdienen

Een passief inkomen daarentegen betekent dat je niet elke dag naar je werk hoeft te gaan en toch inkomsten genereert. Bij een passief inkomen krijg je inkomsten binnen zonder dat je ervoor hoeft te werken of je tijd ervoor hoeft op te offeren. Het verwerven van een passief inkomen is dan ook een droom voor wie er niet van houdt om elke dag een nine-to-five-job uit te oefenen.

Royalties

Een passief inkomen kan je verkrijgen als je recht hebt op royalties. Als je bijvoorbeeld op artistiek, cultureel of muzikaal vlak iets hebt gecreëerd, dan kan je royalties uitbetaald krijgen telkens als jouw product wordt gebruikt of verkocht. Wie een song geschreven heeft, kan voor de rest van zijn leven inkomsten verkrijgen telkens wanneer die song gespeeld wordt. Hetzelfde geldt voor andere artistieke vormen zoals literatuur of film.

Inkomsten auteursrechten

Mensen die een boek schrijven, zullen altijd een percent blijven ontvangen telkens wanneer hun boek verkocht wordt. Boeken kunnen ook verfilmd worden: ook in dat geval zal de schrijver omwille van zijn auteursrecht een uitbetaling krijgen. Telkens iemand gebruik wil maken van een artistiek werk, zal die persoon daarvoor een vergoeding moeten betalen aan de maker van het werk. Succesvolle schrijvers kunnen op die manier dus een aardig extra inkomen opbouwen.

Advertenties bij websites

Een interessante bron van inkomsten die vanaf het electronische tijdperk in opgang is, is de uitbetaling danzij advertenties op een website. Als je een website bezit, dan kan je er advertenties bij plaatsen die inkomsten opleveren telkens bezoekers van je website er op klikken. Het bekendste voorbeeld hiervan is Google Adsense. Google Adsense beloont de bezitter van de website met een uitbetaling wanneer bezoekers op de bij de tekst geplaatste advertenties klikken.

Verhuuropbrengsten vastgoed

Huurinkomsten

Real estate en vastgoed zijn een investeringsoptie die veel voordelen met zich mee kan brengen. Als je een appartement bezit dat populair is bij huurders, dan kan je een aardig passief inkomen opbouwen alleen al dankzij de huuropbrengsten. Het is wel van belang om te weten of je voldoende huurders kan aantrekken als je een appartement alleen voor die doelstelling koopt.

Voorbereiding

Hierbij komt heelwat voorbereiding en onderzoek bij kijken: in welke buurt ligt het vastgoed? heeft de omgeving potentieel als het aankomt op werkgelegenheid? Werkgelegenheid is immers steeds een belangrijke vereiste om huurders te bereiken voor je woning. Het hoeft niet altijd om een appartement te gaan; er zijn bijvoorbeeld ook aardige inkomsten te verkrijgen door het verhuren van een garagebox in de stad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"Van negen tot vijf op kantoor werken of als zelfstandige tot ís avonds laat doorwerken om een mooi salaris te hebben: he…
Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen?Geld verdienen en rijk worden: wat zijn de soorten inkomen?Wie een vermogen wil opbouwen, heeft verschillende mogelijkheden om geld te verdienen. De meeste mensen halen hun inkoms…
Waarom passief inkomen beter is dan actief inkomenHet grote verschil tussen rijke mensen en arme mensen? Arme mensen moeten werken voor hun geld, terwijl rijke mensen hun…
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Zo creëer je een passief inkomenZo creëer je een passief inkomenOm financiële onafhankelijkheid te verkrijgen is passief inkomen een belangrijk onderdeel. Hieronder wordt stap voor sta…

Reageer op het artikel "Extra geld verdienen: hoe bouw je een passief inkomen op?"

Reacties

W. V. Lierop, 07-12-2012 10:58 #2
U typt bij het gedeelte verhuuropbrengsten van vastgoed:
Het is wel van belang om te weten of je voldoende huurders kan aantrekken als je een appartement alleen voor die doelstelling koopt.
Ik vraag mij kostelijk af waarom je anders een appartement zou gaan verhuren? Je steekt er tijd in, je doet er werk aan JUIST om er winst uit te halen! Anders ga je er niet aan beginnen, althans niet in mijn beleving. Ergens geld uithalen wil niet per definitie zeggen dat dit niet leuk kan zijn. Juist als je er je hart en ziek instopt heb je meer kans op succes, maar je doet het altijd om maar een reden, om geld te verdienen.

Edwin, 14-03-2011 17:06 #1
Leuk om te lezen dat er meer is dat alleen passief inkomen via internet :-) Zelf ben ik bezig met Adsense op diverse sites die ik onderhou. Het is helaas nog niet genoeg om mijn baan op te zeggen, maar er is een stijgende lijn zichtbaar die zonder veel inspanning door te zetten is.

Een volgende stap is het schrijven van een ebook, maar voorlopig hou ik het bij adsense en affliate produkten verkopen. Reactie infoteur, 15-03-2011
Beste Edwin,

Er zijn inderdaad meerdere vormen van extra geld verdienen door middel van passief inkomen. Een daarvan is het geld verdienen met advertenties dankzij Google Adsense, een effectief systeem om inkomsten te genereren dankzij kliks. Google Adsense is een goede manier om te starten met het verdienen van extra geld, en heeft in de loop van de tijd een interessant rendementspotentieel. Waar het in het begin allemaal nogal beperkt lijkt, zullen je inkomsten naarmate je meer artikels of sites onderhoudt op lange termijn aardig kunnen stijgen.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Reacties: 2
Schrijf mee!