InfoNu.nl > Financieel > Geld > MasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarkt

MasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarkt

MasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarkt Master Card is een Amerikaans multinationaal bedrijf dat gehuisvest is in Harrison, New York. Het werd opgericht door een aantal Californische banken om de Bank Americard te beconcurreren die later Visa Incorporate zou worden. Het breidt zijn activiteiten nu ook uit met de opening van een virtuele winkelgalerij.

Wat is MasterCard?

MasterCard verstrekt wereldwijd licenties van kredietkaarten. Het heeft vertegenwoordigingen in meer dan 210 landen en men kan zijn aankopen doen bij 24 miljoen aangesloten bedrijven. Wie met een kredietkaart betaalt heeft het voordeel dat het bestede bedrag pas de maand nadien van de rekening wordt gehaald zonder dat daarvoor interest moet worden betaald. Beslis je evenwel om je schuld over enkele maanden te spreiden betaal je die interest wel.
MasterCard stelt ook drie debetkaarten (betaalkaarten) ter beschikking: Maestro, Debit MasterCard en Cirrus. De laatste twee worden vooral in de Verenigde Staten gebruikt. In tegenstelling tot de kredietkaart worden de verrichte betalingen wel meteen van je rekening gehaald.

Geschiedenis van het bedrijf

In 1966 sloegen enkele Californische banken de handen in elkaar en vormden de Interbank Card Association (ICA). Toen er nog banken aansloten creëerde men de Master Charge Interbank Card. In 1969 ging de Everything Card van de First National City Bank op in Master Charge. Tien jaar later werd de naam Master Charge vervangen door MasterCard. In 1990 ging MasterCard internationaal en kocht ze de Britse Access Card op. In 2002 ging men over tot de fusie met Europay International waarmee het bedrijf al jaren samenwerkte en dat tot 2003 met Eurocard op de Europese markt aanwezig was. MasterCard International besloot in 2006 zich nu ook wereldwijd als MasterCard te manifesteren. MasterCard Worldwide voegde een derde cirkel aan zijn logo toe, maar het logo van de kredietkaart bleef onveranderd.

Imago

Met een reclamecampagne in ruim 105 landen die draaide rond het kernwoord ‘Priceless’ manifesteert MasterCard zich sinds 1998 als een vriendelijk kredietkaartenbedrijf met een zekere zin voor humor. De slagzin is: “There are some things money can’t buy. For everything else there’s MasterCard” (Sommige dingen zijn onbetaalbaar. Voor al de rest is er MasterCard).
In de campagne wordt de nadruk op emoties gelegd en het familiale karakter van aankopen met de kredietkaart. De universele boodschappen die het bedrijf verspreidt spelen altijd in op een trend. Zo speelde men in de campagne van 2008 in op ecologie met de aanprijzing van spaarlampen en recycleerbare draagtassen. Het idee werd ontwikkeld door het reclamebureau McCann Erickson uit New York.

Deze campagne werd talloze keren geparodieerd, bijvoorbeeld in het borstkankeronderzoek ‘Share your breast cancer ‘scare’ with your friends: priceless! For everything else there’s Mastectomy‘ (Deel je angst voor borstkanker met je vriendinnen: onbetaalbaar! Voor al de rest is er borstamputatie’).

Virtuele winkel

Op 16 april 2010 lanceerde MasterCard een virtuele winkelgalerij waar je met je MasterCard aankopen kunt doen bij een heleboel Amerikaanse winkeliers die producten gaande van elektrische apparaten over juwelen tot kinderkleding aan dumpingprijzen aanbieden. MasterCard Marketpalace draait op technologie die wordt aangedragen door het databedrijf Next Jump.

Sponsoring

MasterCard is de hoofdsponsor van de UEFA Champions League voetbal. Tot 2007 sponsorde het ook de FIFA Wereldbeker maar niettegenstaande eerdere afspraken werd het vervangen door grote concurrent Visa.
Het bedrijf sponsort verder onder andere een Canadese hockeycompetitie en een Australisch cricketploeg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten betaalkaartenSoorten betaalkaartenGeld is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Elke minuut worden er talloze nationale en internationale tran…
Kredietkaart: KBC Mastercard globe (BE)Kredietkaart: KBC Mastercard globe (BE)Banken hebben tegenwoordig een groot aanbod aan bank- en kredietkaarten. KBC heeft de MasterCard Globe, een wereldwijd a…
MasterCard Creditcard: waar aanvragen?MasterCard Creditcard: waar aanvragen?De creditcards van MasterCard behoren tot de meest gebruikte ter wereld. Voor vele mensen is een creditcard een ideale b…
Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Tijdens en kort na een financieel-economische crisis is het niet zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken…

Reageer op het artikel "MasterCard blijft een vaste waarde op de kredietkaartenmarkt"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 19-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiën
Schrijf mee!