InfoNu.nl > Financieel > Geld > Creditcards: voordelen van een creditcard op reis

Creditcards: voordelen van een creditcard op reis

Creditcards: voordelen van een creditcard op reis Het gebruik van creditcards is sinds het begin van de eenentwintigste eeuw enorm toegenomen. Waar een creditcard voorheen vooral een attribuut was voor welgestelde mensen, is het geëvolueerd naar een handig betaalinstrument voor zowat alle lagen van de bevolking. Een creditcard biedt dan ook heelwat comfort voor de consument, niet alleen voor je dagelijkse aankopen maar ook tijdens een vakantie in het buitenland. Ook op reis kan een creditcard erg handig zijn, zeker als je betalingen in vreemde valuta moet doen. Als je een reis boekt met je creditcard, dan kan je vaak genieten van een annuleringsverzekering en bijkomende diensten. Welke voordelen bieden creditcards nog zoal wanneer je op reis gaat?

Voordelen creditcards

Creditcards hadden in de twintigste eeuw nog een aura van luxe en rijkdom, maar die perceptie is al een tijdje aan een evolutie onderhevig. In de eenentwintigste eeuw beschikken mensen uit zowat alle lagen van de bevolking over een creditcard. Niet alleen voor je dagelijkse aankopen is de kredietkaart comfortabel. Ook als je op vakantie gaat kan je creditcard zorgen voor het nodige betaalgemak. Overal waar je de wereldbekende logo's van Visa, American Express of Mastercard ziet kan je met creditcard betalen. De makkelijke betaalmogelijkheden behoren tot de belangrijkste voordelen van de creditcard.

Reis boeken met creditcard

Ten eerste kan je met je kredietkaart je vakantie reserveren via het internet. Zowel je vliegticket als je verblijf in een hotel kan je op een gemakkelijke en praktische manier online reserveren als je een creditcard hebt. Na betaling met je creditcard kan je meteen een bevestiging van je reservering vragen, die je dan toegestuurd wordt per email. Die email kan je dan uitprinten en tonen als je je gaat aanmelden aan de receptie van je hotel of aan de incheckbalie van de luchthaven. Doorgaans vraagt men je dan je creditcard te tonen ter garantie van betaling van je hotelkosten.

Geld opnemen in het buitenland

Met je creditcard kan je zowat overal in het buitenland geld opnemen. Met creditcards als Visa, MasterCard of American Express kan je overal ter wereld terecht. Als je cash geld nodig hebt, dan zoek je een ATM-automaat waar je kan pinnen met je creditcard. Hierbij is het heel handig dat je meteen de vreemde valuta in handen krijgt van het land waar je verblijft. Je hoeft dus niet met je euro's naar een bank of een wisselkantoor om ze om te wisselen naar de plaatselijke munt.

Betalen met creditcard op vakantie

De allerhandigste manier om je creditcard te gebruiken is bij het betalen van producten en diensten. Zo kan je als je op vakantie bent handig van je creditcard gebruik maken om bezoekjes aan het restaurant te betalen, zonder je zorgen te moeten maken over de vreemde valuta. Je kan dus niet in verwarring gebracht worden over de wisselkoers van de euro en de munt van het land waar je op vakantie bent. Je betaalt gewoon met je creditcard en de wisselkoers wordt automatisch verrekend.

Uitgavenlimiet tijdelijk verhogen

Aan iedere creditcard hangt een uitgavenlimiet vast. Dit betekent dat er grenzen gesteld zijn aan het krediet waarover je mag beschikken. Hoe duurder je creditcard, hoe hoger de uitgavenlimiet. De limieten gaan bijvoorbeeld van 1.500 euro per maand tot meerdere duizenden euro's per maand. Het voordeel van de creditcard is dat je je uitgavenlimiet tijdelijk kan laten verhogen, zoals bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat.

Buffer tegen onvoorziene kosten

Deze tijdelijke verhoging van je uitgavenlimiet is ook handig voor als je wat extra kosten maakt, zoals het kopen van souvenirs of andere kosten waar je niet meteen een goed zicht op hebt. Dit kan ook een handige buffer zijn voor als je - om medische of andere onvoorziene redenen - langer in het buitenland moet verblijven.

Extra verzekeringen creditcard

Vaak kan je genieten van extra verzekeringen als je je vakantie betaalt met je creditcard. Dat kan gaan om een annuleringsverzekering (in België ook wel annulatieverzekering genoemd) of een verzekering tegen diefstal van producten die je met je kredietkaart hebt gekocht. Afhankelijk van de creditcard zelf zal je van bepaalde diensten en verzekeringen kunnen genieten, zoals bijvoorbeeld juridische bijstand in het buitenland en bijstand aan personen. Dit kan voordelig zijn als je op vakantie naar het ziekenhuis moet en medische kosten moet betalen. Een Gold-creditcard zal bijvoorbeeld heelwat voordelen met zich meebrengen als het aankomt op annulatieverzekeringen, maar bij de Platinum-creditcard zullen die voordelen nog uitgebreider zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?In tijden van crisis gaan banken voorzichtiger om met aanvragen voor kredietkaarten. Ze willen immers absoluut vermijden…
ANWB creditcard: aanvragen, rente en voorwaardenANWB biedt leden de mogelijkheid om wereldwijd gebruik te maken van een MasterCard of Visa creditcard. Naast de vele acc…
ICS Cards: overzicht creditcardsInternational Card Services (ICS) geeft binnen Nederland creditcards uit van MasterCard en Visa. Hierbij verzorgt ICS Ca…
Prepaid creditcard voordelig?Prepaid creditcard voordelig?U kunt in 2019 een prepaid creditcard zonder BKR-toets gebruiken in plaats van de gewone Visa creditcard, ANWB creditcar…

Reageer op het artikel "Creditcards: voordelen van een creditcard op reis"

Reactie

H. Scheepers, 16-02-2016 15:21 #1
Ik wil graag een reis betalen met mijn creditkaart, maar het reisbureau rekent hiervoor een opslag van 2,5%. Wat is dan het voordeel van betalen per creditkaart?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Reacties: 1
Schrijf mee!