InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat zou u doen met één miljoen?

Wat zou u doen met één miljoen?

Wat zou u doen met één miljoen? Deze vraag stellen mensen zich vaak. Maandelijks worden er miljoenen loten verkocht door de Staatsloterij en wekelijks gaan de Nederlandse consumenten naar de winkel voor een lottoformulier. Dit alles om die ene grote prijs te winnen. De loterijen hebben hun succes te danken aan onze dagdromen. Tientallen jaren geleden was de hoofdprijs in de Lotto een bedrag van 100.000 gulden. De drie grootste loterijen van Nederland, de Lotto, de Postcode loterij en de Staatsloterij, strijden onderling een gevecht uit van de hoogste jackpotprijs. De Staatsloterij biedt tot 27,5 miljoen Euro en bij de Lotto lopen de prijzen ook eenvoudig op naar vergelijkbare afmetingen. De Postcode loterij geeft nog grotere prijzen weg, maar dat zou u moeten delen met de buurtgenoten met dezelfde postcode. De kans dat u een dergelijke grote prijs wint is erg klein, maar iemand zal de winnaar gaan worden.

Wat zou u doen met één miljoen?

De loten worden zo goed verkocht om een droom na te streven. Iedereen die een lot koopt denkt stiekem al na over de mogelijkheden met de miljoenen. Eén van de eerste wensen is vaak om de dag na de trekking naar uw baas te stappen en hem even goed de waarheid vertellen, om vervolgens uw baan op te zeggen. Dit is inderdaad een mogelijkheid bij het winnen van meerdere miljoenen euro’s. Voor mensen die nog tientallen jaren van hun pensioenleeftijd zitten, blijft het nog wel noodzakelijk om te werken na het winnen van één miljoen. U zou er mogelijk van kunnen rentenieren, maar dan moet u wel goed op uw passen tellen.

Voor uzelf beginnen

Dit zou wel een ideale opstapje kunnen zijn om voor uzelf te beginnen, maar het kan ook uw vermogen vernietigen. Werknemers die zonder vermogen een eigen zaak op willen zetten moet de plannen nog goed laten keuren door de bank om geld te krijgen. Indien u zelf zorgt voor de financiering hebt u goedkeuring van niemand nodig, maar dat maakt de kans wel groter dat u gaat falen.

Kansspelbelasting over één miljoen?

Ten eerste is het belangrijk om te bepalen hoeveel geld u eigenlijk gaat krijgen. Na het winnen van één miljoen in de Lotto of de Postcode loterij, moet u nog afrekenen met de Belastingdienst. De eerste €454,- is vrijgesteld, daarna moet u 29 procent kansspelbelasting gaan betalen. Van het gewonnen miljoen blijft dus €709.677,66 over. Over dezelfde prijs in de Staatsloterij hoeft u geen geld te reserveren voor de Fiscus, want deze kosten neemt de Staatsloterij voor haar rekening.

Wat kunt u kopen met één miljoen?

Het is een groot bedrag, maar niet voldoende om stil van te gaan leven. Dit is wel het geval indien de winnaar plusminus tien jaar of minder voor het pensioen zit, maar de jongere winnaars kunnen geen luizenleven gaan leiden. U zou uw droomhuis kunnen kopen en deze uit uw portemonnee betalen. Indien u al in uw droomhuis woont, kunt u uw levensstandaard verhogen. De vakanties worden wat duurder en de oude tweedehandse auto zal vervangen worden door een nieuwe middenklasse auto. U zou ook uw droomauto kunnen kopen, maar dergelijke uitspattingen kunnen gevaarlijk zijn. U zou een Ferrari 599 GTB 5.9 Fiorano f1 kunnen kopen voor € 359.170,-, maar na aankoop zal blijken dat de auto niet echt praktisch is. De kinderen passen er namelijk niet in, u kunt er moeilijk boodschappen mee doen en u schrijft per jaar meer af dan dat u kunt verdienen. Kortom, een slechte investering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zou u doen met één miljoen?"

Reacties

Kim, 08-08-2011 12:34 #3
Met een miljoen kun je nog niks. je moet minimaal 10 miljoen hebben. het liefst 30 miljoen want dan kun je ook niet iets aan je familie geven en aan goede doelen.

Koos Werkeloos, 19-12-2010 02:46 #2
Als je 1 miljoen zou winnen (belastingvrij) dan kun je 40 jaar vooruit met 25000 per jaar, dit is redelijk om van te leven denk ik zo, iedereen wil altijd rentenieren en het vermogen intact houden, maar je kan je vermogen ook langzaam opeten.

Ik zou in ieder geval een dikke kluis kopen en daar goud en diamanten in opslaan met wat groot cash, en dan af en toe wat verkopen, niets geen vermogen belasting en gezeur. De stijging van waarde is genoeg voor de inflatie.

Daniel, 23-05-2010 11:13 #1
Ik snap niets van Jullie berekeningen. Met dik 700.000 kan je nog geen 10 jaar vooruit? Als je volgens mij 3000 per maand zou gebruiken (en wie verdiend dit?) Kan je volgens mij zo'n 20 jaar vooruit en hou je de rente nog over. (kan je nog 5 jaar verder). Ps. Ik doe het zelfs in Portugal met nog veeeel minder.

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!