InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldreserve: geld opnemen wanneer je zelf wilt

Geldreserve: geld opnemen wanneer je zelf wilt

Geldreserve: geld opnemen wanneer je zelf wilt Geldreserve is een soort van krediet dat je aangaat om over een extra voorraad geld te kunnen beschikken. Als je het moment geschikt acht dan kan je ervoor kiezen om geld op te nemen via de formule van de geldreserve. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om onvoorziene uitgaven of om een product dat je al lang had willen kopen. De formule van de geldreserve is een vorm van doorlopend krediet waarbij je een extra budget achter de hand hebt voor onverwachte kosten of onvoorziene uitgaven. Het voordeel van de geldreserve is dat je zelf kan kiezen wanneer je geld kan opnemen en hoe groot het geldbedrag zal zijn. Voorbeelden van deze vorm van krediet zijn de BNP Paribas Fortis Rondo Geldreserve en de ING Cash Facility.

Wat is een geldreserve?

Iedereen heeft er wel eens mee te maken: je zou graag iets willen kopen waar je net wat geld voor tekortkomt. Je kijkt al een tijdje uit naar dat specifieke product maar nu je het gevonden hebt, staat er niet voldoende geld op je rekening. In dat geval is het handig als je over een geldreserve kan beschikken. Dat is een soort lening die je aangegaan bent precies voor deze gelegenheden. De formule van de geldreserve kan nogal verschillen naargelang de aanbieder. Zo kunnen de voorwaarden anders zijn per kredietverstrekker. Vooral in België kan je voor de geldreserve terecht bij tal van online kredietverstrekkers. Vaak is aan de geldreserve ook een creditcard gekoppeld.

Geldreserve: voordeel

De formule van de geldreserve is een soort van krediet waarover je kan beschikken om die gegeerde aankoop te doen waar je al zo lang naar uitkijkt. Het kan gaan om een buitenkansje zoals een speciale aanbieding van een product dat je altijd al wou hebben, maar ook om bijvoorbeeld onvoorziene uitgaven te dekken. Zoals het woord zelf zegt is het een reserve van geld die je kan opnemen als jij het moment daarvoor geschikt acht.

Geld opnemen

Als je een geldreserve wilt aangaan, dan neem je eerst een krediet bij een bank of kredietverstrekker. Dat krediet heeft een minimum- en een maximumbedrag. Vaak ligt het maximumbedrag rond de 10000 euro. Dat krediet geldt als een reserve waarover je kan beschikken als je iets wilt kopen. Je kan dus zelf beslissen wanneer je geld wilt opnemen en hoe groot het bedrag is dat je opneemt. Zo kan je telkens een kleiner bedrag opnemen of bijvoorbeeld ook meteen het hele bedrag in één keer.

Kosten geldreserve

Het bedrag dat je maandelijks moet afbetalen wordt bepaald door het geldbedrag dat je hebt opgenomen. Je betaalt een soort van interest op het geldbedrag dat je hebt opgenomen. Meestal is het zo dat je helemaal geen kosten hoeft te betalen als je geen geld hebt opgenomen. Bij de meeste banken en kredietverstrekkers krijg je ook een gedetailleerde afrekening van je uitgaven. Hierdoor krijg je een goed beeld op de uitgaven die je gedaan hebt, je terugbetalingen en de overblijvende geldreserve.

Waar een geldreserve aanvragen?

Klassieke banken

Een geldreserve kan je aangaan bij je klassieke bank. De meeste banken bieden deze formule van de geldreserve aan onder verschillende benamingen. Zo wordt bijvoorbeeldde de geldreserve bij BNP Paribas Fortis België "Rondo geldreserve" genoemd. Bij ING België heeft men het over "ING Cash Facility". Hou er rekening mee dat het om een vorm van krediet gaat en dus kosten met zich meebrengt. Ook kunnen de voorwaarden en modaliteiten per bank kunnen verschillen.

Online kredietverstrekkers

Daarnaast zijn er op het internet tal van online kredietverstrekkers te vinden waar je een geldreserve kan aangaan. Op de websites van de respectievelijke kredietverstrekkers kan je offertes voor geldreserves invullen of simulaties aanvragen. Aangeraden is om goed te onderzoeken wat de kleine lettertjes van de geldreserve bij deze kredietverstrekkers zijn. Soms kan het gemak van het openen van een dergelijk krediet erg fel contrasteren met de hoge kosten die het met zich meebrengt. Hieronder vind je enkele voorbeelden van de - vaak Belgische - online kredietverstrekkers die de formule van de geldreserve aanbieden:
  • Cofidis.be
  • Kredietplus.be
  • Multris.be
  • Credilife.be
  • Alphaline.be

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.bnpparibasfortis.be/portal/start.asp, bezocht op 07/11/2015.
  • https://www.ing.be/nl/retail/lending/cash-reserves, bezocht op 07/11/2015.

Reageer op het artikel "Geldreserve: geld opnemen wanneer je zelf wilt"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!