InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kroonprins Filip van België heeft zijn eigen munt

Kroonprins Filip van België heeft zijn eigen munt

Munten verzamelen is een leerrijke hobby omdat je er veel door opsteekt van de (wereld)geschiedenis. Het kan maar hoeft niet noodzakelijk een dure hobby te zijn als je weet wat je koopt. Met de uitgave van een speciale munt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Belgisch kroonprins Filip weet de verzamelaar wat hem te doen staat: snel handelen is de boodschap.

Een gouden munt van 100 euro

Speciale munten worden door elke Europese lidstaat die de euromunt gebruikt op eigen initiatief uitgegeven. Ze worden geslagen ter herdenking van een bijzondere persoon of een historische gebeurtenis of een bijzondere actuele gebeurtenis. Omdat prins Filip op 15 april 2010 vijftig jaar is ontwierp Luc Luycx een gelegenheidsmunt: op één zijde staat de beeltenis van de prins en de jaartallen 1960-2010. Op de andere zijde vindt men de kaart van de Europese Unie met daarrond twaalf sterren. Deze verwijzen niet naar het aantal aangesloten Eurolanden maar staan symbool voor de perfectie en de eenheid. Daarnaast zijn ook de nominale waarde van de munt en de landsaanduiding vermeld. De munt wordt slechts op tweeduizend exemplaren geslagen zodat verzamelaars er snel bij moeten zijn.
Bedoeling van zoín speciale munt is ze niet in het handelscircuit te brengen aangezien de aankoopwaarde meer dan het dubbele is van de nominale waarde.

Recente Belgische gelegenheidsmunten

Recentelijk werden nog enkele interessante munten uitgebracht. In 2009 werd ter gelegenheid van Koning Albert II zijn 75ste verjaardag een zilveren munt van 10 euro geslagen en voor de 50ste huwelijksverjaardag van Albert en Paola een gouden munt ter waarde van 100 euro.
Eveneens in 2009 werd ter gelegenheid van de heiligverklaring van pater Damiaan een zilveren muntstuk van 20 euro geslagen. Deze was bijzonder omdat er het beroemde portret van Damiaan op geslagen werd waarop de eerste tekenen van melaatsheid konden worden vastgesteld. Ook vinden we er afbeeldingen van zijn geboortehuis te Tremelo en de door de melaatsen gebouwde Sint-Philomenakerkjes in Molokai op terug.

Nederlandse euromunten

In Nederland worden geregeld herdenkingsmunten van 2, 5 of 10 euro uitgegeven. Speciaal voor verzamelaars slaat men er bijzonder mooie exemplaren die men de proofmunten noemt. Het betreft hier vaak zowel zilveren als gouden munten die in een speciale cassette worden aangeboden. Zo werden er de laatste jaren bijvoorbeeld munten uitgegeven ter gelegenheid van de vierhonderdste geboortedagviering van Rembrandt (2006) en van Michiel Adriaenszoon de Ruyter (2007), maar ook gebeurtenissen als de tiende verjaardag van de Economische en Monetaire Unie in 1999 was een goede aanleiding om een herdenkingsmunt van 2 euro te slaan.

Andere landen

Elk Euroland beslist souverein welke speciale munten er worden geslagen. Twee heel interessante munten werden de afgelopen jaren uitgegeven: zowel een gouden als een zilveren munt werden in Frankrijk geslagen bij de viering van de 125ste verjaardag van de geboorte van Coco Chanel en in Groot-Brittanië werd een speciale gouden munt geslagen naar aanleiding van de 500ste verjaardag van de troonsbestijging van Hendrik VIII met zijn beroemde portret uit 1545. Deze munt is gebaseerd op een originele munt uit de 16de eeuw waarop de slagzin ĎBy the Grace of God King of England France Lord of Irelandí stond vermeld.

Welke edele metalen?

Geschiedkundig waren het goud en het zilver de populairste metalen voor het slagen van munten, maar daar deze metalen intussen zo duur zijn geworden, worden deze nog slechts gebruikt voor speciale munten.
Hoewel het goud in de oudheid veel werd gebruikt, is het zilver het meest gebruikt door de eeuwen heen (vanaf 700 voor Christus). Vandaag de dag worden goedkopere metalen gebruikt en worden goud en zilver steeds gelegeerd met andere metalen waarvan koper het populairst is. De waarde van de munt wordt dan ook bepaald door de gebruikte metalen en legeringen.
Gerelateerde artikelen
Wat bepaalt de waarde van een munt?Wat bepaalt de waarde van een munt?Er zijn verschillende factoren die de waarde van een munt bepalen. Deze factoren worden door de verschillende muntenverz…
Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopenGouden en zilveren tientjes kopen en verkopenHet gouden tientje werd van 1818 tot 1919 geslagen. Er zijn nog steeds veel verzamelaars en handelaren die het tientje k…
Munten door de eeuwen heenMunten door de eeuwen heenNaast papieren geld maken we in het betalingsverkeer ook gebruik van munten voor zover we niet pinnen of internetbankier…
Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopenOudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopenEr wordt veel gehandeld in Byzantijnse munten. Met de koop en verkoop van deze munten kan er goed geld worden verdiend.…
Geschiedenis van de Servische dinarGeschiedenis van de Servische dinarDe Servische dinar is de munteenheid van Servië. Deze munt heeft een lange geschiedenis. De laatste versie van de Servis…

Reageer op het artikel "Kroonprins Filip van België heeft zijn eigen munt"

Reactie

Tamara Hoste, 15-04-2010 00:13 #1
Hallo,
Waar kan je deze munt bestellen.
mvg Reactie infoteur, 15-04-2010
Je kan de munt verkrijgen via de website van de Koninklijke Munt (www.europemint.eu) waar je het zowel schriftelijk, per post als per fax kunt bestellen.

Uitzonderlijk is de munt ook te koop in de postkantoren van Tremelo en Leuven.

Infoteur: Vosje
Laatste update: 05-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!