InfoNu.nl > Financieel > Geld > Noodzaak van veilige webwinkels

Noodzaak van veilige webwinkels

Wil je iets aanschaffen dan hoef je daarvoor niet meer de deur uit. Het enige wat je nodig hebt is een pc of laptop en een internetverbinding. Je kunt vanuit je luie stoel een cd kopen, kleding of zelfs een complete inboedel. Heb je geen zin om naar de supermarkt te gaan dan doe je de boodschappen gewoon op de pc. Hou wel in de gaten dat je bij een veilige webwinkel een bestelling doet want er is helaas ook kaf onder het koren. Daarover straks meer.

Transacties veilige webwinkel

Betalen kun je op verschillende manieren. Je kunt met je creditcard betalen of transacties doen met PayPal. Je opent dan een rekening door een aantal velden in te vullen. Een derde mogelijkheid is geld overmaken met iDEAL. Dat laatste is een vorm van internetbankieren. Als je via internet je bankzaken doet dan is dit een ideale vorm van betalen. Je hoeft alleen je eigen bank aan te klikken en de rest is een fluitje van een cent. Deze drie vormen van betalen zijn veilig. Na betaling worden de artikelen thuis bezorgd.

Buitenland

Nog een groot voordeel van webshoppen is dat je niet meer gebonden bent aan plaats en tijd. Je kunt net zo makkelijk iets in de VS kopen of in Italië. Een bestelling kun je desnoods 's nachts of op zondagochtend doen. Je bepaalt zelf het moment en bent dus niet afhankelijk van sluitingstijden. Wil je meer weten over winkelen in het buitenland lees dan mijn Goedkoop grenzeloos winkelen.

Aanbiedingen
Een leuke bijkomstigheid is dat je prijzen kunt vergelijken. Koopjes, discounts, kortingen en aanbiedingen, of hoe ze ook genoemd worden, zijn binnen handbereik en als je meerdere artikelen wilt aanschaffen kan dat aardig schelen in de beurs. Natuurlijk zit er ook een gevaarlijke kant aan. Omdat het zo makkelijk wordt gemaakt moet je ervoor waken dat je binnen je budget blijft.

Optimaal

De meeste webwinkels doen erg hun best om een artikel optimaal te presenteren. Wil je een bepaalde cd kopen maar je bent nog niet overtuigd dan kun je vaak van elk nummer een kort fragment horen. Ben je van plan een nieuwe bank aan te schaffen omdat de oude versleten is dan kun je die vanuit verschillende optieken bekijken. Van de bekleding worden vaak close-ups getoond om de kwaliteit beter te kunnen beoordelen.

Keurmerk

Voordat je overgaat tot aanschaf van een product is het aan te raden of een webwinkel beschikt over een keurmerk. Op de website van Stichting Webshop Keurmerk kun je lezen hoe dat werkt. Je zoekt op alfabet of vult simpelweg het zoekveld in. Echt grote webwinkels als Bol.com, Amazon.com, Albert Heijn en Ebay vind je er niet in terug. Maar deze webwinkels hebben zich al lang bewezen en zijn vaak bewierrookt omdat zij zo goed zijn.

ACM

Een goede toezichthouder is ook De Autoriteit Consument & Markt (ACM). De consument kan bij de Autoriteit Consument & Markt gratis informatie en advies krijgen als die bijvoorbeeld problemen heeft met een bepaald bedrijf. Bedrijven kunnen er ook terecht als concurrerende bedrijven zich niet aan de regels houden zoals prijsafspraken.

Betrouwbaar

Wil je iets in het buitenland kopen dan is het wat lastiger om te beoordelen welke webwinkel betrouwbaar is. De noodzaak van veilige webwinkels is nu eenmaal een eerste vereiste. Goeie Amerikaanse webwinkels worden beoordeeld op de website web100.com.

Succes met het winkelen maar let wel op je portemonnee.
Gerelateerde artikelen
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wie wil er nu geen veilige woonomgeving? minder overlast, diefstal, graffiti en vernielingen. Het politie keurmerk veili…
H&M kortingscodesH&M kortingscodesH&M biedt regelmatig kortingscodes aan waarmee je korting krijgt op je aankopen in de winkel of in de webwinkel. Korting…
Goedkoop naar de kapper met de kappersbonGoedkoop naar de kapper met de kappersbonEen knipbeurt bij de kapper is niet goedkoop. Maar de kappersbon biedt je een mooie aanbieding. Met deze bon krijg je ze…
Cashback, korting op je internetaankopenCashback, korting op je internetaankopenWebshoppen is hot in Nederland, nu is er ook de mogelijkheid korting te sparen over je internetaankopen
Bronnen en referenties
  • Foto's: Flickr.com

Reageer op het artikel "Noodzaak van veilige webwinkels"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!