InfoNu.nl > Financieel > Geld > Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijs

Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijs

Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijs Offshore banken hebben het voordeel dat je er kan genieten van een gunstig belastingklimaat en een soepele financiële regelgeving. Bovendien wordt de strikte naleving van het bankgeheim hoog in het vaandel gevoerd. Door de financiële privacy die je er hebt worden offshore banken ook gebruikt voor het witwassen van zwart geld. Ook rijke buitenlanders die de belastingen in eigen land willen ontduiken maken gebruik van offshore belastingparadijzen. In de nasleep van de economische crisis van 2008 hebben overheden echter meer en meer initiatieven ontwikkeld om hierin verandering te brengen. Internationaal bankgeheim zal naar grote waarschijnlijkheid alsmaar moeilijker haalbaar te zijn, ook in belastingparadijzen. Een belastingparadijs als Zwitserland staat sinds de economische crisis van 2008 bijvoorbeeld onder grote druk om meer transparant te zijn als het gaat om het uitwisselen van persoonlijke gegevens van klanten.

Wat is een offshore bank?

"Offshore" is een Engelse term die letterlijk betekent: "van de kust weg", of "voor de kust". De term offshore heeft zijn oorsprong in de benaming van de Britse Kanaaleilanden. Voorbeelden daarvan zijn Guernsey en Jersey. Banken die gevestigd zijn op die eilanden worden offshore-banken genoemd. Die eilanden bieden een gunstig belastingklimaat en staan daarvoor bekend als belastingparadijzen. De term offshore werd in de loop der tijden in een meer uitgebreide betekenis ook gebruikt voor andere landen of eilanden waar er soepele fiscale regels heersen, zoals bijvoorbeeld Zwitserland of de Kaaimaneilanden.

Offshore banking

Privacy

Een offshore bank is gevestigd op een plaats waar er soepele financiële regels gelden. Op offshore banken kan je makkelijk met je geld terecht zonder dat er al te veel vragen gesteld worden naar de afkomst ervan. Bij een offshore bank kan je rekenen op een hoge mate van privacy als je er een rekening wilt openen. Het bankgeheim wordt er dan ook strenger gerespecteerd dan bij traditionele banken in andere landen.

Bankgeheim Zwitserland

Het bankgeheim wordt bijvoorbeeld in Zwitserland haast als iets heiligs beschouwd. Na het uitbreken van de financiële en economische crisis van eind 2008 gingen er wereldwijd stemmen op om het bankgeheim in landen als Zwitserland te verzwakken of zelfs af te schaffen. Zoals te verwachten werd stuitte dit op grote kritiek van het betreffende land, vermits het bankgeheim geldt als de grootste financiële troef van de Zwitserse bankwereld. Toch staat ook Zwitserland meer en meer onder druk van andere landen om meer en meer gegevens van klanten uit te wisselen. Vooral de Verenigde Staten van Amerika wensen een vlottere uitwisseling van dergelijke gegevens en het ziet er naar uit dat ook andere landen dat voorbeeld zullen volgen.

Offshore belastingparadijzen

Geen of lage belastingen

Offshore belastingparadijzen beschikken niet alleen over een strikt nageleefd bankgeheim, maar ook over aantrekkelijke regelgeving op andere vlakken. Ten eerste is de financiële wetgeving er een stuk soepeler dan bijvoorbeeld in landen van de Europese Unie. Je kan zonder al te veel formaliteiten een bankrekening openen en er geld op laten storten. In belastingparadijzen liggen de belastingheffingen heel laag of moet je zelfs helemaal geen belastingen te betalen.

Rekening openen: voorwaarden

Wel kan het zijn dat er bepaalde andere voorwaarden gesteld worden als je er wilt gaan vestigen, zoals het beschikken over een vrij hoog basisinkomen. Voorts bezitten belastingparadijzen ook over het voordeel dat er op politiek vlak relatief grote stabiliteit heerst. Vaak gaat het om onopvallende eilanden of ingeslapen staatjes zoals Liechtenstein of Andorra waar al jarenlang dezelfde politieke machthebbers aan het roer staan. Als je met je financieel vermogen daar naartoe wilt, kan je er dus wel op rekenen dat je fortuin er relatief veilig is.

Belastingparadijs en imago

Geld versluizen

Offshore banken bieden het voordeel van de lage belastingdruk en de soepele financiële regels. Hierdoor is het makkelijker om geld te versluizen naar offshore banken zonder al te grote controle op internationale financiële transacties. Om deze redenen worden offshore banken dan ook gebruikt door de onderwereld om geld van criminele afkomst op zulke rekeningen te plaatsen. Met de crisis in het fiscaal paradijs Cyprus in maart 2013 verloren veel internationale spaarders een groot deel van hun spaargeld door het failliet van Cypriotische banken. Sindsdien zoeken spaarders dan ook meer naar offshore banken buiten de eurozone, zoals in Jersey of Guernsey.

Zwart geld witwassen

Bovendien hebben offshore banken en belastingparadijzen soms een negatieve bijklank vermits men er van uitgaat dat er grote hoeveelheden zwart geld wordt witgewassen. Tenslotte zijn offshore banken ook een aantrekkelijk toevluchtsoord voor rijke mensen die belastingen willen ontwijken. Internationaal lijken er alsmaar meer initiatieven op gang te komen om de grootschalige belastingontduiking op offshore belastingparadijzen tegen te gaan. Zo werden er in 2013 ("Offshore Leaks") en in 2016 ("Panama Papers") lijsten publiek gemaakt met daarop tal van bekende personen die in het bezit waren van offshore accounts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandBanken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandIn het buitenland offshore bankieren in 2018 en 2019? Offshore-bedrijven en offshore banking, offshore bankrekening of o…
Private bankingPrivate bankingBanken richten zich door middel van private banking op rijke particulieren. Zij willen graag het vermogen van deze mense…
Private banking: je geld laten beheren door een specialistPrivate banking: je geld laten beheren door een specialistAls je over een vrij groot financieel vermogen beschikt, dan kan je bij de bank een beroep doen op de formule van privat…
De Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst, zwart geld en vluchtroutesDe Belastingdienst voert een gevecht tegen zwart geld in het buitenland. Toch zijn er nog allerlei vluchtroutes voor zwa…
Het bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim in de wereld en EUHet bankgeheim staat ter discussie in de Westerse wereld. Dit niet op initiatief van bekende landen als Zwitserland of L…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Offshorebank
  • http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/is-er-nog-een-sluitend-bankgeheim-in-zwitserland/ (bronnen bezocht op 27/11/2015).

Reageer op het artikel "Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijs"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Offshore bankieren
Schrijf mee!