InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?

Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?

Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers? Als je op pensioen gaat, moet je het met een lager inkomen stellen dan tijdens je loopbaan. Je kan wel beschikken over een wettelijk pensioen en een ouderdomspensioen, maar dit is vooral bedoeld om in je basisbehoeften te voorzien. Als je deze twee pijlers wilt aanvullen, dan kan je terecht bij het pensioensparen. Pensioensparen kan bij een pensioenspaarfonds of bij een pensioenverzekering. Bovendien kan je je pensioen aanvullen met het spaargeld dat je al die jaren hebt bijeengespaard. Al deze onderdelen van het pensioeninkomen worden ook wel "pensioenpijlers" genoemd. Op welke pensioenpijlers is het pensioenstelsel gebaseerd?

Pensioenpijlers

Als je een leven lang gewerkt hebt, dan is het vanzelfsprekend dat je vanaf een bepaalde leeftijd kan genieten van een welverdiende rust. Met heeft het dan over op pensioen of met pensioen gaan. Vermits je niet meer gaat werken kan je dus ook geen salaris meer genieten en daarom wordt voorzien in een vervangingsinkomen om te voorzien in je dagelijkse behoeften. De onderdelen waarop dat pensioeninkomen is gebaseerd worden ook wel de pensioenpijlers genoemd. Het pensioenstelsel bestaat uit een viertal pijlers.

Inkomen dankzij het wettelijk pensioen

Als je op pensioen gaat, dan kan je automatisch genieten van je wettelijk AOW-pensioen. De basis hiervan is de AOW-wet of Algemene Ouderdomswet. Dat pensioen is een beloning voor jarenlang hard werken en belastingen betalen. De overheid beloont jouw bijdragen aan de staatsfinanciën door je een maandelijkse pensioenuitkering te geven. Je pensioenuitkering wordt bepaald aan de hand van je brutoloon en het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Voor de meeste mensen is de pensioenuitkering voldoende om in de levensnoodzakelijke behoeften te voorzien, maar ook niet meer dan dat.

Ouderdomspensioen

Naast je wettelijk of legale pensioen dat je maandelijks door de overheid krijgt uitgekeerd, heb je ook nog het extralegale pensioen. Het extralegale pensioen is een ouderdomspensioen dat via je werkgever wordt opgebouwd. Dit wordt ook wel de groepsverzekering genoemd. Het bedrag van dit ouderdomspensioen is afhankelijk van de werkgever waar je werkt en welke de voorwaarden zijn van de pensioenregeling.

Pensioensparen

Fiscale voordelen

Het wettelijk pensioen en het extralegale pensioen zorgen voor een goede basis voor je inkomen als je op pensioen gaat. Toch kan het zijn dat deze twee pijlers samen nog wat magertjes uitvallen. Om dit op te vangen kan je aan pensioensparen doen. Je beslist zelf of je aan pensioensparen wilt doen. Pensioensparen is voor de meeste mensen een welgekomen aanvulling op de twee eerste pensioenpijlers. Pensioensparen brengt ook fiscale voordelen met zich mee. Door het pensioensparen kan je tijdens je loopbaan wat extra geld sparen waardoor je als je op pensioen gaat een mooi aanvullend spaarpotje bijeen hebt gebracht.

Verzekering of fonds

Pensioensparen kan onder de vorm van een pensioenverzekering of onder de vorm van een pensioenspaarfonds. In het eerste geval wordt het pensioensparen gekoppeld aan een levensverzekering, waarvoor je bijdragen betaalt. In het geval van het pensioenspaarfonds spaar je geld dat gedeeltelijk wordt gebruikt voor het beleggen in aandelen en/of obligaties. Vraag advies aan je bank of verzekeringsmaatschappij wat de beste keuze is aan de hand van jouw wensen en doelstellingen. Op het vlak van pensioenspaarfondsen en pensioenverzekeringen worden er tal van formules aangeboden waaruit je kan kiezen.

Geld spaarrekening

Appeltje voor de dorst

Bijkomende pijler die het moet mogelijk maken om na je pensioen comfortabel te kunnen leven, is het geld van je spaarrekening. Het is het appeltje voor de dorst van al die jaren geduldig sparen. Als je op jonge leeftijd begint te sparen, al is het maar een klein maandelijks bedrag, dan kan je dat op latere leeftijd een mooi bedrag opleveren door het systeem van de samengetelde interesten.

Samengestelde interesten

Hoe langer je spaart en hoe langer je je geld op je spaarrekening laat staan, hoe groter de interesten worden. De opgeleverde interesten worden bij je totaalbedrag geteld waardoor dit je weer meer interesten oplevert. Op lange termijn kan je op die manier aan een aardig spaarbedrag geraken. Je spaargeld is altijd een goede extra aanvulling op je pensioentje, zeker als je bijkomende uitgaven wilt doen.

Tips bij pensioensparen

Jong beginnen

Als je aan pensioensparen wilt doen, dan is het goed om er jong aan te beginnen. Hoe jonger je met pensioensparen begint, hoe hoger je rendement op lange termijn zal zijn. Relatief jonge mensen kiezen dan ook beter voor een dynamisch pensioenspaarfonds, dat een hoger potentieel rendement heeft als ze eenmaal op pensioen kunnen gaan.

Latere leeftijd

Mensen die op latere leeftijd aan pensioensparen gaan doen, zijn wellicht meer gebaat bij een defensief pensioenspaarfonds of een pensioenverzekeringsformule. Deze formules hebben weliswaar een minder hoog potentieel rendement dan de dynamische pensioenspaarfondsen, maar bieden de zekerheid die je in het zicht van je pensioen nodig hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioensparen in België: Hoe en waarom pensioensparen?Pensioensparen in België: Hoe en waarom pensioensparen?Pensioensparen is en blijft een fiscaal voordelige maatregel waar je kan van genieten. Tegelijkertijd ben je ook bezig m…
Lijfrente wat houdt dat in?Lijfrente wat houdt dat in?Voor uw pensioen kunt u op verschillende manieren sparen. Het pensioenstelsel bestaat grofweg uit drie pijlers. Deze pij…
Lijfrente - verklaring fiscaal voordeel lijfrenteLijfrente - verklaring fiscaal voordeel lijfrenteAfgelopen jaren is pensioen een hot item geweest. Pensioenfondsen met te lage dekking, woekerpolisaffaires, korting uitk…
Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Wie aan pensioensparen doet, wil een appeltje voor de dorst voorzien voor tijdens zijn pensioen. Pensioensparen draait e…
Het Chileense pensioenstelsel: een voorbeeld voor Nederland?Het Chileense pensioenstelsel: een voorbeeld voor Nederland?Nederland staat bekend om zijn goede pensioenvoorzieningen. Toch horen we regelmatig in het nieuws dat ons pensioenstels…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioen, bezocht op 17/10/2015.

Reageer op het artikel "Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Pensioensparen
Schrijf mee!