InfoNu.nl > Financieel > Geld > Extra geld verdienen met foto's verkopen op internet

Extra geld verdienen met foto's verkopen op internet

Extra geld verdienen met foto's verkopen op internet Als je iemand bent die graag foto's maakt kan je eens proberen om wat geld te verdienen aan je amateurfotografie. In tijden van crisis zijn alle extra's welkom om je inkomen te verhogen. Als je al heelwat foto's op je computer hebt staan, dan kan je je kans wagen op de zogenaamde "stock-sites". Dat zijn websites waar particulieren hun stockfoto's kunnen aanbieden om te verkopen. Bij het aanbieden van je foto's op het internet zorg je best voor een goede kwaliteit. Wil je de kans vergroten om extra geld te verdienen met je stockfoto's richt je dan vooral op commercieel gerichte onderwerpen zoals romantiek, beauty, voeding en mode. Stockfoto's blijven eigendom van jezelf en dit in tegenstelling tot foto's die in opdracht gemaakt worden, waarbij de opdrachtgever de eigendomsrechten verkrijgt. Hoe kan je extra geld verdienen dankzij de verkoop van je foto's op internet?

Geld verdienen met je hobby

In tijden van crisis zijn heelwat mensen op zoek naar bijverdiensten om de eindjes wat beter aan mekaar te kunnen knopen. De mogelijkheden van het internet om geld te verdienen van thuis uit zijn heel uitgebreid. Vaak gaat het dan om thuiswerk of het lezen van emails. Veel mensen weten niet eens dat ze ook met hun hobby of favoriete bezigheid geld kunnen verdienen. Eigenlijk is geld verdienen met je hobby of iets dat je graag doet dubbel voordelig: je haalt plezier uit wat je doet, en je krijgt er nog een aardig zakcentje bij ook. Een voorbeeld daarvan is amateurfotografie.

Geld verdienen met foto's

Fotografie is een hobby die je aardig wat extra geld kan opleveren als je er goed in bent. Als je je foto's aanbiedt op websites, dan bestaat de kans dat er je geld mee kan verdienen. Op het internet zijn er talloze websites die op zoek zijn naar originele foto's, foto's met een bijzonder karakter of met een speciaal tintje. Veel van deze websites zijn bereid om te betalen voor leuke foto's om ze te kunnen gebruiken op websites, voor reclame, of voor andere commerciële doeleinden. Daarom is het mooi als ook jij hiervan een graantje kan meepikken. Een van de bekendste websites waar je foto's kan verkopen is http://www.shutterstock.com/nl/.

Wat zijn stockfoto's?

"Voorraad"

Als je regelmatig digitale foto's maakt om op je computer te zetten, dan kan je evengoed proberen om er wat geld aan te verdienen ook. Een foto die je als particulier verkoopt op internet wordt een stockfoto genoemd, dit wil zeggen een foto die uit je eigen stock of "voorraad" komt. Dit in tegenstelling tot foto's die in opdracht worden gemaakt.

Eigendom stockfoto

Als websites foto's in opdracht willen laten maken, moeten ze meer kosten maken en daarom nemen ze graag een kijkje in het aanbod van persoonlijke foto's die particulieren te koop aanbieden. Opgelet: stockfoto's die jij kan verkopen blijven jouw eigendom, dit in tegenstelling tot foto's die in opdracht gemaakt worden. Dan is de opdrachtgever de eigenaar van de foto's.

Stockfoto's verkopen op internet

"Stocksites"

Je kan je foto's aan meerdere "stock"-sites verkopen, wat je natuurlijk ook meer geld kan opleveren. De prijzen per foto kunnen enorm uiteenlopen. Voor sommige foto's krijg je nog minder dan een euro, terwijl je ook foto's van tientallen euro's zal hebben. In feite is er geen maximum aan wat de mogelijke opbrengst kan zijn.

Toestemming

Als er herkenbare personen op je foto staan, dan heb je eerst hun schriftelijke toestemming nodig om de foto te kunnen verkopen. Hetzelfde geldt voor foto's van eigendommen, waarvoor je toestemming moet gaan vragen aan de eigenaar.

Topkwaliteit

Zorg ervoor dat je foto's geen ruis bevatten en dat de belichting van je foto's goed is. Denk er ook aan om kleine foutjes zoals stipjes en vlekjes weg te werken zodat je foto mooier en aantrekkelijker wordt.

Commerciële onderwerpen

Kies voor specifieke onderwerpen die veel gevraagd zijn zoals mode, huwelijk, beauty, romantiek, voeding, drank, en sport. Ook onderwerpen die op een bepaalde tijd van het jaar betrekking hebben zijn populair zoals karnaval, pasen, kerstmis, de zomervakantie.

Sorteren

Begin pas aan het aanbieden van je foto's als je een grote voorraad hebt aangelegd. Op sommige websites moet je meteen tien foto's kunnen aanbieden als je je aanmeldt. Sorteer je foto's ook per onderwerp, dat oogt allemaal overzichtelijker en ordelijker. Kies daarna je mooiste foto's en bied je beste exemplaren te koop aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Extra inkomsten naast uw baanCarrière maken is in de meeste gevallen niet eenvoudig. Jaarlijks krijgt u er mogelijk kleine bedragen bij, maar het gaa…
Geld verdienen op internetGeld verdienen op internetKun je wel wat extra geld gebruiken? Misschien is het een idee om geld te verdienen op internet, geld verdienen op inter…
Geld verdienen met foto's makenGeld verdienen met foto's makenVeel hobbyfotografen vragen zich af hoe je geld kunt verdienen met het maken van foto's. Er zijn verschillende manieren…
Tips voor meer inkomenTips voor meer inkomenWie wil nou niet meer inkomen genereren? Vaak hebben we net wat te weinig geld om goed van te kunnen leven en dat kan he…
Bronnen en referenties
  • http://www.shutterstock.com/nl/, bezocht op 24/10/2015.

Reageer op het artikel "Extra geld verdienen met foto's verkopen op internet"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Online geld verdienen
Schrijf mee!