InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financieel adviesgesprek voor vrouwen

Financieel adviesgesprek voor vrouwen

Financieel adviesgesprek voor vrouwen Als het om vermogensbeheer gaat, haken veel vrouwen af. En juist zij zijn op goede financiele planning aangewezen. Want om carrière, pensioen én gezin te combineren, dat is niet eenvoudig. Specifieke adviesgesprekken en exclusieve arrangementen moeten vrouwen helpen bij beheer van hun vermogen.

Vrouwen financieel aantrekkelijke doelgroep

Succesvolle vrouwen zijn een economische factor van betekenis: ze maken carrière, beleggen op de beurs en beslissen voor hun gezin over het gros van de consumptieve bestedingen. Niet zelden raakt men op latere leeftijd ook nog aan vermogen: volgens schattingen zullen vrouwen in Nederland in de komende jaren ongeveer 300 miljoen erven. Niet voor niets zijn vrouwelijke klanten bij banken en verzekeraars erg gewild.

Maar hoewel het beleggingsgedrag van mannen en vrouwen steeds meer gelijkenis vertoont, tonen adviesgesprekken vaak aan dat de beleggingsvoorwaarden verschillen:

  • Carrière-onderbrekingen als gevolg van zwangerschap en opvoeding van kinderen leiden tot hogere inkomensfluctuaties dan bij mannen. Gemiddeld zijn vrouwen in Nederland 26 jaar actief in een baan, terwijl mannen 40 jaar verdienen. Zelfs als ze dezelfde werkzaamheden verrichten, verdienen vrouwen ongeveer een kwart minder dan hun mannelijke collega´s.
  • Bovendien ontstaat vaak een moeilijke levenssituatie als het tot een echtscheiding komt. Strandt het huwelijk dan moeten veel moeders hun beroep weer oppakken.
  • En tot slot dreigen er ook gaten in de oudedagsvoorziening. Want gemiddeld genomen worden pasgeboren meisjes tegenwoordig 82 jaar oud en overleven ze op die manier de jongetjes met vijf jaar.

Financiële onafhankelijkheid

Als gevolg van een minder vaststaand carrièrebeeld en een langere levensverwachting zijn vrouwen sneller geneigd om voorzichtige beleggingsbeslissingen te nemen, zo melden beleggingsadviseurs. Meer nog dan een hoog rendement zijn voor vrouwen zekerheid en financiële onafhankelijkheid een belangrijk item. Veel interesse tonen vrouwen voor duurzame investeringen waarbij criteria zoals milieu en sociale rechtvaardigheid in acht genomen worden. En studies tonen aan dat als vrouwen eenmaal tot een beleggingsstrategie besloten hebben, ze daaraan langer trouw blijven en hun portefeuille minder vaak omgooien dan mannen. Onder de streep behalen ze daardoor doorgaans betere resultaten dan minder standvastige beleggers.

Vrouwen krijgen sneller krediet

Veel mannen verkeren nog altijd in de veronderstelling dat vrouwen minder goed met geld omgaan. Een Duitse wetenschappelijke studie medio 2010 door DIW (Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung) heeft echter aangetoond dat vrouwen bij kredietbeurzen op het internet aanzienlijk gemakkelijker krediet krijgen dan mannen.

Voor het onderzoek werden de leengegevens gebruikt van het grootste Duitse kredietplatform Smava. Daaruit is gebleken dat vrouwen betere kredietkansen dan mannen hebben. Alles pleit er dus voor dat mannen voortaan hun kredietaanvragen door de echtgenote laten indienen.

Exclusieve aanbieding: Ladies Finance

Hoewel de meeste banken het aan hun adviseurs overlaten om op specifieke behoeften van hun vrouwelijke klanten in te gaan, ontwikkelen sommige instellingen exclusieve aanbiedingen voor vrouwen en gaan daarbij verder dan een strikt zakelijke benadering.

Vanaf september 2009 bijvoorbeeld heeft de Duitse bank Donner & Reuschel voor haar klanten een speciaal bankadvies voor vrouwen en biedt tevens een "netwerkplatform" voor die doelgroep aan. Naast lezingen over financiële onderwerpen omvat het aanbod culturele evenementen en tips over carrièrestrategiëen. Op verzoek worden adviesgesprekken "van vrouw tot vrouw" gevoerd. Met het aanbieden van "Donner's Exclusive" wil de bank niet alleen bestaande klantkontakten onderhouden maar vooral nieuwe klanten werven.

De eerste reacties waren positief. De bank had 250 uitnodigingen voor de kick-off verstuurd. Ongeveer 70 vrouwen namen deel. Ongeveer tweederde van hen, waaronder advocaten, artsen en vrouwen in bestuursfuncties, hadden tot dan geen zakelijke relatie met de bank, maar dat zou best wel eens kunnen veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten?Financial Planning: hoe je vermogen beheren en vergroten?Je vermogen beheren is niet altijd eenvoudig. In de verschillende periodes van je leven kom je voor andere financiële ui…
De banken en het financiële systeemDe banken en het financiële systeemVrijwel alle huishoudens en bedrijven bezitten rekeningen bij banken. Ze sparen bij de bank en verrichten betalingen via…
WestlandUtrecht BankIn dit artikel vindt u een overzicht van de geschiedenis van de WestlandUtrecht Bank. Dit bedrijf behoort tot de vijf gr…
nieuws uitgelichtFinancieel rijbewijs voor de consumentVolgens minister De Jager, zouden consumenten een financieel rijbewijs moeten halen om in de toekomst complexe financiël…
Toezichthouders binnen de financiële sectorIn Nederland wordt door een aantal instellingen toezicht gehouden op de financiële sector. Elk van deze toezichthouders…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Financieel adviesgesprek voor vrouwen"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 09-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bonafide adviseur
Schrijf mee!