InfoNu.nl > Financieel > Geld > Private banking: je geld laten beheren door een specialist

Private banking: je geld laten beheren door een specialist

Private banking: je geld laten beheren door een specialist Als je over een vrij groot financieel vermogen beschikt, dan kan je bij de bank een beroep doen op de formule van private banking. Private banking is een manier om je geld en bezittingen op een professionele manier te laten beheren door een vermogensbeheerder. Deze zal je deskundig advies geven voor een effectief beheer van je goederen en je beleggingsportefeuille, en dit op basis van je financiële wensen en doelstellingen. Centraal bij private banking is de persoonlijke aanpak. Deze persoonlijke manier van vermogensbeheer kan je een heleboel voordelen opleveren, onder meer op het vlak van fiscaliteit en financiële actualiteit. Hierbij zal de vermogensbeheerder de persoonlijke situatie van de cliënt bekijken in het kader van de gespecialiseerde financiële regelgeving. Banken stellen doorgaans wel een hoog minimumbedrag als voorwaarde om te kunnen starten met dit persoonlijk vermogensbeheer. Wat zijn de voorwaarden en voordelen van private banking?

Wat is private banking?

Private banking of privé-bankieren is zoals het woord zegt speciaal gericht op het beheren van het vermogen van één privé-persoon. Als je als privé-persoon over een vrij groot vermogen beschikt, dan kan je bij je bank een beroep doen op je eigen persoonlijke vermogensbeheerder. Die vermogensbeheerder is een specialist die je zal begeleiden en adviseren bij het beheer van je geld en bezittingen. Als je vermogen uit een aanzienlijk groot bedrag bestaat, dan is het immers nuttig om op een professionele manier je financiën te laten beheren.

Vertrouwensrelatie vermogensbeheerder - cliënt

Het zijn vooral grote vermogens die in aanmerking komen voor de formule van private banking. Wat typisch is aan private banking is de persoonlijke relatie tussen vermogensbeheerder en de cliënt. De cliënt moet de vermogensbeheerder kunnen vertrouwen, want hij legt de verantwoordelijkheid van zijn vermogen voor een groot deel in de handen van de vermogensbeheerder. De vermogensbeheerder houdt bij de uitvoering van zijn taak rekening met de wensen en doelstellingen van de cliënt, en probeert het vermogen effectief te beheren en in de mate van het mogelijke ook te laten aangroeien.

Private banking: voordelen

Fiscaliteit

Een gepersonaliseerd beheer van je vermogen is nuttig op verschillende vlakken. Het beheer van een groot vermogen kan op het vlak van fiscaliteit vrij gecompliceerd zijn. Daarom zal de vermogensbeheerder je een zo goed mogelijk advies geven wat betreft de fiscale mogelijkheden. Naast de fiscaliteit is er ook je beleggingsportefeuille die optimaal moet beheerd worden. Ook hier staat de vermogensbeheerder voor een belangrijke taak: hij moet ervoor zorgen dat de beleggingen van zijn cliënt niet verlieslatend maar winstgevend worden.

Gepersonaliseerd advies

Bovendien zal de cliënt kunnen genieten van bijzondere, aan zijn situatie aangepaste voorwaarden als hij of zij een lening of hypotheek wil aangaan. De vermogensbeheerder zal de cliënt ook op de hoogte brengen van de actuele nationale en internationale regelgeving die van invloed kunnen zijn op zijn vermogen, zoals bijvoorbeeld de specifieke regels qua nalatenschap. Op al deze gebieden zal de vermogensbeheerder een gepersonaliseerd en gespecialiseerd advies verlenen aan zijn cliënt.

Private banking: voorwaarden

Minimumbedrag

Tal van banken bieden de formule van private banking aan vanaf een bepaald minimumbedrag. Bij sommige banken krijg je een private banker aangeboden vanaf 250.000 euro, terwijl je bij anderen al vanaf een bedrag van 100.000 euro een private banker kan aanvragen. Ook de kosten van de formule van private banking kunnen sterk verschillen naargelang de bank die de formule aanbiedt.

België en Nederland

Waar in het verleden private banking eerder was weggelegd voor exclusieve, minder bekende banken, lijken nu ook de grootbanken op de kar te zijn gesprongen, zowel in België als in Nederland. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de ING Private Banking of de ABN Amro Private Banking in Nederland en KBC Private Banking in België. Op internationaal vlak is de Zwitserse bank UBS de meest gerenommeerde bank als het gaat om private banking.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Private_banking, bezocht op 22/10/2015.

Reageer op het artikel "Private banking: je geld laten beheren door een specialist"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Private banking
Schrijf mee!