InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financiële tips die werken

Financiële tips die werken

Financiële tips die werken Persoonlijke financiële planning is niet alleen in tijden van financiele crisis verstandig. Maar het moet wél verantwoord gebeuren. Hoe je kan bezuinigen zonder dat financiële zekerheden in het gedrang komen? Tips voor nu en straks.

(Extra) aflossen op leningen

Soms is het verstandig om lopende consumptieve leningen en hypotheken versneld af te lossen. Niet voor niets bevat elke kredietadvertentie vanaf 1 april 2009 de waarschuwingstekst "Let op! Geld lenen kost geld ".

Wie de financiële ruimte heeft om extra af te lossen, bijvoorbeeld uit een eindejaarsuitkering of vakantiegeld kan op die manier zijn schuldenlast verminderen, besparen op de rente die hij moet betalen of de looptijd van de lening bekorten. Kijk wel eerst na of er geen boete in rekening wordt gebracht wordt bij vervroegd of extra aflossen.

Ook loont het de moeite om te onderzoeken of men een krediet wellicht elders goedkoper onder kan brengen. Maar ga daarbij niet over een nacht ijs: neem eerst alle voorwaarden goed door en vraag aanvullend advies zodat u exact in beeld hebt wat het u oplevert en wat het u kost.

Hypotheekrente

De hypotheekrente is op dit moment relatief laag.

Sparen en beleggen

Geld ligt soms voor het oprapen

Vaak liggen financiële middelen voor u gereed in de vorm van toeslagen, subsidies en belastingvoordelen. Erg handig in dit verband is ook de informatiemap "Overheidsbijdragen" van het Voorlichtingscentrum Overheidsuitgaven in Den Haag. Ook instanties als de Autoriteit Financiële Markten en het Nibud kunnen u op weg helpen.

Goedkopere overlijdensrisicoverzekering

De tarieven voor overlijdensrisicoverzekeringen zijn gedaald. Sluit indien mogelijk zo'n verzekering opnieuw en tegen een lager tarief af.

Ontslag en werkeloosheid

Verlies van je baan is een ingrijpende gebeurtenis, en dat niet alleen op financieel gebied, maar ook emotioneel.
  • Wie te maken krijgt met (dreigend) ontslag, kan in aanmerking komen voor een ontslagvergoeding.
  • Vaak maakt een afkoopsom deel uit van het sociaal plan dat de werkgever heeft opgesteld.

In combinatie met een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan men zich tegen de financiële gevolgen van werkeloosheid verzekeren. Maar let op: als eenmaal ontslag is aangezegd, is verzekeren niet meer mogelijk.

Pensioencheck

De AOW en andere pensioenvoorzieningen staan flink onder druk. Bent u via uw werkgever verzekerd voor een aanvullend pensioen, dan kunt u vanaf 1 januari 2011 in het Nationaal Pensioenregister opvragen wat uw totale pensioenaanspraken zijn.

Op dit moment kunt al nakijken waar u recht op hebt in het uniform pensioenoverzicht dat u elke jaar ontvangt. Bouw ingeval van een pensioentekort extra pensioen op en begin daar zo vroeg mogelijk mee.

Stellen profiteren financieel van elkaars nabijheid

  • Pasgetrouwde stellen kunnen door het combineren van verzekeringen hun premielast verminderen en ook financieel van elkaars nabijheid profiteren.
  • En echtscheiding kost vaak veel geld en is een van de belangrijkste redenen dat mensen hun huis met verlies moeten verkopen.

Vraag financieel advies

Gerelateerde artikelen
Zeven tips om financiële welvaart te creërenZeven tips om financiële welvaart te creërenWaarom leven andere mensen in financiële welvaart en jij niet? Lees hier zeven tips die jou kunnen helpen om financiële…
Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpenSchulden aflossen? Zeven tips om jou te helpenHet aflossen van schulden is voor veel mensen een dagelijks probleem. Zij gaan er vanuit dat zij hun hele leven blijven…
Fiscale aftrek maximaal houden is juist niet slimFiscale aftrek maximaal houden is juist niet slimVeel huiseigenaren zijn er nog steeds van overtuigd dat het niet verstandig is om extra af te lossen op de hypotheek. Af…
De pluspunten en minpunten van het extra aflossenDe pluspunten en minpunten van het extra aflossenExtra aflossen op uw hypotheek heeft voordelen en nadelen. Tot 2008 werd er nauwelijks extra afbetaald op de hypotheek.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Financiële tips die werken"

Reacties

Raoul Online, 12-05-2011 14:54 #2
Gisteren een groene envelop ontvangen van het zogenaamde 'Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen'. Wat direct opvalt is extreme onzorgvuldigheid van dit bedrijf: de brief is gedateerd in de toekomst, de logo's stemmen niet overeen, de foto's in de folder zijn onscherp, de mensen die geinterviewd zijn worden niet (of nauwelijks) bij naam genoemd, er circuleren twee verschillende adressen, de website oogt rommelig, men is telefonisch niet bereikbaar vanwege de drukte et cetera. Veel kwalijker nog is de associatie die ze oproepen met de overheid. Dit om betrouwbaarheid te winnen. Bovendien is 19,50 euro een behoorlijk bedrag voor mensen die nu juist moeten besparen. Malafide bedrijf: geen zaken mee doen.

Stefan Willinga, 13-02-2010 23:36 #1
Handige tips, vooral dat boekje van het Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen (dus niet Voorlichtingscentrum Overheidsuitgaven wat ik hier boven zie staan). Heb de informatiemap een paar dagen geleden besteld en heb nu de beschikking over een zeer uitgebreid overzicht van de mogelijke subsidies en bijdragen die ons land kent. Ook de tip over het (Extra) aflossen op leningen is absoluut top!

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!