InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financiële consequenties als je dik bent of juist heel mager

Financiële consequenties als je dik bent of juist heel mager

Financiële consequenties als je dik bent of juist heel mager Uitzonderlijk brede en zwaarlijvige mensen, die niet in een vliegtuigstoel passen, of simpelweg te veel wegen, moeten bij sommige luchtvaartmaatschappijen bijbetalen. Niet echt leuk als je buiten je schuld aan obesitas lijdt. In hoeverre is je lichaamsomvang, afgezien van je voedings- en dieetkosten, nog meer van invloed op je financiën in het dagelijks leven. Maar er zijn, als het om je portemonnee gaat, ook positieve effecten van een grote gestalte. En natuurlijk zijn er ook voor- en nadelen als je mager bent.

Financiële consequenties van je gewicht

Moet je meer betalen als je dik en groot bent en minder als je dun en mager bent? Luchtvaartmaatschappijen willen passagiers die niet in één stoel passen, de dubbele ticketprijs in rekening brengen. Maar dat is de wereld een beetje op zín kop zetten: eerst te kleine stoelen ontwerpen en vervolgens de mensen die er niet in passen laten boeten. En gaat de KLM nu ook voortaan mensen die relatief weinig wegen, toestaan om meer gewicht aan bagage mee te nemen. Zou het niet logischer zijn dat de KLM in elk vliegtuig enkele stoelen beschikbaar zou hebben voor extreem dikke mensen, tegen het normale tarief. Want voor zwaarlijvigheid heb je als persoon dikwijls niet gekozen.

Vrouwen en mannen

Het is onzinnig om je tarieven te gaan baseren op het gewicht c.q. de omvang van personen, want als we daarin consequent zouden zijn is het einde zoek. Mannen wegen gemiddeld zoín 12 kg meer dan de vrouw en ze schelen ongeveer 11 cm in lengte. Een goede reden voor de KLM om vrouwen naar keuze 10% minder voor hun ticket te laten betalen ofwel 10% meer bagage te laten meenemen zonder bijbetaling.

Kleding

Je lichaamsomvang lijkt in veel meer gevallen gunstig of juist ongunstig uit te pakken op je financiële positie. Kleine mensen betalen immers evenveel voor hun nieuwe kleding als grote mensen. Maar dat is uiteraard verre van eerlijk, want de hoeveelheid textiel die in de grote maten verwerkt wordt is natuurlijk ook meer. En dan spreken we nog niet over de hogere transportkosten. Bij schoenen idem dito, wat betreft het kostbare leer dat nodig is bij maat 45 in vergelijking met maat 37.

Extra genot van alcoholische versnapering

Als het gaat om de versterking van de inwendige mens hebben de kleine lichtgewicht personen duidelijk een streepje voor. Een kop koffie voor een persoon van 55 kg bevat verhoudingsgewijze twee maal zo veel als voor een persoon van 110 kg. De alcohol in een glas wijn heeft bij die kleine persoon ook twee maal zo veel effect. En dat scheelt natuurlijk een hele slok op een borrel. Want als je eens lekker wilt doorzakken en vrolijk wilt worden, kost dat maar de helft.. Als je ooit als vluchteling of bij een ramp noodrantsoenen krijgt uitgereikt, heb je als klein persoon en als relatief lichtere vrouw een belangrijk voordeel.

Medicijnen

Als je in het ziekenhuis moet worden opgenomen voor een operatie onder narcose, meet de anesthesist je gewicht, omdat de hoeveelheid slaapmiddel nauwkeurig moet zijn afgestemd op je gewicht (lichaamsinhoud). Opvallend is het, dat bij andere medicijnen, zeker bij die vrij bij de drogist verkrijgbaar zijn, vaak geen rekening wordt gehouden met je gewicht. Terwijl het effect van een eenvoudige pijnstiller toch veel groter zal zijn bij een persoon van 55 kg, dan bij 110 kg.

In de bioscoop en theater

Als je klein bent en achter een groot persoon zit heb je goed pech en betaal je eigenlijk te veel geld voor je kaartje. Zo heffen de voor- en nadelen van de verschillende gewichts- en lengtecatgoriën elkaar redelijk op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Financiële consequenties als je dik bent of juist heel mager"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bespaartips
Schrijf mee!