InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?

Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?

Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)? Wie kunt u in 2019 het beste als uw financieel adviseur kiezen. Waarop moet u dan letten? Een goed financieel advies kost geld maar levert ook geld op. Wat is bijvoorbeeld Adfiz voor een organisatie? De consument wil goed financieel advies, geen oplichting maar een goede financieel adviseur. Maar wie kiest u als uw financieel adviseur, hoe herkent u een goede adviseur? Welke adviseur biedt u de toegevoegde waarde die u zoekt? Wat kosten een goed financieel adviseur en een tussenpersoon u? Er zijn immers allerlei registers van adviseurs. De behoefte aan goed financieel advies neemt alleen maar toe en een goed financieel advies is zijn geld dubbel en dwars waard, u kunt er veel geld mee verdienen.

Goed advies levert u geld op

AFM als toezichthouder

De Autoriteit Financiële Markten, AFM, houdt openbare registers bij van een variëteit van financiële instellingen. Onderstaand een zevental registers:
  1. Accountantsorganisaties;
  2. Beleggingsondernemingen;
  3. Financiële dienstverleners;
  4. Kredietinstellingen;
  5. Beleggingsinstellingen;
  6. Clearinginstellingen;
  7. Verzekeraars.

Het is zeker de moeite waard om deze registers eens te bekijken. Als we ons gemakshalve even beperken tot de financiële dienstverlener, is het goed om te weten dat de AFM in betreffend register op basis van de Wet op het financiële toezicht, toezicht houdt op het gedrag van en informatie geeft over een geregistreerde financiële dienstverlener. In het register zijn zowel bedrijven opgenomen die al een vergunning hebben als bedrijven waarvan de aanvraag nog in behandeling is.

Actuele kennis financieel advies

Goed toezicht is voor u als consument van groot belang. Niet voor niets is er een financiële bijsluiter in het leven geroepen. Ook de mate van scholing van uw financiële adviseur is zeer belangrijk. Hoe up-to-date is die kennis. De actuele kennis van dienstverleners wordt door twee instanties gegarandeerd:
  1. De Amsterdam Business School, ABS, met de Masteropleiding Financial Planning, MFP. Afgestudeerden van deze mastersopleiding sluiten zich in het algemeen aan bij het Register Masters Financial Planners en mogen achter hun naam de titel MFP voeren. Het zijn er naar schatting een paar honderd.
  2. De Federatie Financiële Planners, FFP. Eerste vereiste is het met goed gevolg afleggen van het FFP-examen op HBO+-niveau. Na twee jaar werkervaring, het onderschrijven van de gedragscode en het nakomen van de vereiste permanente educatie kan men zich laten certificeren bij de Stichting Certificering FFP. De Commissie van Toezicht van de FFP ziet toe op de naleving van de Gedragscode en behandelt in dat kader geschillen en klachten. Er zijn 2.500 financieel planners ingeschreven in het register van de Stichting.

De Certified Financial Planner in 2019

Dit jaar zal ook de titel Certified Financial Planner, CFP, zijn intrede in ons land doen. Toegelaten worden de MFPers en FFPers die voldoende kennis en ervaring hebben opgedaan, en blijk geven van voldoende normbesef. Het is een wereldwijd erkende titel, gewaarborgd door een Amerikaans instituut waarbij permanente studie en bijscholing een belangrijke rol spelen. Al met al zullen deze studies steeds meer een goede dienstverlening waarborgen. Dit neemt niet weg dat financiële transacties voor de consument vaak ook ingrijpende transacties zijn, en daarom oplettendheid altijd geboden is.

Adfiz (NBVA en NVA) voor financieel advies

De NBVA bijvoorbeeld is inmiddels bijna 100 jaar de branchevereniging van onafhankelijke assurantie- en financieel adviseurs. Dan spreken we over 1.000 zelfstandige assurantiekantoren die zijn verspreid over heel Nederland. Of het nu gaat om uw pensioen, hypotheek of verzekeringen. De onafhankelijkheid is gewaarborgd, doordat:
  • Productieverplichtingen met enige aanbieder van financiële producten niet zijn toegestaan.
  • Er geen eigendomsverhoudingen mogen zijn met enige aanbieder van financiële producten.

In 2012 zijn de twee brancheverenigingen NVA en NBVA samengegaan in Adfiz.

Conclusie wie als uw financieel adviseur 2019

Een goede financieel adviseur is het halve werk. Let er wel op dat het een onafhankelijk advies is en vraag vooraf wat zijn uurtarief is. Vergelijk de tarieven op internet. Dat alles kan u veel geld besparen. Controleer ook bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening of uw adviseur daarbij is aangesloten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtFinancieel rijbewijs voor de consumentVolgens minister De Jager, zouden consumenten een financieel rijbewijs moeten halen om in de toekomst complexe financiël…
Een goed financieel adviseur, waaraan herken ik die?Een goed financieel adviseur, waaraan herken ik die?Als het om geld gaat, vertrouwen veel mensen liever op een deskundige. Maar waaraan herken je een goed financieel advise…
Financieel advies en vermogensbeheer voor particulierenFinancieel advies en vermogensbeheer voor particulierenOp allerlei gebieden kan er financieel advies verstrekt worden en dat kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de keuze voo…
Betrouwbare financieel adviseursDe laatste jaren is gebleken dat sommige financieel adviseurs het niet zo nauw hebben genomen met de belangen van de con…
Nuttig Persoonlijk Financieel AdviesNuttig Persoonlijk Financieel AdviesPersoonlijk financieel advies kan veel mensen helpen om hun financiën onder controle te krijgen. Een financieel adviseur…

Reageer op het artikel "Wie als financieel adviseur kiezen in 2019 (Adfiz)?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!